زمانی که سازمان ملل تصمیم به جمع آوری دلایل و شواهد جنایت کرد تا سال ها کوچکترین حرفی از تجاوز گسترده به زنان در میان نبود. در اینجا هم مانند دیگر بخش های جهان تجاوز به زنان امری بود که باید پنهان می شد و برای حفظ آبروی قبیله همه باید تظاهر می کردند که این ظلم هرگز اتفاق نیفتاده است.

زنانی که با شکستن سکوت خود دولت را زمین زدند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تجاوز به زنان گواتمالا

زنان گواتمالا تصمیم به آن گرفتند که جسارت خود را نشان دهند و شکایت رسمی خود را علیه دولت گواتمالا و نیروهای نظامی ثبت کنند نظامیانی که در ۳۶ سال جنگ داخلی ویرانگر این کشور تا سال ۱۹۹۶ بودند و نه تنها بومیان را می‌کشتند بلکه به زنان بومی آن منطقه تجاوز می کردند و این یک جنایت عظیم بود که باید توسط زنان بومی مایا آچی پرده برداشته می شد .

زنان مایا آچی تصمیم گرفتند به سازمان ملل متحد بروند و از این تجاوز های سیستماتیک پرده بردارند .

زنانی که علیه دولت به پا خاستند

تائو را یکی از این زنان بومی بود که جسارت بسیاری داشت و وقتی مأموران نظامی به روستای آنها حمله کردند  فقط ۲۰ سال داشت مأموران نظامی تائو و دخترخاله ۱۲ ساله اش را دزدیدند و به پایگاه نظامی خود که در نزدیکی روستا بود منتقل کردند و بارها افراد نظامی به آنها تجاوز کردند.

ماریا دیگر زنی بود که اهالی یکی از روستاهای مایا آچی بود و در قتل عام وحشتناک سال ۱۹۸۲ در خانه خود توسط ماموران نظامی مورد تجاوز قرار گرفت در سال های جنگ داخلی گواتمالا ماموران نظامی نه تنها به زنان روستا ها تجاوز می کردند بلکه آنها را به "روستای نمونه" منتقل می کردند و به زور شکنجه و تجاوز مجبورشان می‌کردند که در آنجا بمانند این بخشی از استراتژی دولت گواتمالا بود.

اکثر این افراد تا سال‌ها اجازه پیدا نکردند تا به زمین های خود بازگردند بعد از اتفاقاتی که برای زنان در گواتمالا افتاد پس از بازگشت به قبیله خود توسط باهمستان مواخذه  می‌شدند و گاهاً از طرف خانواده شان طرد می شدند.

چه کسی وکیل زنان گواتمالا شد؟

وقتی خبر شکایت یازده زن بومی به کمیته حقیقت یاب رفت یک زن وکیل داوطلب شد تا به سراغ این زنان برود و پرونده آنها را به دست بگیرد خانم گلوریا الویرا توانست به جز یازده زنی که تصمیم به شکایت گرفته بودند ۲۵ سن دیگر را مجاب کند که سکوت خود را بشکنند و شکایت کنند در نتیجه در سال ۲۰۱۴ موفق به شکایت رسمی شدند.

الویرا ریس توانست عامل شکنجه ها و تجاوز ها را شناسایی کند و در اختیار دادگاه قرار دهد و بالاخره در سال ۲۰۱۸ حکم‌جلب ده نظامی به دلیل جنایت علیه بشریت صادر شد و ۴ نفر دیگر یک ماه بعد دستگیر شدند و این حکم جسارت را به زنان بومی بازگرداند و آنها هم شکایت خود را به دادگاه ارائه دادند و در سال ۲۰۱۶ ، ۲۴۰ نفر محکوم به حبس شدند.

تلاش دولت گواتمالا برای سرپوش گذاشتن بر جنایت هایش

کنگره ملی گواتمالا سالهاست که تلاش می کنند با تصویب قانون عفو عمومی برای نظامیان ، بتواند سرپوشی بر شکایت زنان بگذارند و با تمام تهدیدهایی که توسط متجاوزین شده است باز هم زنان مصمم و امیدوار باقی مانده‌اند که قانون این اجازه را به متجاوزین ندهد و بیان کردند که آرام نخواهند گرفت.