نشریه فارن پالسی در گزارشی به دست برتر وزیر امور خارجه ایران در برابر مایک پمپئو همتای امریکایی اش در رویارویی با تنش‌های جاری اشاره کرد و محمدجواد ظریف را حریفی پرابهت دانست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا چندی پیش گروهی از خبرنگاران آمریکایی را به دلیل جدی گرفتن سخنان ظریف مورد نکوهش قرار داد.

فارن پالسی در ادامه گزارش خود چنین آورد: درحالی که آمریکا و ایران به تبادل حملات موشکی و پهپادی می پردازند، دیپلمات های ارشد دو کشور در یک کارزار جهانی مناسبات عمومی رقابت می کنند تا جهان را متقاعد کنند که حق به جانب آنهاست و اما ظریف ثابت می کند که حریفی پرابهت است.

از زمان ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده (شهید) نیروی قدس، ‌ ظریف از طرف جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دعوت شده است تا در مورد تنش های تهران با واشنگتن گفت و گو کند.

وزیر خارجه ایران  در مقایسه با پمپئو، شبکه ارتباطی گسترده تری با نظریه پردازان در رسانه های آمریکایی و تشکیلات سیاست خارجی این کشور ایجاد کرده است در حالی که مراودات وزیرخارجه امریکا تا حد زیادی به تعامل با برنامه گفت و گوی روزهای یکشنبه آمریکا و اندیشکده های محافظه کار محدود می شود.

ظریف همچنین در مقایسه با پمپئو از تجارب دیپلماتیک بیشتری برخوردار است، به طوری که با مقامات امریکا در دولت های جورج دبلیو بوش و باراک اوباما در تشکیل دولت افغانستان پس از سقوط طالبان مذاکراتی داشته و برای دستیابی به  توافق هسته ای ایران با جان کری وزیر امور خارجه وقت آمریکا در سال ۲۰۱۵ مذاکره کرده است.

در همین حال، ‌ رابرت دانین کارشناس سابق وزارت امور خارجه آمریکا در زمینه خاورمیانه اعلام کرد که تصمیم واشنگتن برای منع کردن ظریف از ورود به ایالات متحده، ‌ ناقض تعهدات آمریکاست و به واشنگتن در جلب حمایت بین المللی گسترده تر برای اعمالش کمکی نمی کند.

 ترامپ ( پس از ترور سردار سلیمانی ) در توئیتهایی تهدید کرد که اماکن فرهنگی ایران را هدف حملات هوایی قرار می دهد، مساله ای که صدای اعتراض کارشناسان حقوق بین المللی را درآورد. پمپئو و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا بعدا تاکید کردند که آمریکا از قوانین جنگ مسلحانه پیروی می کند.

این رویدادها به ظریف در کارزار مناسبات عمومی اش دلایل بیشتری داد و استدلال کرد که آمریکا نهایت تحقیر و خواری را نسبت به قانون سازمان ملل و بین المللی نشان می دهد.

در پی ترور سردار سلیمانی، پمپئو وارد مذاکرات دیپلماتیک با همتایان خود از کشورهای اروپایی، ‌ خاورمیانه و چین شد تا اقدام آمریکا را در این زمینه موجه جلوه دهد.  

اما به گفته کارشناسان و مقام های غربی، ‌ این کار برای آرام کردن برخی مقام های اروپایی کافی نبود، به طوری که برخی به طور مخفیانه خشم خود را نسبت به اقدام دولت آمریکا برای انجام این حمله بدون هشدار قبلی به متحدانش نشان دادند. این مقام ها ضمن نگرانی از تشدید تنش ها، در مورد تضعیف هرچه بیشتر امیدها برای نجات توافق هسته ای ابراز نگرانی کردند.

ترور سردار سلیمانی حتی برخی جنگ طلبان ضد ایرانی در خلیج فارس را به حاشیه راند. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، ‌ برادرش شاهزاده خالد بن سلمان را روانه واشنگتن کرد تا خواستار آرامش آمریکا شود.

بزرگترین چالش برای شرکای آمریکا در خاورمیانه این نیست که آمریکا برای حمله به ایران تمایل نشان داده، ‌ بلکه این مساله است که این کشورها نمی دانند واشنگتن خواستار چه اقدامی در منطقه است.

پمپئو تلاش کرد ، بر شک و تردید قانونگذاران دموکرات، متحدان آمریکا و کارشناسان منطقه ای غلبه  و ترور مقام ارشد نظامی ایران بدون رایزنی با کنگره را توجیه کند، امری که می توانست آمریکا را به جنگی سوق دهد که منطقه را به هرج و مرج کشاند. ۹۱۰۹

در مقام مقایسه، ظریف می تواند از شبکه گسترده ای از نظریه پردازان بین المللی در آمریکا و خارج از این کشور بهره گیری کند و هدایت هوادارانی سنتی را که در زمینه توافق هسته ای سرمایه گذاری کرده اند، برعهده گیرد.