یک مقام رسمی سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که به رغم گزارش رسانه‌های کره جنوبی مبنی بر انتشار کروناویروس جدید در کره شمالی، تاکنون هیچ نشانه‌ای از ابتلا به این ویروس در کره شمالی مشاهده نشده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دکتر مایک رایان، دبیر برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت روز گذشته (سه‌شنبه) در کنفرانس خبری در ژنو گفت: در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر برخورد با بیماری کووید-۱۹ در کره شمالی وجود نداشته است.

کووید-۱۹ با نام لاتین COVID-۱۹  نام بیماری ناشی از کروناویروس جدید است که از سوی سازمان جهانی بهداشت برای این عفونت تنفسی شبه ذات‌الریه تعیین شده است.

به گفته رایان، مقامات سازمان جهانی بهداشت هیچ دلیلی مبنی بر این که مشکل خاصی در زمینه شیوع کروناویروس جدید در کره شمالی وجود داشته باشد، مشاهده نکرده‌اند و تاکنون تجهیزات آزمایشگاهی بیشتری را برای انجام آزمایش‌های تشخیصی در اختیار این کشور قرار داده‌اند.

در حالی که برخی از رسانه‌های کره جنوبی از چندین مورد مرگ احتمالی ناشی از این ویروس در کره شمالی خبر داده‌اند اما هیچ تایید مستقلی از این خبر در دست نیست.

روز گذشته (سه‌شنبه)، رودونگ سینمون، روزنامه رسمی حزب حاکم کره شمالی، به نقل از یک مقام بهداشت عمومی تصریح کرد "تاکنون هیچ مورد تأیید شده از کروناویروس جدید" در این کشور گزارش نشده است.

اما یک دیپلمات پیشین کره شمالی که در سال ۲۰۱۶ میلادی به کره جنوبی پناهنده شد، اعلام کرده توانایی سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای ارزیابی اوضاع کره شمالی احتمالاً با تهدیدهای کره شمالی محدود شده است. 

تائه یونگ هو، دیپلمات پیشین کره شمالی، اقدامات اخیر رژیم کره شمالی را غیرطبیعی دانسته است. 

وی اظهار داشته که ناظران خارجی مانند ناظران WHO بیشتر به مناطق خاص پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی محدود شده‌اند.

کارشناسان می‌گویند شیوع این بیماری که تاکنون باعث کشته شدن بیش از ۲۰۰۰ نفر در چین در همسایگی کره شمالی شده، می‌تواند برای سیستم درمانی با منابع کم و تحت فشار برای تامین منابع و تجهیزات در کره شمالی ویرانگر باشد.

هفته گذشته، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که عمیقاََ نگران تأثیر احتمالی شیوع کروناویروس در کره شمالی است و از همین رو آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی آمادگی برای انجام اقدامات لازم در صورت شیوع کروناویروس جدید در این کشور را دارند.

سازمان‌های امدادی نیز خواستار معافیت کره شمالی از تحریم‌هایی شده‌اند که انجام بیشتر موارد تجاری و بازرگانی را با این کشور ممنوع ساخته است.

کره شمالی که در حال حاضر یکی از منزوی‌ترین کشورهای جهان است، پروازها و سفرهای ریلی را با همسایگان خود متوقف کرده، قرنطینه اجباری یک ماهه را تعیین کرده، گردشگری بین‌المللی را به حالت تعلیق در آورده و یک ممنوعیت تقریبا کامل را برای سفرهای بین مرزی ایجاد کرده است.

به گفته دکتر مایک رایان، WHO کمک‌های اولیه را برای کره شمالی در اولویت قرار داده و قرار است محموله لوازم از جمله تجهیزات حفاظتی در این هفته به این کشور ارسال شود.

وی گفت که مقامات WHO قرار بود با یک هیئت کره شمالی در ژنو برای بحث و گفت‌وگو در مورد پیشگیری از این بیماری دیدار کنند.

بنا بر گزارش رویترز، دکتر مایک رایان، دبیر برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت اذعان داشته که دولت کره شمالی نیز مانند تمام دولت‌های دیگر برای انجام اقدامات لازم جهت مقابله با شیوع کروناویروس جدید بسیار اضطراب دارد و به دنبال کمک‌های فنی و عملیاتی سازمان جهانی بهداشت برای کمک به آماده‌سازی‌ها در این زمینه است.