روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: پنج سال طول کشید تا دولتمردان عربستان فهمیدند که آمریکا و اروپا دلسوز آنها نیستند. زمان کمی نیست، ولی همین که بالاخره به این واقعیت پی برده‌اند خوبست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه جمهوری اسلامی : در پنج سال گذشته، هزاران نفر از مسلمانان در یمن و عربستان کشته شده‌اند، بسیاری از مردم سایر کشورها که به مزدوری ائتلاف عربستان درآمده بودند نیز در جنگ یمن کشته شدند، امکانات زیادی از دو کشور به‌ویژه یمن از بین رفت، زیرساخت‌های کشور مظلوم یمن نابود شد، پول زیادی از بیت‌المال مسلمین هزینه آتش‌افروزی شد. اینها خسارت‌های کمی نیستند ولی با کمال تاسف بر امت اسلامی تحمیل شده‌اند.

حال که عربستان و امارات سخن از مذاکره و صلح به میان آورده‌اند و مسئولان ایرانی و عقلای دیگر کشورهای مسلمان نیز از آن استقبال کرده‌اند، این فرصت را باید غنیمت شمرد. همه باید دست به دست همدیگر بدهند و برای استقرار صلح در منطقه کمک کنند.

جنگ میان مسلمانان همواره به نفع دشمنان است. عوامل اصلی این جنگ‌ها نیز همان دشمنان هستند. دیدیم که پشت‌پرده جنگ یمن، آمریکا، رژیم صهیونیستی، انگلیس، فرانسه و آلمان قرار داشتند. اکنون نیز که سخن از برقراری صلح در منطقه به میان آمده، همین کشورها هستند که با آن مخالفت می‌کنند و تلاششان اینست که نگذارند منطقه روی آرامش به خود ببیند. آنها علاوه بر پول هنگفتی که از فروش سلاح به عربستان و امارات به چنگ آورده‌اند، ناآرامی منطقه را برای رژیم صهیونیستی یک فرصت طلائی می‌دانند. دیدیم که در دو سال اخیر با استفاده از ناآرامی‌های منطقه، رژیم صهیونیستی چه استفاده‌ای برای باز کردن راه ایجاد روابط با کشورهای عربی به عمل آورد. صهیونیست‌ها و دولتمردان آمریکائی و اروپائی با توسل به ایران‌هراسی تلاش می‌کنند سران کشورهای عربی را به این اعتقاد دروغ برسانند که اگر بخواهند در امنیت باشند و تاج و تخت‌شان حفظ شود باید به آنها متکی باشند. ترامپ، این مطلب را با وقاحت زیادی به زبان آورد و گفت اگر ما از عرب‌ها حمایت نکنیم آنها دو هفته هم دوام نمی‌آورند. این سخن را ترامپ گفت تا به تعبیر خودش بتواند سران عرب را هرچه بیشتر بدوشد.

به نظر می‌رسد دولتمردان عربستان و امارات اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا و اروپا قابل اعتماد نیستند و تکیه بر آنها تکیه بر خانه عنکبوت است. آنها باید این واقعیت را نیز دریابند که ایران مسلمان بهترین دوست برای آنهاست و با همراهی ایران است که می‌توانند امنیت منطقه را تامین شده ببینند و آرامش در تمام کشورهای منطقه برقرار باشد. آنها باید به این یقین برسند که امنیت خریدنی نیست بلکه این خود دولت‌های منطقه هستند که با اتحاد و همبستگی می‌توانند امنیت منطقه را تامین کنند، واقعیتی که دولتمردان ایرانی همواره بر آن تاکید کرده‌اند و اکنون نیز برای تحقق آن آماده‌اند.