رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه تاکنون به ۱۱۰ هزار سوریه‌ای حق شهروندی اعطا کرده‌ایم، گفت: در حال حاضر ۳۶۰ هزار سوری داوطلبانه به جرابلس سوریه بازگشته‌اند.

اردوغان: تاکنون به ۱۱۰ هزار سوریه‌ای حق شهروندی اعطا کرده‌ایم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنان در پاسخ به سوالی درباره تاثیر رهبران بزرگ جهان بر وی گفت: تنها رهبر و راهگشای ما حضرت محمد است. او همه صفات انسانی مانند حق، حقوق و عدالت را داراست.

وی همچنین افزود: هم اکنون اروپا با بحران و خلا وجود رهبر مواجه است. نمی‌توانم بگویم که هم اکنون این یا آن رهبر اروپایی نمونه است. در اوایل دوره نخست وزیری‌ام صداقت و درستی گرهارد شرودر صدر اعظم وقت آلمان را ستایش می‌کردم.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: در کشورهای حوزه خلیج شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر را به عنوان یک رهبر قبول دارم. هر جای دنیا کشور ستمدیده و نیازمندی وجود داشته باشد به یاری آن می شتابد. از بین رهبران فعلی، ترامپ رئیس جمهور آمریکا را چه دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید به نظر من چیز پنهانی ندارد و هرچه هست را آشکارا بیان می‌کند.

اردوغان در ادامه در خصوص بحران در لیبی اظهارداشت: در صورت درخواست لیبی، نیروی نظامی اعزام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های پنهانی با پوتین نداریم، گفت: ما اقدامات و گام‌های آشکار و شفاف داریم. امیدوارم با همکاری یکدیگر صلح را برای منطقه به ارمغان بیاوریم. از ما می‌پرسند چه زمانی از سوریه خارج می‌شوید، زمانی که شما از سوریه خارج شدید و ما تمام تروریست‌ها را پاکسازی کردیم آن وقت ما هم خارج می‌شویم.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: تاکنون به 110 هزار سوریه‌ای حق شهروندی اعطا کرده‌ایم. در حال حاضر 360 هزار سوری داوطلبانه به جرابلس سوریه بازگشته‌اند.

اردوغان همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص جایزه نوبل نیز با ذکر این نکته که ترکیه در مراسم اهدای جایزه نوبل شرکت نخواهد کرد، گفت: اهدای جایزه به یک قاتل حمایت از ظلم است. نوبل خودش، خودش را نابود کرده و تبدیل به نهادی سیاسی و ایدئولوژیک شده است. نوبل از منظر من به هیچ عنوان نهادی برای ارزش گذاری نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نیز یادآور شد: به ما می‌گویند که جمعیت شما زیاد است. اما دلیل اصلی مسلمان بودن ماست.