سخنگوی کاخ کرملین امروز اعلام کرد که روسیه از تلاش هر کشوری برای حل بحران لیبی حمایت می‌کند.

روسیه: از هر تلاشی برای حل بحران لیبی حمایت می‌کنیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نوشت: روسیه از هر تلاش و اقدام هر کشوری که به دنبال یافتن راه حلی برای بحران لیبی باشد حمایت می کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه قرار است در جریان سفر اوائل ژانویه ۲۰۲۰ (کمتر از یک ماه دیگر) به ترکیه با رجب طیب اردوغان در مورد طرح آنکارا برای حمایت نظامی از دولت وفاق ملی لیبی رایزنی کند.

پوتین در این سفر، به همراه اردوغان در مراسم راه اندازی خط لوله گاز «ترک استریم» نیز حضور خواهد داشت.

اردوغان سه شنبه پیش (۱۹ آذر) اعلام کرد که چنانچه دولت وفاق ملی لیبی درخواست کند، ترکیه این آمادگی را دارد تا نیروهای نظامی‌ اش را به لیبی اعزام کند.

ترکیه و لیبی همچنین ششم آذر ماه و در جریان سفر فایز السراج رییس دولت لیبی به آنکارا و دیدار با اردوغان، دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگری در مورد توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

اوضاع در لیبی از (۱۵ فروردین ماه) همزمان با دستور ژنرال حفتر از نزدیکان «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین لیبی به نیروهای تحت امرش برای حمله به طرابلس، متشنج شد.

لیبی از زمان سرنگونی قذافی در سال ۲۰۱۱ به دو بخش تحت تسلط دولت های موازی در شرق و غرب تقسیم شده است. نظامیان طرفدار حفتر (مورد حمایت امارات، عربستان و فرانسه) بر شرق این کشور مسلط هستند و دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج (مورد پذیرش جامعه جهانی) کنترل امور غرب لیبی را در دست دارد.