سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که روند تبادل زندانیان با ایران ادامه دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران درباره توافق تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن گفت: روند آزادی شهروندان آمریکایی از ایران ادامه دارد. ما به کار برای آزادی کامل آمریکایی های زندانی در ایران ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

پیش از این، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا بر اساس توافق صورت گرفته‌ میان دو طرف تصریح کرد: ما خوش بین هستیم که موضوع تبادل زندانیان در آینده‌ای نزدیک صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: در خصوص انسداد دارایی‌های مالی ایران هم بر اساس تفاهم صورت گرفته و روند اقداماتی که تا کنون شاهد بودیم امیدواریم که طی روزهای آینده این انتقال صورت بگیرد و جمهوری اسلامی ایران به دارایی‌های خودش به طور کامل دسترسی پیدا کند.

وی افزود: ایران با دارایی‌های رفع انسداد شده خود می‌تواند تمامی کالاهای غیر تحریمی را خریداری کند و ارتباطی با موضوعاتی از قبیل خرید دارو و غذا که در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود ندارد.

فرایند آغاز آزادسازی دارایی‌های توقیف شده ایران و تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم طرفین، روز پنجشنبه ۱۹ مردادماه (۱۰ آگوست) اعلام شد.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ۱۹ مرداد ماه اعلام کرد: «ما تایید می کنیم که ایران پنج آمریکایی را که به صورت غیر قانونی بازداشت شده بودند، از زندان آزاد کرده و آنها را در حبس خانگی قرار داده است. اگرچه این اقدامی دلگرم‌کننده است، اما این شهروندان آمریکایی از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو آمریکایی که نخواسته اند نامشان فاش شود، در وهله اول هرگز نباید بازداشت می‌شدند.»

این مقام دولت جو بایدن افزود: «ما به نظارت دقیق بر وضعیت آنها ادامه خواهیم داد. البته تا زمانی که همه آنها به خانه بازنگردند به تلاش های خود ادامه خواهیم داد. تا آن زمان، مذاکرات برای آزادی نهایی آنها همچنان ادامه دارد و این مذاکرات حساس است. بنابراین، ما جزئیات کمی در مورد وضعیت حبس خانگی آنها یا تلاش هایمان برای تامین آزادی آنها خواهیم داشت.»