یک کارشناس مسایل خاورمیانه می گوید: حملات گسترده یمنی ها به عربستان باعث تغییر مواضع ریاض در قبال مسایل منطقه و یافتن شیوه دیپلماسی، برای حل بحران موجود است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا، « بن‌سلمان» ولیعهدعربستان   در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی بی اس» در مورد اختلافات ریاض با تهران در عین حال که ادعاهای آمریکا در خصوص نقش ایران در حمله به آرامکو را تایید کرد،  اما با تغییر موضعی آشکار و متناقض از لزوم به کارگیری راه حل های سیاسی و مذاکره با ایران سخن گفت. بن سلمان تاکید کرد که یک تصمیم صلح آمیز را برای حل مناقشه میان کشورش و ایران ترجیح می‌دهد زیرا جنگ بین این دو کشور باعث سقوط اقتصاد جهانی خواهد شد.

سعودی ها پس از فراز و نشیب‌های بسیار به این واقعیت رسیدند که شروع جنگ یمن اشتباه بزرگ و بی نتیجه ای بود که هر چه زودتر باید به این جنگ پایان دهند. اقدامات اخیر یمنی‌ها در حمله و دستگیری نیروهای نظامی سعودی به طور کامل معادله جنگ عربستان و یمن را بر هم زد. هدف قرار دادن تاسیسات نفتی آرامکو که با دقت بسیار زیاد و به دور از چشم‌های مسلح و مجهز نیروهای امریکایی و سعودی  توسط یمنی ها صورت گرفت، باعث شد عربستان متوجه شود که ادامه این روند به فرو رفتن بیشتر این کشور در باتلاق منجر خواهد شد. از همین رو در برابر درخواست آتش‌بسی که یمنی‌ها ارایه کردند، سعودی‌ها نیز نرمش بیشتری نشان دادند و در شرایط فعلی بن سلمان آماده است که با یمنی‌ها بنشیند و در مورد این بحران به یک نتیجه‌ دست پیدا کند. تغییر موضع سعودی ها در برابر ایران را می توان تا حدودی به موضوع جنگ  عربستان با یمن پیوند زد.

با توجه به تغییر رویکرد عربستان در مورد ایران پژوهشگر ایرنا با «صباح زنگنه» کارشناس مسایل خاورمیانه به گفت و گو پرداخت.

جنگ یمن و تغییر موضع عربستان در قبال ایران

زنگنه در ابتدای این مصاحبه در مورد تغییر موضع عربستان اظهار داشت: تحولات اخیر جنگ یمن در تغییر  مواضع عربستان موثر بوده است و مقامات سعودی را مجبور کرد که در سیاست های خود نسبت به جنگ یمن تغییر دیدگاه دهند و برای حل این مساله به دنبال روش های دیپلماتیک باشند. حملات گسترده نیروی های یمنی به سعودی ها و نابودی چندین تیپ زرهی عربستان، درس بزرگی بود که سعودی ها  این درس را  چندین بارتمرین کرده، اما نتیجه و عبرت از جنگ های پیشین با یمن  نگرفته اند.

این کارشناس خاورمیانه خاطر نشان کرد:این سومین جنگی است که از سوی عربستان علیه یمن انجام می شود. در دوران «ملک عبدالعزیز» و «ملک فیصل» پادشاهان پیشین عربستان نیز حملاتی به یمن انجام شده بود، اما در هر دو بار بعد از خسارت های زیاد عقب نشینی کردند. سعودی ها در سال های اخیر با توهم به اینکه می توانند با استفاده از تسلیحات مدرن در جنگ با یمن به پیروزی برسند حملات گسترده ائتلاف عربی را علیه این کشور آغاز نموده، اما موفق نشدند به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند.

 امیدواریم مقامات سعودی از وقایع یمن درس خوبی گرفته باشند و در آینده شاهد فجایع  و بی ثباتی از طرف عربستان در منطقه نباشیم. مقاومت مردم یمن در برابر ظلم سعودی ها نشان داد که عربستان در این جنگ دچار شکست فاحشی شده است.

زنگنه در ادامه با  اشاره به حمایت های آمریکا از سعودی ها اظهار داشت:اتکای بیش از حد بن سلمان به «دونالد ترامپ» عامل دیگری  در شکست سیاست های عربستان بودکه تغییر موضع دهد، زیرا ترامپ گرفتار مسایل مهم تری است و مشکلات  عربستان اولویت  و دغدغه آمریکا نیست و از این کشور حمایت  جدی نمی کند. گزینه سوم  که در تغییر تفکر سیاست عربستان در قبال مسایل منطقه موثر بود شکست «بنیامین نتانیاهو» در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی و عدم توان  وی در تشکیل دولت بود. درگیر شدن دو حامی  بن سلمان یعنی نتانیاهو و ترامپ در مسایل داخلی کشور خود و حمایت نکردن آنگونه که مورد انتظار سعودی ها بود نشان داد که بن سلمان بهتر است به جای اتکا به قدرت های خارجی غیر قابل اعتماد به مردم کشورش و کشورهای مسلمان منطقه تکیه کند و با برقراری ارتباط دوستانه با همسایگان امنیت خود را تضمین کند.

وی در ادامه افزود: تحولات اخیر منطقه، عربستان را در شرایط جدید تصمیم گیری قرار داده است. عربستان با رسیدن به این نتیجه برای حل مشکل خود با تهران از طریق سیاسی اعلام آمادگی می کند. این گفت و گو ها به استقرار صلح منطقه ای کمک می کند و حضور قدرت های بیگانه در منطقه را کم رنگ کرده و زمینه ساز ثبات و صلح می شود. بی شک کشور ما از ایده گفت و گوی سیاسی عربستان استقبال می کند و خواهان انجام مذاکره جدی در حل اختلافات فی مابین است. عربستان باید جنگ یمن را هر چه زودتر پایان دهد و جمهوری اسلامی نیز می تواند در این راه به عربستان کمک کند.
زنگنه در مورد سفر نخست وزیر عراق به عربستان برای حل اختلافات ریاض – تهران اظهار داشت: «عادل عبدالمهدی» شخصیت  مورد احترام ایران و عربستان است. همسایگان  مسلمان ما نیز جزو معادلات منطقه هستند و بی شک بی ثباتی در منطقه می تواند در امور داخلی کشورهای همسایه نیز تاثیر بگذارد. وساطت  و میانجی گری کشورهای منطقه در حل اختلافات تاثیر مثبت و چشمگیری در تسهیل معادلات و سوق دادن امور به سوی صلح، آرامش، پیشرفت و ثبات  مردم منطقه دارد.
زنگنه در پایان این گفت و گو اظهار داشت:عربستان برای برون رفت  از وضعیت موجود باید توقف  جنگ یمن  را آغاز گفت و گو جدی و عملی  بداند و با تغییر سیاست های  خود که باعث بروز مشکلاتی در منطقه شده است، پایان دهد. آغاز گفت و گو  تهران – ریاض می تواند شرایط مساعدی را در خاورمیانه  به وجود آورد. ما باید همه احتمالات را در نظر بگیرم  واگر صحبت از تغییر وضعیت از طریق مذاکره باشد استفاده کنیم و این فرصتی است که اگر حاصل شود وضعیت به شرایط قبل بر می گردد و منطقه و هیچ کشوری متضرر نمی شود و زمینه ساز استقرار صلح و ثبات در منطقه می شود.