برخی منابع نظامی در تل‌آویو فاش کردند، یگان‌های کماندوی اسرائیلی هفته گذشته با اجرای تمریناتی در خاک قبرس از جمله شبیه‌سازی عملیات هلی برن در لبنان، جنگ با حزب‌الله را شبیه‌سازی کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، این منابع اظهار کردند، در این تمرین‌ها احتمال استقرار دوباره نیروهای حزب‌الله (که از سوریه بازمی‌گردند) در جنوب لبنان و نیز ساخت پایگاه‌های نظارتی نزدیک به مرزها جهت تمرین مقابل پایگاه‌های مراقبتی اسرائیل لحاظ می‌شود.

منابع یاد شده گفتند: حدود ۱۰۰۰ سرباز از یگان‌های مختلف کماندویی رژیم صهیونیستی در این تمرین‌ها که "بازی تاج و تخت" نامیده شد، شرکت داشتند و این تمرین‌ها شامل سناریوهای مختلف جنگ با حزب‌الله بود. همچنین این تمرینات در منطقه‌ای مشابه جنوب لبنان انجام شده و شامل حملات غافلگیرانه، اشغال پایگاه‌ها، انتقال زخمی‌ها همزمان با تیراندازی و درمان آنها و درگیری با ساکنان بومی و نیز اسارت سربازان اسرائیلی بود. در این تمرین‌ها سربازان قبرسی نیز حضور داشتند.

در همین حال، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به انجام چنین تمریناتی اذعان کرده و گفت: تمرینات این هفته به پایان می‌رسد و در آن اسکادران‌ بالگردها و پهپادها شرکت داشتند.

سربازان اسرائیلی در این تمرینات یورش‌های شبانه به روستاهای لبنانی در مناطق پرجمعیت کوهستانی، هدف قرار دادن زیرساخت‌ها، انتقال نیروهای پیاده‌نظام و کمک‌های نظامی و نیز سوخت‌گیری هلی‌کوپترها را تمرین کردند.

یوآف لیمور، تحلیلگر مسایل نظامی در روزنامه عبری زبان "یسرائیل هیوم" گفت: آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل همانند گادی آیزنکوت، چهره قبل از خود جبهه شمالی را چالش اصلی ارتش می‌داند، به این معنا که تمامی تمرین‌ها و طرح‌ها درباره لبنان بوده تا نیروها برای جنگ با لبنان آماده شده و همانند جنگ سال ۲۰۰۶ غافلگیر نشده و ناتوان نباشند، کوخاوی نیز شخصا در این  تمرینات شرکت کرد.

لیمور افزود: اگر جنگ سوم لبنان آغاز شود، از آنچه در گذشته رخ داده، متفاوت خواهد بود. سربازان اسرائیلی در این جبهه با چالش دشواری مواجه خواهند بود، روستاهای حفاظت شده با تهدیدها و چالش‌های بزرگی از جمله راکت‌های ضد تانک و حتی تونل‌ها و پناهگاه‌ها، در واقع تهدید اصلی جبهه داخلی اسرائیل است.

از سوی دیگر، روزنامه عبری‌زبان هاآرتص در گزارشی نوشت، تغییر اساسی که در سال اخیر در مرزهای لبنان با اراضی اشغالی ایجاد شده، مربوط به استقرار نظامی جدید حزب‌الله است.

در ادامه این گزارش به مهارت نیروهای حزب‌الله با حضور در جنگ سوریه اشاره شده و آمده است، بازگشت آنها به جنوب لبنان برتری دیگری به آنها می‌دهد، با نزدیکی یگان‌های ویژه حزب‌الله به مرزها، از نظر تئوری زمان مورد نیاز آنها برای آغاز حمله‌ای غافلگیرکننده به "اسرائیل" کاهش می‌یابد و احتمال کنترل یافتن بر شهرک‌ها و پایگاه‌های ارتش اسرائیل در طول مرزها بالا می‌رود. این خطر در ستاد ارتش و فرماندهی جبهه شمالی در نظر گرفته شده و تغییراتی برای آمادگی دفاعی و اطلاعاتی و در ادامه مقابله با این شرایط بد انجام شد.

همچنین تحلیلگر نظامی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت به نقل از یکی از افسران ستاد مشترک ارتش این رژیم نوشت، در حال حاضر حدود ۳۰ هزار سرباز در ارتش حزب‌الله خدمت می‌کنند و علاوه بر اینها ۱۵ هزار نیروی دیگر از جمله نیروهای ذخیره هستند و تعداد کل کماندوهای حزب‌الله به ۵۰۰۰ تن می‌رسد.

این تحلیلگر اسرائیلی با اشاره به وجود چنین خطری و اینکه ارتش اسرائیل اواسط سال آتی این عملیات خود را متوقف خواهد کرد، نسبت به عدم افزایش بودجه امنیتی هشدار داد.