در حالی که اعتصاب فلج کننده سراسری در فرانسه امروز(جمعه) وارد روز دوم خود شده خدمات اساسی و حمل‌ونقل عمومی در این کشور با اختلال شدید روبرو هستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز پنجشنبه که روز نخست این اعتصاب سراسری بود، بیش از ۸۰۰ هزار تن در اعتصابات و اقدامات اعتراضی در سراسر فرانسه شرکت کردند و درگیری‌های خشونت‌آمیز در چند شهر گزارش شد.

به گزارش بی.بی.سی، کارگران معترض فرانسوی از برنامه‌های دولت این کشور درباره بازنشستگی که در نهایت منجر به بازنشستگی دیرهنگام‌ آنها و یا کاهش حقوق‌هایشان می‌شود خشمگین هستند.

در حال حاضر در فرانسه ۴۲ برنامه متفاوت بازنشستگی در بخش‌های خصوصی و دولتی این کشور با تفاوت‌هایی در زمینه سن بازنشستگی و مزایا وجود دارد اما امانول ماکرون، رئیس جمهور فرانسه می‌گوید برنامه او برای اجرای یک نظام بازنشستگی همگانی امتیازمحور، "عادلانه‌تر" خواهد بود در حالی که بسیاری با این صحبت او مخالف هستند.

اتحادیه‌های کارگران راه آهن فرانسه رای به تمدید اعتصاب خود دست کم تا امروز دادند در حالی که اتحادیه های مربوط به کارگران اتوبوس و متروی پاریس اعلام کردند، دست کم تا دوشنبه اعتصاب خود را ادامه می‌دهند.

گزارش شده که امروز نیز قطارهای زیادی به مقصد پاریس لغو شدند و از مجموع ۱۶ خط متروی این شهر ۱۰ خط تعطیل ماندند.

در عین حال بر اساس گزارش‌ها، خیابان‌های داخل و اطراف پایتخت فرانسه به ترافیک‌های سنگینی که طول آن مجموعا ۳۵۰ کیلومتر برآورد شد،‌گرفتار شدند.

این اعتصاب همچنین باعث مختل شدن پروازهای هواپیماها شده و تعدادی از بیمارستان‌ها با مشکل کمبود نیرو مواجه شدند و مدارس زیادی نیز تعطیل ماندند.

گزارش شده که دولت امانوئل ماکرون قصد دارد از فردا شنبه برنامه‌هایی را در قبال رسیدگی به مساله اعتصاب‌ها اعلام کند.

برخی اتحادیه‌های تجاری متعهد شده‌اند تا زمانی که ماکرون از وعده انتخاباتی خود برای اصلاحات بازنشستگی دست نکشد به اعتصاب‌ها ادامه خواهند داد.

پاتریک داس سانتوس، یک کارمند ۵۰ ساله حمل و نقل در فرانسه به رویترز گفت: ما قصد داریم دست کم برای یک هفته اعتراض کنیم و در آخر کار این دولت است که باید از مواضعش عقب نشینی کند.