وزیر امورخارجه آمریکا آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران را گامی مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که آنها به زودی به خانه بازمی‌گردند.

استقبال بلینکن از آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امورخارجه آمریکا آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران را گامی مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که آنها به زودی به خانه بازمی‌گردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در واکنش به توافق تهران و واشنگتن برای آزادی پنج شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران، آن را گامی مثبت ارزیابی کرد.

بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای مکزیکی خود اظهار داشت: این، تنها آغاز روندی است که امیدوارم و انتظار دارم به بازگشت آنها به ایالات متحده منجر شود.

وی در ادامه گفت که به اعتقاد او این، آغاز پایان کابوس آنها و کابوسی است که خانواده‌های آنها تجربه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، نمایندگی ایران در سازمان ملل روز پنج‌شنبه در رابطه با اخبار منتشر شده درخصوص آزادی شهروندان آمریکایی بازداشتی در ایران به شبکه سی‌بی‌اس اعلام کرد: به عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با میانجی‌گری یک دولت ثالث حاصل شده است، ایران و آمریکا پذیرفته‌اند که متقابلا پنج زندانی را آزاد و آن‌ها را عفو کنند. جابه‌جایی امروز آن‌ها گام ابتدایی حائز اهمیتی در جهت اجرای توافق است.

سی‌بی‌اس به‌علاوه گزارش داد که اگر توافق پیش برود، این زندانیان احتمالا در ماه سپتامبر (شهریور - مهر) به کشورهای خود بازمی‌گردند.

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین با بیان اینکه «به هیچ یک از جزئیات مربوط به کاری که ما انجام می‌دهیم یا درگیر آن هستیم، نمی‌پردازدم» تاکید کرد که نمی‌خواهد روند بازگشت آنها را به خانه به خطر بیندازد.

بلینکن گفت: وزارت امور خارجه آمریکا با این پنج نفر تماس گرفته است و نیازی به گفتن نیست که آنها از اینکه از زندان خارج شده‌اند، بسیار خوشحال هستند اما ما می‌خواهیم اطمینان یابیم که این روند را تکمیل کرده و آنها را به خانواده هایشان بازمی‌گردانیم.

وی در عین حال تاکید کرد که آمریکا به اجرای تمامی تحریم‌های خود علیه ایران ادامه می‌دهد و در هر صورت، ایران هیچ گونه تخفیف تحریمی دریافت نخواهد کرد.

بنابر این گزارش، دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در واکنش به خبر توافق تهران و واشنگتن طی پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: ما از اخبار امروز مبنی بر آزادی پنج شهروند آمریکایی و انتقال آن‌ها به حصر خانگی در ایران استقبال می‌کنیم. تا زمانی که آن‌ها از ایران عزیمت نکنند و به عزیزان‌شان بپیوندند، استراحت نخواهیم کرد.

سیامک نمازی در سال ۱۳۹۵ به جرم جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا، عماد شرقی در سال ۱۳۹۹ به جرم جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی و مراد طاهباز در سال ۱۳۹۸ به جرم جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط زیستی، هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند. از دو زندانی دیگر که گفته می‌شود یک نفر از آنها زن بوده، نامی آورده نشده است.

وزارت امورخارجه ایران نیز در مورد آزادسازی منابع توقیف شده ایرانی و آزادی تعدادی از زندانیانی که به‌طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بیانیه‌ای صادر و در آن تصریح کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است.

وزارت امورخارجه ادامه داد: آزادسازی و رفع محدودیت از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که غیرقانونی و به بهانه نگرانی بانک‌های خارجی از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده مسدود شده یا استفاده از آنها سخت شده است، همواره در دستور کار وزارت امور خارجه قرار داشته است. 

دستگاه دیپلماسی کشورمان بارتاکید بر اینکه «زندانیان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند» یادآور شد:

علاوه بر آزادسازی منابع مالی که به صورت غیرقانونی توقیف شده بود، حمایت از حقوق ایرانیان در سرتاسر جهان جزو وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است. در این چارچوب، آزادی تعدادی از زندانیان بی‌گناه ایرانی که طی سال‌های گذشته به طور غیرقانونی و با اتهام واهی دور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا، در این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند، به طور جدی توسط دستگاه دیپلماسی پیگیری شده است. در این راستا، آزادی تعدادی از زندانیانی که به طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بزودی محقق خواهد شد.