نخست‌وزیر ایتالیا در واکنش به دو توافق‌ امضا شده میان دولت توافق ملی لیبی و ترکیه تاکید کرد، چنین توافق‌هایی تأثیر "چشمگیری" ندارند.

واکنش ایتالیا به توافق‌های ترکیه و دولت توافق ملی لیبی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا پس از جلسه اتحادیه اروپا که در بروکسل برگزار شد، در نشست خبری گفت، این دو توافق‌نامه برای رم غیرقابل قبول است و این کشور در نشست اتحادیه بار دیگر بر این موضوع تأکید کرد. وی گفت، این توافق‌نامه‌ها در سطح بین‌المللی "بیهوده و پوچ" است و چنین توافق‌نامه‌ها تأثیر "چشمگیری" ندارند اما موضع کاملا اشتباه را فاش می‌کنند.

پیشتر خلیفه حفتر، رهبر نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی در واکنش به این توافق‌نامه‌ها به ستاد نیروهای دریایی وابسته به خود دستور داده بود هر کشتی ترکیه‌ای را که به سواحل لیبی نزدیک شود، غرق کند. وزیر دفاع ترکیه نیز در واکنش به این دستورات اعلام کرد، توافق‌نامه‌های مذکور برای نقض حقوق سایر کشورها نیست بلکه در سایه قوانین بین‌المللی از حقوق آنکارا حفاظت می‌کند و رئیس جمهوری ترکیه نیز گفته بود، این توافق‌ها به ترکیه و لیبی اجازه می‌دهند عملیات کاوش مشترکی در منطقه داشته باشند.

دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه اخیرا در جریان دیدار فایز السراج، رئیس شورای ریاستی وابسته به دولت وفاق ملی لیبی و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در شهر استانبول، دو توافقنامه یکی درباره همکاری‌های امنیتی و دیگری در حوزه دریایی به امضا رساندند. هنوز هیچ یک از دو طرف جزئیات توافق‌های مذکور را اعلام نکرده‌اند و ترکیه نیز بیان نکرده که محل تلاقی مرزهای دریایی میان این کشور و لیبی کجاست اما عملیات کاوش آنکارا خشم قبرس، یونان و اتحادیه اروپا را برانگیخته است.