فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: دکترین دفاعی ایران مبتنی بر روابط دوستانه و متقابل با همه کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای دوست و همسایه در منطقه غرب آسیا است.

دکترین دفاعی ایران مبتنی بر روابط دوستانه و متقابل است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از روابط عمومی ارتش، امیرسرتیپ علیرضا صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در دیدار با وابستگان نظامی خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران تعامل سازنده، اثرگذار، مثمر ثمر و همچنین تبادل دانش با کشورهای دوست و هم پیمان را در تمامی سطوح امری لازم و ضروری دانست و گفت: امروز نیروی پدافند هوایی ارتش با تکیه بر دانش و تجهیزات بومی در صیانت از حریم هوایی کشور، آسمان جمهوری اسلامی ایران را در چهار چوب قوانین بین‌المللی برای کشورهای دوست به فضایی امن و برای هرگونه اقدام خصمانه به فضایی نا امن تبدیل کرده است.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، اظهار داشت: بعد از فرمان تاریخی فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) مبنی بر تشکیل نیروی پدافند هوایی در دهم شهریور سال ۱۳۸۷، ارتش جمهوری اسلامی ایران به پیشرفت‌های شگرفی در دانش طراحی و ساخت سامانه‌های پدافندی کشف و مقابله با پهپادهای پرسه‌زن، انتحاری و ریزپرنده، پیاده‌سازی الگوریتم‌های روز بومی در ارتباطات امن، ارتقاء و بهینه‌سازی سامانه‌های موشکی با بردهای متنوع سامانه‌های جنگ الکترونیک و ورود به حوزه‌های علمی، سامانه‌های لیزری، هوش مصنوعی، نانو و کوانتوم دست یافته است.

وی ادامه داد: در راستای حفظ وضعیت عملیاتی سامانه‌های پدافندی، نیروی پدافند هوایی همواره با تکیه بر اصول و روش‌های نوین علمی، بهره‌گیری از دانش و تجربه افسران فنی، تفکرات راهبردی و مدیریت سیستمی مدیران مربوطه به‌عنوان نیروی پیشگام پیوسته با تدوین، برنامه‌ریزی و اجرای آخرین روش‌های جاری در ارتش‌های جهان افزایش قابلیت اطمینان و عملکرد عملیاتی تجهیزات را در دستور کار خویش قرار داده است.  هم اکنون نیز جدیدترین الگوها و استانداردهای نگهداری و تعمیر سامانه‌ها را پیاده‌سازی و اجرا می‌کند.

صباحی‌فرد با اشاره به سایر وظایف نیروی پدافند هوایی ارتش، تصریح کرد: جمع آوری اطلاعات با کشف و شناسایی اهداف تا صدها کیلومتر فراتر از مرزها توسط سامانه‌های کاملا بومی از دیگر اقدامات مبتنی بر فناوری است که با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی ضمن ایجاد آگاهی وضعیتی و اشراف اطلاعاتی، کمک شایانی به طرح‌ریزی‌های تاکتیکی و عملیاتی نیروی پدافند هوایی کرده و به عنوان خرد و چشم بینای پدافند هوایی، قدرت بازدارندگی در پدافند هوایی کشور را ارتقاء داده است.

وی ادامه داد: این پیشرفت‌ها را مدیون هدایت هوشمندانه فرمانده معظم کل قوا، نخبگان و دانشمندان صنایع دفاعی کشور، پایوران ولایت مدار و پایبند به اصول انضباطی می‌دانیم که شعار «ما می‌توانیم» را سر لوحه اصول اعتقادی و عمل خود قرار داده‌اند و از نتایج این راهبرد می‌توان به طراحی و تولید انواع سامانه موشکی مجهز و متکی به فناوری روز مانند تلاش، ۱۵ خرداد، جوشن، باور ۳۷۳، مجید، خاتم، سراج، رادارهای کشف و شناسایی کاوش، مطلع الفجر، بینا و کاشف اشاره کرد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، تاکید کرد: پیام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه پدافند هوایی ارتش به همه کشورهای دوست و هم پیمان که شما به عنوان نمایندگان آن‌ها در این جلسه حضور دارید، پیام صلح و دوستی است. در چارچوب روابط فی‌مابین اعلام می‌دارم که این نیرو آمادگی گسترش همکاری‌های مختلف نظامی در حوزه‌های آموزشی، برگزاری رزمایش‌های مشترک، تبادل تجربیات فنی و عملیاتی و دیدارهای دوجانبه را دارد.

صباحی فرد گفت: دکترین دفاعی ایران مبتنی بر روابط دوستانه و متقابل با همه کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای دوست و همسایه در منطقه غرب آسیا بوده و نیروهای نظامی با به‌کارگیری آخرین تجهیزات روزآمد و اتکا به توانمندی‌های داخلی، برابر فتوای فرمانده معظم کل قوا از سلاح‌های کشتار جمعی و نامتعارف بی‌نیاز بوده و و به‌کار گیری این سلاح‌ها در دکترین نظامی ما جایی ندارد.

وی افزود: حضور شما مهمانان ارجمند را در آیین گرامیداشت سالروز نیروی پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران ارج نهاده و از شما می‌خواهم سلام گرم من و همچنین، پیام صلح و دوستی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی پدافند هوایی را به ارتش و مردم میهنتان برسانید.

در این مراسم همچنین سرهنگ اسلاوو میرکوتون وابسته نظامی کشور لهستان به عنوان ارشد وابستگان نظامی کشورهای خارجی طی سخنانی از فرمانده نیروی پدافند هوایی که فرصت تعامل با ارتش ایران و آشنایی با اندیشه‌های متعالی ارتش جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرده، تشکر کرد.