با وجود هشدار سازمان ملل درباره شیوع ویروس کرونا در لیبی و درخواست‌‌ها برای توقف درگیری‌ها در این کشور، نیروهای شرق و غرب لیبی به درگیری‌ها شدت بخشیده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی روز چهارشنبه (دیروز) اعلام کردند که به پایگاه نظامی «الوطیه» در غرب طرابلس حمله کرده و تعدادی از نیروهای شرق لیبی تحت امر خلیفه حفتر را به اسارت گرفتند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» در سال ۲۰۱۱، تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب است؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است.

«محمد قنونو» سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی گفت که این نیروها عملیات بی‌سابقه و موفقی را در پایگاه هوایی الوطیه (۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی طرابلس) انجام داده و تعدادی از افراد مسلح و مزدور را بازداشت کرده‌اند.

در این حمله بیش از ۱۰ نفر از نیروهای حفتر از جمله سه افسر به اسارت گرفته شدند.

پایگاه هوایی الوطیه بزرگ‌ترین پایگاه نظامی است که در منطقه وسیعی از غرب طرابلس تا مرز تونس واقع شده است و نیروهای حفتر به فرماندهی «ادریس مادی» در سال ۲۰۱۴ این پایگاه را تصرف کرده و آن را به مرکز فرماندهی عملیات غربی و مرکز استقرار نیروهای شرقی لیبی و نیز پایگاهی برای حمله به تعدادی از مناطق در طرابلس تبدیل کرده‌اند.

قنونو اشاره کرد که اتاق عملیات «برکان الغضب» بامداد روز چهارشنبه (دیروز)  عملیات «عاصفة السلام» (طوفان صلح) را با هدف حمله به پایگاه‌ها و سکوهای شلیک راکت و گلوله توپخانه آغاز کرد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، نیروهای حفتر نیز مدعی شدند که مناطقی در نزدیکی زواره واقع در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال پایگاه مذکور را به تصرف خود درآورده‌اند.

«احمد المسماری» سخنگوی نیروهای حفتر گفت که این نیروها مناطق زلطن، الجمیل، العسه و رقدالین در نزدیکی شهر زواره تحت سیطره دولت وفاق ملی را تصرف کرده‌اند.

نیروهای حفتر همچنین مدعی شدند که تعدادی از مناطق مسکونی در جنوب و مرکز طرابلس را تحت سیطره خود درآورده‌اند.

تعدادی از ساکنان طرابلس نیز گفتند که این حملات هوایی طی چند هفته گذشته بدترین حمله بود.

از سوی دیگر هیأت سازمان ملل در لیبی در حساب توئیتری خود نوشت: «استمرار حملات در لیبی باعث درد و رنج بیشتر مردم و خسارت‌های وارده به غیرنظامیان شده است».

پیشتر «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف درگیری‌‌ها در لیبی و تمرکز بر مبارزه با شیوع ویروس کرونا شده بود.

نیروهای تحت امر حفتر از چهارم آوریل ۲۰۱۹ حمله به طرابلس پایتخت لیبی و مقر دولت السراج را آغاز کرده‌اند و در تلاش برای نفوذ به این شهر و سیطره بر آن هستند اما به دلیل مقاومت نیروهای السراج هنوز موفق نشده‌اند.