سخنگوی وزیر خارجه با بیان اینکه تعداد اندکی از دیپلمات‌های ایرانی خارج از کشور به کرونا مبتلا شدند، گفت: این افراد درمان شده یا در حال درمان هستند و سفارتخانه‌ها نیز بر اساس پروتکل‌های داخلی و سازمان بهداشت جهانی فعالیت خود را ادامه می‌دهند لذا نیازی به ورود مجلس یا وضع قوانین جدید نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید عباس موسوی صبح امروز (دوشنبه یکم اردیبهش ماه) در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در ارتباط وضعیت سفارتخانه‌های ایران در سایر کشورها با توجه به شیوع ویروس کرونا و آمار ایرانیان خارج از کشور که به بیماری کرونا مبتلا شدند، گفت: سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران براساس قواعدی که در محل استقرارشان است، فعالیت می‌کنند. تعداد دیپلمات‌هایی که مبتلا شدند بسیار اندک بوده، شاید چند نفر بودند که درمان شده یا در حال درمان هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: از تعداد ایرانیانی که در سایر کشورها به بیماری کرونا مبتلا شده یا متاسفانه فوت کردند، اطلاعی نداریم چون نهادهای داخلی آن کشورها به ما گزارشی ندادند ولی بخش‌های کنسولی ما در خارج از کشور پیگیر این موضوع هستند که چنانچه ایرانی‌ها بیمار شدند و نیاز به کمک داشته باشند، دولت‌های محلی اقدامات لازم را انجام دهند و اگر ما (دولت) بتوانیم کمکی صورت دهیم، انجام خواهیم داد.


خبر ویژه : شهاب حسینی برای همیشه از ایران رفت


موسوی در پاسخ به این سوال که آیا برای تسهیل شرایط کاری سفارتخانه‌های ایران در کشورهای دیگر در وضعیت بحران کنونی نیاز به ورود مجلس یا وضع قوانین جدید است، گفت: به نظر می‌رسد که نیازی به وضع قوانین جدید برای فعالیت سفارتخانه ها در شرایط بحرانی نباشد، ما طبق پروتکل‌های بهداشتی کشور میزبان اقدام می‌کنیم و به پروتکل‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت عمل می‌کنیم. همچنین پروتکل‌های بهداشتی که وزارت بهداشت جمهوری اسلامی به سفارتخانه‌ها ابلاغ کرده را رعایت می‌کنیم.

 سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: اجرای پروتکل‌های داخلی ایران، کشورهای میزبان و سازمان بهداشت جهانی برای انجام کارهای ضرور در شرایط بحران کنونی کفایت می‌کند که ادامه خواهند داد.

موسوی با بیان اینکه به رغم تحولاتی که در زمینه پزشکی در دنیا رخ داده، دیپلماسی کماکان ادامه دارد و مانعی نشده که در دیپلماسی ایران وقفه‌ای ایجاد شود، گفت: آقای ظریف ۱۴ تماس تلفنی با مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی و سیاسی دنیا داشته که عمده آنها درباره شرایط جاری دنیا، کرونا، تروریسم، وضعیت افغانستان و یمن و تحریم‌هایی است که آمریکا ضد کشورهای مستقل وضع کرده است.

سفر وزیر امور خارجه به دمشق

وی با اشاره به سفر یک روزه وزیر امور خارجه به دمشق گفت: آقای ظریف امروز عازم دمشق پایتخت سوریه شد و با مقامات سوریه از جمله بشار الاسد رئیس جمهور این کشور دیدار و طیف وسیعی از مسائل مطرح می‌شود.


واکنش پدر آرات به اتهام کودک آزاری و دعواهای مجازی


تلاش ایران در چارچوب منافع دولت و ملت افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اوضاع افغانستان و اقدامات ایران برای حل مسائل کنونی در این کشور، گفت: ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان تمایل دارد که افغانستان امن، آرام و باثبات در کنار مرزهای شرقی ما باشد. متاسفانه اختلافات سیاسی در افغانستان بعد از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، ایران را بر آن داشته به عنوان کشور دوست همیشگی افغانستان، اقدامات خودش را در این زمینه شروع کند. اقای ظریف هم تماس‌هایی با مقامات افغانستان داشت است.

وی افزود: تلاش‌های ایران مستقل و در چارچوب منافع دولت و ملت افغانستان است و به عنوان کشور همسایه وظیفه خود می‌دانیم در این شرایط اگر کاری از دستمان برمی‌آید برای بازگشت آرامش به آن کشور انجام دهیم.


عکس متفاوت سمانه پاکدل بدون روسری در جشن تولد


حضور نیروهای آمریکا در منطقه غیرقانونی است / اینجا منطقه ماست

موسوی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات پامپئو یادآور شد: حضور نیروهای بیگانه به ویژه آمریکا را عامل تنش و بی ثباتی و ناامنی در منطقه می‌دانیم. حضورشان غیرقانونی است و اینجا منطقه ماست و اگر قرار است نیروهای مسلح ما گشت زنی کنند باید با آرامش و طیب خاطر این کار را انجام دهند. نیروهای آمریکایی مانع از گشت زنی قانونی و عادی نیروهای ما در منطقه شده بودند و این باعث شد که نیروهای گشتی ما هم واکنش نشان داده و هشدارهای لازم را به آنها بدهند.

وی افزود: همانطور که برادران در سپاه گفتند از نیروهای بیگانه که به صورت نامشروع در منطقه ما هستند اولا می‌خواهیم در منطقه ما نباشند و ثانیا مقررات دریایی و عبور و مرور را رعایت و نیروهای ما را ناچار نکنند به آنها هشدار و تذکر دهند. ما از این حضور ابراز ناخرسندی و نارضایتی می‌کنیم و امیدواریم مجاب شوند که هر چه زودتر منطقه ما را ترک کنند.

اینستکس مقدمه اجرای تعهدات دیگر اروپایی‌ها

سخنگوی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره تعهدات اروپا نیز گفت: اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات دیگری که اروپایی‌ها در قبال ایران بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام داشتند و آنها برای اجرای تعهداتشان عنوان کردند نیازمند سازوکار مالی هستند. ما از راه‌اندازی این کانال مالی استقبال ولی اعلام کردیم این همه تعهدات اروپایی‌ها نیست و باید همه تعهدات ۱۱ گانه از جمله در زمینه انرژی حمل و نقل و بیمه و.. را اجرا کنند.

رد گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره زندانیان در ایران

وی درباره  گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره زندانیان در ایران عنوان کرد: این گزارش‌ها و حرف‌ها را رد می‌کنم براساس مقررات و نگاه انسانی که ایران داشته چیزی حدود اواسط فروردین ۹۵ هزار زندانی داخل زندان‌های ایران با تشخیص قاضی و بررسی پرونده‌ها به مرخصی رفتند و تبعیضی بین زندانیان ایرانی و خارجی و حتی دوتابعیتی قائل نشدند و همه زندانیانی که شرایط را داشتند و حتی بیمار نبودند و ممکن بود به کرونا مبتلا شوند بررسی کردند. گزارش‌هایی که درباره تبعیض و موارد دیگر مطرح می‌کنند قبول نداریم و رد می‌کنیم.

شورای امنیت دلیلی ندارد که به نقض مقررات قطعنامه ۲۲۳۱ تن دهد

موسوی در ادامه درباره تلاش مقامات آمریکایی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: این هم از عجایب روزگار و طنز جالب روزگار است که دولت قانون شکنی که از برجام خارج و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را که رأی داده بود نقض کرده همچنان پیگیر مفاد و موضوعات آن است و همچنان به نقض خود ادامه می‌دهد و دیگران را وادار می‌کند که قطعنامه مشروع شورای امنیت را نقض کنند. آمریکایی‌ها می‌خواهند اذهان عمومی دنیا را از تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران منحرف کنند و ممکن است برخی اقدامات و جنگ افروزی‌ها و تنش زا بودن اقدامات خود در منطقه را با این گونه اتهامات و مسائلی که به آنها مربوط نیست دنبال کنند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرافزودد: دلیلی ندارد شورای امنیت به نقض مقررات قطعنامه ۲۲۳۱ تن دهد و این درخواست آمریکا اقدام گزاف و خلافی است. آمریکایی‌ها خیلی نباید نگران وضعیت ما در این زمینه باشند. به آنها توصیه می‌کنیم اگر نگران وضعیت تسلیحاتی در منطقه و جهان هستند فروش دیوانه وار و حریصانه انواع سلاح‌های مرگبار به کشورهای منطقه و جهان را که حاصلی جز بی ثباتی و برادرکشی نداشته را متوقف کنند.

پیشتازی آمریکا در سیاسی کردن موضوع کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره تلاش آمریکا مبنی بر اینکه ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان تکثیر شده است، گفت: ایران هر اقدامی که با هدف سیاسی کردن اپیدمی کرونا در دنیا باشد تقبیح می‌کند و متاسفانه آمریکا در سیاسی کردن موضوع کرونا پیشقدم و پیشتاز است. مقامات آمریکایی به جای مبارزه با کرونا به اتهام زنی و طرح مباحث بی پایه روی آوردند که هم هدف انتخاباتی دارد و اینکه سوء مدیریت و مشکلات در کشورشان را بپوشانند و ذهن افکار عمومی را منحرف کنند. سنگ اندازی دیگری که کردند اعلام قطع بودجه سازمان جهانی بهداشت بود. بهتر است اینکه منشا این ویروس کجا بوده به سازمان‌های جهانی از جمله سازمان جهانی بهداشت بسپاریم و از منحرف کردن افکار عمومی دنیا دست برداریم.

عدم مذاکره با آمریکا تا مادامی که تحریم‌های غیرقانونی برقرار باشد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای ترامپ مبنی بر اینکه ایرانی‌ها به دنبال توافق با آمریکاست نیز بیان کرد: ایشان مدت‌هاست که چنین ادعاهایی دارد و همه هم دروغ از آب درمی‌آید و اخیرا گفت نامه‌ای از رهبر کره شمالی دریافت کردم که تکذیب شد. آنها دنبال استفاده از شرایط خاص کرونایی هستند که با فشار به مردم ایران مانع بسیاری از اقدامات مثبت ما و سایر کشورها را شوند و امید دارند ایران در این شرایط تن به مذاکره با آنها دهند که طبیعتا خیال باطلی است. تا زمانی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا است به سمت هیچ گفتگویی با آنها نخواهیم رفت و اجازه نمی‌دهیم از این موقعیت سوء استفاده کنند.

دولت و ملت عراق را در تعیین سرنوشت خود بالغ و رشید می‌دانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان درباره شرایط عراق گفت: با ایران در خصوص انتخاب نخست‌وزیر و اعضای کابینه مشورت نمی‌شود و ما هم علاقه‌ای به دخالت در این امور نداریم و دولت و ملت عراق را در این زمینه به اندازه کافی بالغ و رشید می‌دانیم که سرنوشت خود را در دست بگیرند./