لاپید: «در نخستین دیدارم در واشنگتن با جیک سالیوان دیدار داشتم. ما درباره چند موضوع امنیتی از جمله تهدید ایران صحبت کردیم».

رژیم صهیونیستی در فکر جایگزین برای برجام!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار با مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنگتن گفت که با وی درباره جایگزین توافق هسته‌ای ایران (موسوم به برجام) رایزنی کرده است.

لاپید در پیامی در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به این دیدار نوشت: «در نخستین دیدارم در واشنگتن با جیک سالیوان دیدار داشتم. ما درباره چند موضوع امنیتی از جمله تهدید ایران صحبت کردیم».

وی در ادامه نوشت: «من نگرانی اسرائیل درباره مسابقه ایران به سوی توانایی هسته‌ای و اینکه ایران در حال رسیدن به آستانه هسته‌ای است را به اشتراک گذاشتم».

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اضافه کرد: «ما درباره ضرورت طرح جایگزین برای توافق هسته ایران صحبت کردیم. درباره طرحم در خصوص نوار غزه – "اقتصاد برای امنیت"- و راه تقویت اتحاد میان آمریکا و اسرائیل نیز گفت‌وگو کردیم».

پیش از این نیز، یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرده بود که دولت جو بایدن «به مسیر دیپلماتیک» با ایران متعهد است اما اگر ضروری باشد به منظور «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی، حاضر است راه‌های دیگر را دنبال کند».

چند روز پیش نیز نشستی میان «ایال حولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره برنامه هسته‌ای ایران برگزار شد.

ارزیابی مشابه آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران

به گفته مقام ارشد آمریکایی، دولت بایدن و کابینه نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارزیابی مشابهی درباره برنامه هسته‌ای ایران دارند اما درباره چگونگی پاسخ، تفاوت‌هایی دارند.

از نظر این مقام ناشناس آمریکایی، مسیر دیپلماتیک همچنان بهترین گزینه است اما راه‌های دیگری هم وجود دارد.

این مقام آمریکا گفت: از زمانی که ائتلاف بنت به قدرت رسیده است، «ما تقریباً هر روز در حال رایزنی‌های سازنده و بسیار عمیق در مورد چگونگی برخورد موثر با بسیاری از چالش‌های منطقه‌ای از جمله تهدید ایران هستیم. ما با اسرائیلی‌ها و بسیاری از شرکای منطقه‌ای خود در مورد تهدید ناشی از شبکه پهپادهای تحت حمایت ایران بسیار نزدیک همکاری می‌کنیم».

برگزاری شش دور مذاکره در وین برای احیای برجام

با آن که دولت جو بایدن مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، اما تاکنون شش دور مذاکره به دلیل اصرار واشنگتن بر حفظ برخی تحریم‌ها و همچنین زیاده‌خواهی و مداخله در مسائل موشکی و منطقه‌ای ایران باعث شده این گفت‌وگوها به توافق منتهی نشود. 

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت دونالد ترامپ بعد از خروج یکجانبه از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده نمی‌تواند هیچگونه ضمانتی درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از توافق بدهد.

جمهوری اسلامی ایران  در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین + آلمان) برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. پس از این توافق، علاوه بر محدودیت‌هایی که برای برنامه هسته‌ای ایران اعمال شد، تاسیسات هسته‌ای ایران نیز تحت نظارت شدید و گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت.

اما اندکی بعد و در اردیبهشت سال 1397، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا با زیر پا گذاشتن این توافق بین‌المللی که به تایید سازمان ملل نیز رسیده بود، از برجام خارج شده و شدیدترین نظام تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد.

سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ برای به زانو در آوردن ایران

ترامپ معتقد بود با در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری، می‌تواند تهران را به پای میز مذاکره کشانده و توافق بهتری با ایران حاصل کند. دولت ترامپ در حالی سیاست تحریم همه جانبه را علیه ایران اعمال کرده بود که همه‌گیری کرونا بسیار از کشورهای جهان از جمله ایران را در نوردیده بود و محدودیت‌های اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران، تامین بسیاری از داروها و مواد ضروری برای ایران را با دشواری مواجه کرده بود.

سرانجام دولت ترامپ در 20 بهمن 1399 به پایان رسید و دولت وی در رسیدن به هدف خود در به زانو در آوردن ایران و به پای میز مذاکره کشاندن تهران و رسیدن به توافق دلخواه واشنگتن شکست خورد.