​ناطق نوری بعد از 10 سال، سه‌شنبه هفته گذشته به دیدار دوستان قدیمی خود در جامعه روحانیت مبارز رفت، اما این دیدار با رفقای قدیمی در میان جریان‌ها و فعالان سیاسی خیلی خبرساز شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

البته به‌جز ناطق‌ نوری، مرحوم ‌آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حسن روحانی هم شرکت در جلسات جامعه روحانیت مبارز را ترک کردند. گفته می‌شود ناطق نوری به دعوت موحدی‌کرمانی، دبیرکل این نهاد، آنجا حاضر شده و در جلسات جامعه روحانیت شرکت کرده است. کسی نمی‌تواند منکر نقش مستقیم این شیخ جناح محافظه‌کار در رسیدن به قدرت بسیاری از شخصیت‌های سیاسی شود.

ناطق نوری از آن دست سیاست‌مدارانی است که زود رنجیده‌خاطر می‌شوند و فعالیت سیاسی خارج از رده و میل خود را بر‌نمی‌تابند. درباره قهر او با جامعه روحانیت مبارز تصور کلی بر این است که علت اصلی قهر ماجرای مناظره‌های سال ۸۸ و اتهاماتی است که محمود احمدی‌نژاد علیه او و فرزندانش مطرح کرد، که نه آن زمان و نه بعد از آن هیچ امکانی به ناطق برای دفاع از خود در صداوسیما داده نشد. در کنار این‌ها اصولگرایان نیز در آن دوره از او حمایت نکردند و مصلحت را بر آن دیدند که سکوت کنند. این عوامل باعث شد که او راه خود را از جامعه روحانیت جدا کند و این قهر 10 سال طول کشید تا اینکه هفته گذشته شیخ به دیدار دوستان خود رفت.

اما حالا باید پرسید که چه اتفاقی افتاده است که ناطق نوری دوباره به سوی دوستان خود برگشته و از این قهر 10 ساله دست کشیده است. آیا او می‌خواهد پایداری‌ها را کنترل کند یا نه فقط یک دیدار دوستانه بوده است و می‌خواهد باقی عمر خود را به دور از سیاست بگذراند. آیا شیخ با وجود وزینه‌ای که در جریان اصولگرایی دارد می‌تواند به عنوان لیدر آنها بالاخره اصولگرایان را به آرزوی دیدرینه که همان وحدت و انسجام درونی است برساند؟ برگشت او به میان جامعه روحانیت مبارز چقدر تاثیرگذار خواهد بود؟ حسین کنعانی‌مقدم، این فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «ابتکار» می‌گوید: این امر آغاز خوبی است اگر بتواند این روند ادامه و رشد پیدا کند. شاید از این طریق بسیاری از چهره‌هایی که اثرگذار هستند اما به حاشیه رفته‌اند، ورود پیدا کنند. درواقع آقای ناطق نوری خط‌شکنی کردند و ما امیدوار هستیم این روند ادامه پیدا کند.

ناطق نوری دوباره در جلسات حضور خواهد داشت؟

مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت درباره احتمال حضور دوباره آقای ناطق نوری و جزئیات جلسه هفته گذشته جامعه روحانیت، گفته بود: در این جلسه، آقای ناطق‌ نوری به عنوان میهمان حاضر شده بودند و هیچ اظهار نظری نکردند و نکته‌ای هم درباره حضور ایشان در جلسات آینده بیان نشد. او همچنین با بیان اینکه احتمالا حضور آقای ناطق‌ نوری به همین جلسه ختم خواهد شد و گویا این حضور ادامه پیدا نخواهد کرد، گفت: تلاش ما این است که این اتفاق بیفتد. با این حال سید رضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز به انتخاب گفته است: به هیچ عنوان حضور وی در مقام میهمان نبوده و در مقام صاحب‌خانه به جامعه بازگشتند.

کنعانی‌مقدم، کنش‌گر سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز‌ می‌گوید: ابتکاری که روحانیت مبارز اخیرا داشته با توجه به نیروهای ارزشی و انقلابی خود، این بوده است که به دنبال وحدت و انسجام آنها باشد. بنابراین یک کمیته دعوتی شکل گرفت تا از همه کسانی که در جریان اصولگرایی این موقعیت را دارند که هم از نظر اصولگرایان معقول و هم اصلح هستند، به این مجموعه دعوت شده و از نظرات و دیدگاه‌های آنها استفاده شود. در این راستا آقای پورمحمدی، دبیر شورای مرکزی روحانیت مبارز جلسات بسیار زیاد و خوبی را با چهره‌های مختلف جریان اصولگرایی داشتند و شاید یکی از نتایج آن همین حضور حجت‌الاسلام ناطق نوری‌ که از سابقون روحانیت مبارز هستند، در جلسات بود. درواقع حضور ایشان می‌تواند شروعی باشد برای اینکه نیروهای انقلابی مجددا در کنار همدیگر جمع شوند. وجود آقای ناطق نوری قطعا می‌تواند برای عبور از بحران‌هایی که داریم راهگشا باشد و نیاز است وحدت و انسجام ملی شکل بگیرد.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به تاثیر ناطق نوری در وحدت و انسجام در جریان اصولگرایی می‌گوید: خود من در چندین جلساتی که با ایشان داشتم آقای ناطق نوری تمایلی به حضور در انتخابات یا رقابت سیاسی ندارند و بیشتر تلاش و هدف ایشان این است که به وحدت و انسجام نیروهای انقلابی کمک کنند.

کنعانی‌مقدم خاطرنشان می‌کند: درواقع این حضور می‌تواند طیفی از نیروهای انقلابی که با ایشان همراهی دارند را مجددا وارد عرصه سیاست کنند. وی درباره احتمال حضور ناطق نوری در انتخابات آینده می‌گوید: تا جایی که من در جریان هستم تمایلی برای حضور در انتخابات ندارند مگر اینکه تکلیفی به آقای ناطق شود و یا شرایطی پیش آید که در انتخابات آینده نیز ورود پیدا کنند.

کنعانی‌مقدم درباره کنترل و تعدیل کردن تندروها و درواقع پایداری‌ها توسط شیخ در جریان اصولگرایی می‌گوید: مشی ایشان یک مشی اعتدالی و انقلابی است. یعنی در عین حالی که به اصول انقلابی تاکید دارند، بر روی اعتدال و مشی سیاسی نیز تاکید دارند و از افراطی‌گری‌هایی که برخی مواقع اتفاق می‌افتد دلخور و نگران هستند. بنابراین شاید حضور ایشان برخی از تندروی‌ها و برخی از اقداماتی که باعث تفرقه در جریان اصولگرایی شده است را تعدیل کند.

وی می‌افزاید: این آغاز خوبی است اگر بتواند این روند ادامه و رشد پیدا کند. شاید از این طریق بسیاری از چهره‌هایی که اثرگذار هستند اما به حاشیه رفته‌اند ورود پیدا کنند. درواقع ایشان خط‌شکنی کردند و ما امیدوار هستیم این روند ادامه پیدا کند.

درواقع کارنامه سیاسی ناطق نوری، پشتوانه بزرگی است برای جریان اصولگرا، بنابراین حضور او در جمع یاران قدیمی و بازگشت به خانه‌ای که از ابتدا خود یکی از بنیان‌گذاران آن بود، به طور حتم نمی‌تواند فقط به عنوان میهمان و برای یک بار رخ داده باشد و همچنین اصولگرایان اینگونه راحت چنین نیروی تاثیرگذار و موثری را بگذارند همچنان دور بماند. اصولگرایان طی سال‌های اخیر هیچ‌گاه نتوانسته‌اند به یک وحدت درونی برسند و همیشه یک طیف تندرو که به نام پایداری‌ها شناخته می‌شوند با جدایی‌طلبی‌ها و تندروی‌های بی‌مرز خود آنها را در رسیدن به این آرزوی دیرینه ناکام گذاشته‌اند. بنابریان حضور ناطق نوری به عنوان سیاست‌مداری با مشی اعتدالی شاید برای کنترل و تعدیل این تندروی‌ها در احوال امروز اوصولگرایان امری لازم و ضروری باشد. کاری که باهنر، حداد عادل، ابراهیم رئیسی و دیگر چهره‌های این جریان از پس آن برنیامدند.