​یک نماینده پیشین مجلس با اشاره به الگوی انتخاباتی جابجایی قدرت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، انتخابات آینده مجلس را از آن اصولگرایان دانست و بر امکان بالای رای آوری نمایندگان مستقل در شهرستان‌های کوچک کشور تاکید کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش پایگاه خبری کاوش، هر روزی که به موعود ثبت‌ نام داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس نزدیک‌تر می‌شویم، اخبار و اطلاعات بیشتری از نیروهای مدعی حضور در کارزار کرسی‌های سبز پارلمان به گوش رسیده و ترکیب جناح‌ها روشن‌تر می‌شود.

در این شرایط به نظر می‌رسد این انتخابات مانند دوره‌های گذشته تنها دو طرف مدعی نداشته و کسان دیگری به جز اصلاح‌طلبان و اصولگرایان سنتی نیز پای بر این عرصه خواهند گذاشت، در همین راستا گفتگویی با دکتر«احمد بخشایش اردستانی»، استاد دانشگاه و نماینده پیشین مجلس پیرامون قطب‌بندی انتخابات آینده مجلس انجام دادیم که شرح آن را در ادامه خواهید خواند:

*آقای دکتر اردستانی تحلیل شما از آرایش نیروهای سیاسی و قطب‌بندی آنان در انتخابات آینده مجلس چیست؟

با توجه به اینکه گذشته چراغ راه آینده است، اگر به الگوی انتخابات در گذشته توجه‌ کنیم، روشن می‌شود که در یک دوره‌ای چپ‌ها یا اصلح‌طلبان پیروز انتخابات بودند و در یک دوره‌ نیز راست‌ها یا اصولگرایان به پیروزی رسیدند. اما تجربه نشان داده است که در شهرستان‌ها مستقلین، بیشتر رای مردم را به خود جلب می‌کنند.

البته در این دو دوره‌ای که اصلاح‌طلبان روی کار بودند و آنچه که پس از آن شاهد بودیم، طبیعتا این بار نوبت اصولگرایان است که مجلس را فتح کنند و به نظرم مجلس آینده بیشتر ترکیبی از اصولگرایان و مستقلین باشد و یکی از دلایل آن نیز وضعیت حاکم بر کشور است که در دولتی ایجاد شده است که اصلاح‌طلبان با آن در ائتلاف قرار دارند.

در این وضعیت، باقی سرنوشت انتخابات به این بستگی خواهد داشت که تبلیغات گروه‌های سیاسی به صورت باشد و تا چه اندازه‌ای فضای روانی در جامعه ایجاد کند و به همین دلیل آنچه که من گفتم بیشتر در مورد شهرستان‌ها صادق بوده و در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، تبریز و ... این تبلیغات است که اثر بیشتری خواهد داشت، چون شناخت عمومی روی نامزدها ضعیف بوده و تصمیم‌گیری‌ها بیشتر بر پایه تبلیغات، فضای روانی و شبکه‌ای و شعارهای طراحی شده خواهد بود.

*به نظر شما فرهنگ سیاسی مردم ایران به این اندازه از پایداری رسیده است که بتوان چنین الگوی منظمی را در آن پیش‌بینی کرد؟

فرهنگ سیاسی تابعی از عادات ایستارها و رویکردهایی است که در گذشته رخ داده است. در این دوره آخر حساسیت مقداری زیادتر شده و دلیل آن این است که دولت معیشت مردم را سخت کرد و اگر دولت دوم آقای روحانی نیز مانند دولت نخست ان عمل کرده بود، آنگاه تحلیل‌ها متفاوت می‌شد، چون متغیرها عوض می‌شدند.

در شرایط کنونی به دلیل افزایش سختی‌ها آگاهی افزایش یافته است و از سوی دیگر مفاسد اقتصادی ایجاد شده در کشور نیز موجب شده است تا مردم مانند دهه‌های 60 و 70 به مسایل، ارزشی و هنجاری نگاه نمی‌کنند و دیدگاه‌های آنها تغییر کرده است.

نخستین دلیل این تغییر نیز آن است که مردم مقداری هوشیارتر شده‌اند و فهمیده‌اند که باید افراد پاکدست و لایق را انتخاب کنند و دوم اینکه جامعه زیر تاثیر تبلیغات قرار می‌گیرد. سومین نکته که موجب افزایش آگاهی مردم شده است، گذشت یک دوره 40 ساله از انقلاب است و اکنون مردم با گرفتن این فاصله چند ساله مقداری ناراضی هستند.بخشی از این نارضایتی از عملکرد دولت مردان ما است، که البته قابل حل بود و می‌توان این اعتماد را برگرداند.

همچنین باید به تفاوت شهرستان‌ها با کلانشهرها نیز توجه داشت که در شهرستان مباحث قومی و قبیله‌ای و نژادی و مذهبی خیلی مهم‌تر از مسایل سیاسی و گروهی است و بنابراین حتی اگر اصلاح‌طلبان بخواهند به دلیل رد صلاحیت‌ها انتخابات را ترحیم کنند، من بعید می‌دانم که در انتخابات مجلس چنین کاری انجام دهند.

پس در مجموع من پیش‌بینی می‌کنم که انتخابات در تابع همان الگوی گذشته باشد و هرچند که تبلیغات نیز موثر است ولی در کل همان جریان خواهد بود و تنها تفاوت آن افزایش آگاهی نسبی شهروندان است.

*به نظر شما در درون جبهه اصولگرایان نیز قطب بندی برای انتخابات وجود خواهد داشت؟

خیر، به این دلیل که اصولگرایان هم‌اکنون در موضع ضعف قرار دارند و برای دستیابی به هدف مشترک خود که پیروزی نامزدهایشان است باید به هم متحد شوند. البته این موضوع مربوط به شهرستان‌هاست و در تهران هر گروه از اصولگرایان از فهرست‌های انتخاباتی سهم خود را طلب کرده و می‌خواهند که جایی در فهرست 30 نفره داشته باشند. بنابراین در شهرستان‌ها اصولگرایان راحت به توافق می‌رسند، اما در تهران سهم‌بندی میان آنها کمی سخت است.