وزیر خارجه آمریکا بار دیگر ایران را مقصر عدم پیشرفت در مذاکرات مرتبط با احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ معرفی کرد.

ادعای بلینکن: ایران بازیگری مسئول در مباحث هسته‌ای نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد تصمیم ایران برای ممانعت از فعالیت برخی از بازرسان هسته‌ای سازمان ملل نشان می‌دهد که این کشور علاقه‌ای به حل و فصل مباحث مرتبط با برنامه هسته‌ای خود ندارد.

به نوشته رویترز، این اظهارات نشان می‌دهد که واشینگتن نسبت به تمایل تهران برای مشارکت جدی در محدودسازی برنامه هسته‌ای خود تردید دارد.

شنبه هفته گذشته، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدام ایران برای ممنوعیت فعالیت چندین بازرس این آژانس خبر داد.

بلینکن در این خصوص به خبرنگاران گفت: «ما تلاش کردیم به طور غیرمستقیم با ایران و همچنین با شرکای اروپایی و حتی روسیه و چین کار کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم به پایبندی به توافق هسته‌ای ایران بازگردیم یا خیر... اما ایران نتوانست یا نخواست این کار را انجام دهد.»

وی افزود: «هفته گذشته شاهد بودیم آنها بازرسان آژانس را که برای انجام فعالیت‌های این نهاد حیاتی هستند، حذف کردند(در حالی که وجود این بازرسان لازم است) تا اطمینان حاصل شود ایران به تعهداتش پایبند است. این، نشانه‌ای از سوی ایران نیست که علاقه‌مند به تبدیل شدن به یک بازیگر مسئولیت‌پذیر باشد.»

بلینکن در حالی چنین سخنی می گوید که اقدام تهران، موسوم به عدم تأیید تعیین بازرسان مجاز است. دولت‌ها عموماً می‌توانند بازرسانی را که برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای آنها بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و توافقنامه پادمان هر کشور با آژانس تعیین شده‌اند، نپذیرند.