برخی منابع آگاه به روزنامه «واشنگتن‌پست» اعلام کردند که جامعه اطلاعاتی آمریکا اواسط دی و بهمن ماه طی گزارشی محرمانه درباره خطر همه‌گیری ویروس کرونا به دولت ترامپ هشدار داده بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 برخی منابع آگاه در دولت آمریکا به روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» اعلام کردند که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در ماه ژانویه و فوریه (اواسط دی ماه و بهمن ماه) طی گزارش‌هایی محرمانه، به کاخ سفید در خصوص خطر همه‌گیری ویروس ناشناخته «کووید-19» در جهان به کاخ سفید هشدار داده بودند.

طبق این گزارش، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و برخی از نمایندگان کنگره علیرغم دریافت هشدارهای سازمانهای اطلاعاتی آمریکا در خصوص شیوع ویروس «کرونا»، تهدیدات را کم اهمیت جلوه دادند و هیچ اقدامی در جهت کاهش شیوع این ویروس در ایالات متحده آمریکا انجام ندادند.

با اینحال، مقام‌های آمریکایی آگاه از این گزارش محرمانه جامعه اطلاعاتی آمریکا به واشنگتن‌پست گفتند که در این گزارش‌ها به وضوح، زمان احتمالی شیوع کووید-19 در ایالات متحده آمریکا قید نشده بود و پیشنهاداتی هم در زمینه گام‌های خاص برای جلوگیری از شیوع این ویروس ارائه نشده بود اما جامعه اطلاعاتی آمریکا شیوع این ویروس در جامعه جهانی را دنبال کرده و هشدار داده بود که چین در ابتدا از جدی گرفتن آنچه که هم‌اکنون همه‌گیر شده است، امتناع ورزید.

طبق این گزارش، در حالیکه ترامپ اقدامات اولیه‌ای را از جمله بستن مرزها به روی مسافران چین، محل شیوع ویروس کرونا، در پیش گرفت تا از انتقال این ویروس ناشناخته به آمریکا جلوگیری کند اما با اینحال، کاخ سفید در زمینه تهیه کیت‌های آزمایش کرونا بسیار کند عمل کرد و مسئولیت را تا حد زیادی به خود مقام‌های ایالتی واگذار کرد.

یکی از مقام‌های آگاه در آمریکا به واشنگتن‌پست گفت که سازمانهای اطلاعاتی «از ماه ژانویه (اواسط دی ماه) در این خصوص (همه‌گیری ویروس کرونا) هشدار دادند. دونالد ترامپ احتمالاً انتظار چنین چیزی را نداشته است اما بسیاری دیگر از افراد در دولت آمریکا انتظار چنین چیزی را داشتند- (اما) آنها نتوانستند وی (ترامپ) را وادار کنند که اقدامی در این زمینه انجام دهد».

طبق این گزارش، کاخ سفید ضمن دفاع از نوع واکنش ترامپ به شیوع کرونا، تأکید کرد که وی اقدامات مهمی را به موقع برای جلوگیری از شیوع کرونا انجام داده است.

«هوگان گیدلی» سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای به واشنگتن‌پست اعلام کرد: «رئیس‌جمهور (دونالد) ترامپ اقدامات مهم و شجاعانه‌ای برای محافظت از سلامت، رفاه و امنیت مردم آمریکا انجام داده است-و این اقدامات را در حالی انجام داده است که رسانه‌ها و دموکرات‌ها فقط بر سیاست‌های احمقانه استیضاح غیرقانونی (ترامپ) تمرکز کرده بودند».

وی ادامه داد: «بسیار منزجرکننده، نفرت‌انگیز و شرم‌آور است که منابع ناشناس به صورت بزدلانه تلاش می‌کنند تاریخ را بازنویسی کنند. این تهدید صریحی برای این کشور بزرگ است».