آخرین رئیس‌جمهوری اتحاد جماهیر شوروی سابق گفت که آمریکا با خروج از معاهدات کنترل تسلیحات هسته‌ای به دنبال سلطه نظامی بر جهان است.

گورباچف:  آمریکا به دنبال دستیابی به برتری نظامی مطلق در جهان است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس، «میخائیل گورباچف» آخرین رئیس‌جمهوری اتحاد جماهیر شوروی در مصاحبه‌ای با روزنامه «آساهی» ژاپن که روز سه‌شنبه (امروز) منتشر شد، گفت، آمریکا با کنار گذاشتن معاهدات کنترل تسلیحات  هسته‌ای، به دنبال دستیابی به برتری نظامی مطلق است.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، گورباچف گفت: «دلیل اصلی خروج آمریکا از این معاهدات، از بین بردن انواع محدودیت‌ها در حوزه نظامی و دستیابی به برتری مطلق نظامی است. به هر حال در دنیای مدرن، هژمونی یک کشور غیرممکن است.»

وی افزود: «اگر هرگونه ناپایداری در حوزه امنیتی وجود داشته باشد تمام سیاست‌های جهانی در نتیجه یک مسابقه تسلیحاتی جدید، دچار هرج و مرج و بی‌ثباتی خواهند شد. این موضوع، امنیت تمام ملل جهانی از جمله آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

به گفته گورباچف، روسیه و آمریکا باید مذاکرات پیرامون مسئله کنترل تسلیحاتی را از سر بگیرند و به سمت جهانی عاری از سلاح هسته‌ای پیش بروند.

کشورهای آمریکا و روسیه بعد از ماه‌ها متهم کردن یکدیگر به نقض مفاد معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، روز جمعه (یازده مرداد) رسما از آن خارج شدند. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کند. این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد.