خبرگزاری فرانسه در تحلیلی درباره امضای توافق میان آمریکا و طالبان نوشت که این توافق سندی از دو دهه دخالت های خارجی آمریکا و شاهدی بر بازنگری این کشور در دخالت های خارجی آن است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از خبرگزاری فرانسه، توافقی که آمریکا برای امضای آن با طالبان در روز شنبه آماچه شده است نشان دهند تصمیمی برای خروج از طولانی ترین جنگ در طول تاریخ آن و نیز نشانه نقطعه عطفی دیپلماتیک و نشاندهنده بازنگری آمریکا در دخالت های خود در اقصی نقاط جهان است.

جنگ آمریکا علیه تروریسم در ابتدا  پس از حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ اعتراض های گستردهای را در داخل این کشور بهمراه نداشت.

اما پس از گذشت زمان و خسارت های انسانی بسیار در افغانستان و عراق و اختصاص میلیاردها دلار برای هزینه های نظامی، نظرات در این باره تغییر کرد و با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در حالی صورت گرفت  که وعده داده بود که آمریکا را از جنگ های بی نتیجه خارج خواهد کرد.

بنابراین توافقی که آمریکا در قطر یا طالبان امضا خواهد کرد فرصتی برای خارج شدن آمریکا از افغانستان و نیز مشخص شدن سرنوشت این کشور پس از دو دهه از درگیری ها و مذاکرات پیچیده میان طالبان و دولت کابل است.

آدم وونیش کارشناس در امور افغانستان در انجمن کونسی آمریکا در این گزارش می گوید که کم کم حتی غبار از روی پرونده افغانستان نیز که مدت های طولانی جز محرمات و خط قرمزهای آمریکا بود برداشته شد.

وی افزود که طبقه سیاسی از  شمار حملات تروریستی با مبدا افغانستان بیم دارد و مجبور شده تا آن را در برابر رای دهندگان توجیه کند و دلیل آن نیز زخمی است که حملات ۱۱ سپتامبر بوجود آورده است.

وی تصریح کرد که انتخاب ترامپ تنها یک نقطه تغییر نبود بلکه یک نشانه و شاهد برای تحولی بود که حاصل شده است که بازگشت آمریکا از این مساله بعید به نظر می رسد.

حتی  رقیب های حزب جمهوریخواه که به دنبال نامزدی برای مقابله با دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر هستند، خواستار خروج آمریکا از افغانستان هستند.

روخانا نماینده آمریکایی حامی برنی ساندرز به عنوان نامزد حزب دمکرات می گوید: این اشتباه عیان شده که بمب ها نمی توانند ما را دربرابر تروریسم حمایت کنند و پس از ۲۰ سال هیچکدام از ما نمی گوییم که خواستار تغییر جامعه افغانستان هستیم.

 برغم وعده ترامپ درباره جنگ های بی نتیجه اما هنوز بیش از ۲۰۰ هزار سرباز آمریکایی در خارج از این کشور بوده بعلاوه نیروهایی که سال گذشته آمریکا به خاورمیانه فرستاده است.

یک دیپلمات بلند پایه در کشور متحد امریکا می گوید که ترامپ انزوا طلب نیست اما شخصی است که ترجیح می دهد که در مکان هایی که برای آمریکا ضرورت دارد دخالت کند و این سیاست خوبی است تا جایی که کشوری همانند روسیه نخواهد جای خالی آن را پر کند.

تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی در شمال سوریه، مجال حمله ترکیه به نیروهای کرد متحد واشنگتن را فراهم کرد و این مساله انتقادهای بسیاری را حتی میان جمهوریخواها برانگیخت اما شمار کمی از این گروه نیز به توجیه استقرار نیروهای آمریکایی به شکل طولانی مدت در خاورمیانه شک کردند.

طبق گزارش دانشگاه براون از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ جنگ های نظامی آمریکا باعث کشته شدن ۸۰۰ هزار شخص شده و هزینه ای معادل ۶ هزار میلیارد دلار به آمریکا تحمیل کرد.

همین مساله باعث بازنگری در حمایت از دخالت های نظامی آمریکا در کشورها شد و آماری که انجمن گالوب در ماه سپتامبر منتشر کرد مشخص می کند که ۴۳ درصد معتقدند که جنگ در افغانستان از ابتدا یک اشتباه بود.