عده کمی از نمایندگان مجلس نهم برجام را مطالعه کرده بودند و بعضا مثل آقایان مطهری و پزشکیان که از مدافعین قوی برجام بودند گفتند اصلا ما برجام را نخوانده‌ایم.

«مطهری و پزشکیان اصلا برجام را نخوانده‌اند»
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت: عده کمی از نمایندگان مجلس نهم برجام را مطالعه کرده بودند و بعضا مثل آقایان مطهری و پزشکیان که از مدافعین قوی برجام بودند گفتند اصلا ما برجام را نخوانده‌ایم.

ابراهیم آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با اشاره به خاطره حضور محمد جواد ظریف وزیر خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در جلسه این کمیسیون در خلال بررسی مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اظهار داشت: روزی که تابستان 94 آقای ظریف به کمیسیون امنیت ملی آمد، در مورد برجام که آن موقع جزو منتقدین آن بودیم، حرف زد و ما گفتیم در این توافقنامه کلمه «تعلیق» آمده و کلمه «لغو تحریم‌» نیست.

وی افزود: آقای ظریف در جلسه علنی با صراحت و با اعتماد به نفس فوق العاده در حضور همه نمایندگان چندین بار با صراحت و حرارت تاکید کرد که در برجام به هیچ وجه کلمه «تعلیق» نیامده و «لغو» آمده است و همه تحریم ها با این تفاهمنامه لغو شدند. متاسفانه عده کمی از نمایندگان هم برجام را مطالعه کرده بودند و بعضا مثل آقایان مطهری و پزشکیان که از مدافعین قوی برجام بودند گفتند اصلا ما برجام را نخوانده‌ایم.

آقامحمدی ادامه داد: ما متن برجام را یکی متنی که وزارت خارجه داده بود و یکی هم متنی که خبرگزاری فارس ترجمه کرده بود را مطالعه کرده و کلمه «تعلیق» را چندین بار در آن دیده بودیم و متعجب بودیم که چرا آقای ظریف این ادعا را کرده است.

وی بیان داشت: بعد از ظهر آن روز آقای عراقچی به کمیسیون آمد و من آنجا به عراقچی گفتم که من یاد ادعای خبرنگاری افتادم که گفته بود اینها ساعت 4 صبح آقای ظریف را در اتاقش از خواب بیدار کردند و گفتند بیدار شو و برجام را امضا کن چون توافق انجام گرفته است و آقای ظریف هم می گوید «من امضا نمی‌کنم و این چه وقت امضا کردن است»؟. با این حال آن خبرنگار می‌گوید که ظریف نخوانده برجام را امضا کرده است.

آقامحمدی خاطرنشان کرد: به عراقچی گفتم ادعای امروز آقای ظریف مبنی بر نبودن کلمه تعلیق در برجام ما را به اینجا می‌رساند که حتی رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما هم برجام را نخوانده امضا کرده است و چرا باید متنی که شما مسئول آن هستید و متعلق به یک ملت و کشور است این گونه امضا شود. آقای عراقچی به هم ریخت و گفت «این بحث دیگر انتقاد نیست بلکه بحث خراب کردن آقای ظریف و تیم مذاکره کننده است» و با یک ماله‌کشی از قضیه عبور کرد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم افزود: همان موقع ما متوجه این قضیه در کمیسیون امنیت ملی بودیم ولی متاسفانه فضا طوری بود که علیرغم اینکه با زحمت و تلاش به‌طور کارشناسی برجام را خواندیم، خیلی از نمایندگان متن برجام را نخوانده بودند و شاید کمتر از 20 نفر از نمایندگان برجام و ضمیمه‌های آن را با دقت مطالعه کرده بودند و دولتی‌ها هم معلوم بود که مطالعه نکرده‌اند.