سخنگوی وزارت امورخارجه چین با ابراز تاسف نسبت به فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف در برجام تاکید کرد: ما بر این باوریم که این کار به حل مشکلات و کاهش تنش‌ها کمک نخواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گنگ شوآنگ سخنگوی وزارت امورخارجه چین در نشست خبری امروز (چهارشنبه) خود در پاسخ به سوالی درباره تصمیم تروئیکای اروپایی برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه گفت: ما از اینکه انگلیس، فرانسه و آلمان این مکانیسم را فعال کردند، متاسفیم. ما بر این باوریم که این کار، کمکی به حل مشکلات و کاهش تنش‌ها نمی‌کند.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه چین، شوآنگ افزود: این موضع قطعی چین است که ایران برای کاهش همکاری‌اش مطابق برجام دلایل محکمی دارد. آمریکا به‌طور یک‌جانبه از این توافق خارج شد. این کشور برخلاف قوانین و حقوق بین‌الملل کارزار فشار حداکثری را علیه ایراه راه انداخت و تلاش سایر طرف‌ها برای اجرای توافق را نابود کرد. این، ریشه تمام تنش‌ها پیرامون موضوع هسته‌ای ایران است.

وی با تاکید بر اینکه برجام دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه است، خاطر نشان کرد: این توافق به عنوان یک ستون رژیم عدم اشاعه و و صلح و ثبات خاورمیانه، عنصری کلیدی در نظم بین‌الملل مطابق با قوانین بین‌المللی است. در شرایط کنونی امیدواریم که تمام طرفها خونسردی خود را حفظ کنند واز طریق گفت‌وگو و همکاری با یکدیگر اختلافات را رفع کنند و با رایزنی در چارچوب کمیسیون مشترک برجام دست به اقدامات مناسب و محکم برای حفظ و ادامه اجرای این توافق از طریق بازگشت به قوانین و اصول بین‌المللی بزنند .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین افزود: پکن به ارتباط نزدیک خود با تمام طرف ها به منظور برقراری آرامش از طریق گفت‌وگو ادامه می‌دهد و برای یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک و سیاسی درخصوص موضوع هسته‌ای ایران تلاش می‌کند. ما هرچه در توان داشته باشیم برای رفع تنش‌ها پیرامون این مسئله و در خاورمیانه به کار خواهیم گرفت.

به گزارش ایسنا، فرانسه، انگلیس و آلمان روز سه‌شنبه با انتشار یک بیانیه مشترک اعلام کردند که مکانیسم حل اختلاف در برجام را به دلیل آنچه "نقض توافق از سوی ایران" خواندند، فعال کرده‌اند.

مکانیسم حل اختلافات برجام (مکانیسم ماشه) یک روند مذاکره و گفت‌وگو میان اعضای برجام است که با ارجاع گزارش اختلافی از سوی یکی از طرف‌های برجام به کمیسیون مشترک آغاز می‌شود و برای چند مرحله با زمان‌های قابل تمدید در نظر گرفته شده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از اعلام فعال‌سازی مکانیسم ماشه با انتقاد از بی‌عملی اروپایی‌ها در قبال تعهدات‌شان در برجام، اقدام آنها برای استفاده از مکانیزم حل و فصل اختلافات را از نظر حقوقی بی‌مبنا و از نظر سیاسی اشتباه راهبردی خواند.