یک افسر پیشین موساد اعلام کرد، داماد رئیس جمهور پیشین مصر برای رژیم صهیونیستی جاسوسی می‌کرده و وقایع مهمی از جمله قصد کشورهای عربی برای جنگ اکتبر 1973 را به اطلاع این رژیم رسانده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک افسر پیشین «موساد» اذعان کرد، علیرغم تکذیب‌های مکرر مصر، «اشرف مروان» داماد «جمال عبدالناصر» رئیس‌جمهور پیشین مصر جاسوس رژیم اسرائیل در مصر بوده است.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به نقل از این افسر که وی را «دوبی» ۸۶ ساله خوانده، نوشت، مروان احساسات مثبتی در قبال عبدالناصر نداشت زیرا وی به ازدواج مروان با دختر کوچکش «مُنی» مخالف بود.

این افسر که برای اولین بار با رسانه‌ها صحبت کرده، ادامه داد، اشرف مروان چند ماه قبل از فوت عبدالناصر در سپتامبر ۱۹۷۰ تلاش می‌کند با وابسته نظامی سفارت اسرائیل در لبنان تماس برقرار کند اما به پیام وی پاسخی داده نمی‌‎شود. جذب مروان در موساد ناگهانی انجام شد. در دیداری که میان مسؤول موساد در اروپا با وابسته نظامی اسرائیل در لندن صورت گرفت وابسته نظامی از شخصی به نام اشرف مروان سخن گفت که بر دیدنش اصرار دارد. مسؤول موساد که می‌دانست مروان کیست چندین قاعده را زیر پا گذاشت تا دیداری سریع با مروان ترتیب دهد.

دوبی در ادامه برای هاآرتص درباره اولین دیدارش با مروان در هتلی در انگلیس در دسامبر ۱۹۷۰ گفته و اینکه مروان جزئیات کاملی درباره ارتش مصر به وی داده است.

وی گفت: مروان پول زیادی در قبال اطلاعاتی که به اسرائیل می‌داد، می‌خواست. (مثلا) یک بار مقداری پول به او داده شد اما مروان آن را رد و تقاضای بیست هزار دلار دیگر در مقابل اطلاعات داده شده کرد. وی ترجیح می‌داد پول‌ها را نقدا بگیرد و تنها یک بار این پولها به حساب بانکی منتقل شد.

دوبی سپس تخمین زد که اشرف مروان حدود دو میلیون دلار از موساد گرفته باشد. وی در ادامه گفت، پس از جنگ اکتبر که مروان ثروتمند شده و کار تجاری خود را گسترش داده بود به موساد گفت بدون دریافت پول اطلاعات خواهد داد.

این افسر اسرائیلی تصریح کرد، بیش از صد بار با مروان در شهرهای اروپایی دیدار کرده و اکثر آنها در لندن بود. مروان با دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر مانند اطلاعات انگلستان نیز در تماس بود اما موساد تنها سازمانی بود که به او پول می‌داد.

دوبی ادامه داد: مروان اطلاعات ارزشمندی به ارتش اسرائیل داد اما مهمترین آنها نشست فوق العاده‌ای بود که در پایان روز پنجم اکتبر ۱۹۷۳ برگزار شد. مروان به موساد درباره این دیدار هشدار دارد و گفت مصر و سوریه به همراه مغرب حمله همزمانی علیه اسرائیل در فردای آن روز خواهند داشت.

این افسر اسرائیلی در پایان گفت، «ایلی زعیر» رئیس شعبه اطلاعاتی نظامی ارتش اسرائیل در جنگ اکتبر همان کسی بود که نام اشرف مروان را در سال ۲۰۰۲ برای رسانه‌ها فاش کرد و زندگی وی را در معرض خطر قرار داد.

جسد اشرف مروان در سال ۲۰۰۷ در کنار ساختمان محل زندگی‌اش در لندن پیدا شد به نحوی که گویا مرگ وی در نتیجه سقوط از آپارتمانش است.

مصر، جاسوسی مروان برای رژیم صهیونیستی را رد و تشییع جنازه رسمی برای وی برگزار کرد؛ در رأس شرکت‌کنندگان در این مراسم «حسنی مبارک» و دیگر مسؤولان وقت مصر بودند.

در آن زمان، منی عبدالناصر همسر اشرف مروان  اعلام کرد که از عملکرد پلیس لندن در پرونده همسرش راضی نیست ضمن اینکه یقین دارد؛ موساد همسرش را ترور کرده است.