نماینده خاش با انتقاد از تعیین تکلیف نشدن وضعیت دو گروگان بعد از حادثه تروریستی در مهر ماه سال گذشته در میرجاوه تاکید کرد که باید سرنوشت گروگان‌ها مشخص شود، خانواده‌های آنها چشم انتظار هستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، علی کُرد در جلسه علنی صبح امروز یک شنبه مجلس، در توضیح سوالش از وزیر خارجه درباره‌ علت نداشتن دیپلماسی پایدار با کشورهای همسایه شرق و جنوب شرقی آسیا گفت: سیستان و بلوچستان نزدیک به هزار کیلومتر مرز  خاکی با پاکستان دارد. مرز حوزه انتخابیه بنده با این کشور هم ۳۰۰ کیلومتر است. تاکنون چندین حادثه تروریستی در این استان رخ داده که منجر به شهادت، مجروح و ربوده شدن تعدادی شده است. سوال این جاست که چرا این حوادث پشت سر هم و در تاریخ‌های نزدیک رخ داده است.

وی با اشاره به حمله تروریستی دو سال گذشته در میرجاوه گفت: این حمله باعث شهادت ۹ نفر، مجروح شدن ۲ نفر و گروگان گرفته شدن یک نفر به نام سعید براتی شد که با پیگیری نیروهای امنیتی و سپاه و نیروهای مردمی بعد از یک سال آزاد شد.

نماینده خاش ادامه داد:‌ در ۱۱ بهمن سال ۹۶ حمله تروریستی با تله انفجاری به سپاه رخ داد که باعث زخمی شدن ۴ نیروی سپاه گردید. در ۲۹ فروردین سال ۹۷ حادثه در هنگ مرزی توسط گروهک تروریستی منجر به شهادت ۴ نفر و مجروح شدن ۴ نفر دیگر و انفجار خودرو شد. حادثه تروریستی دیگری هم در ۴ تیر سال گذشته در میرجاوه باعث شهادت ۴ نفر و مجروج شدن ۷ نفر شد.

کُرد ادامه داد: در ۲۴ مهر ماه سال گذشته حادثه تروریستی در میر جاوه باعث به گروگان گرفتن ۱۱ نفر از نیروهای سپاه، بسیج و مرزداری شد. ۹ نفر با تلاش‌های نیروهای امنیتی سپاه و مردمی آزاد شدند و هنوز تکلیف دو نفر معلوم نیست. توضیح دهید که سرنوشت گروگان‌ها چه شده ملت ایران خواستار پاسخ قاطع و عملی وزیر خارجه هستند.

وی ادامه داد: در ۲۴ بهمن سال گذشته در منطقه زاهدان اتوبوسی حامل نیروهای سپاه با حادثه تروریستی مواجه شد که باعث شهادت ۲۷ نفر از پرسنل سپاه لشگر امام حسین استان اصفهان شد. سوال این است که چرا وزارت خارجه عکس العملی نداشتند. شما برای مقابله با این اتفاقات چه کردید؟ آیا مردم شریف و مرز دار لایق امنیت و آسایش در جنوب شرقی کشور نیستند؟ باز هم تاکید می‌کنم که باید هر چه زودتر سرنوشت دو گروگان‌ معلوم شود.

نماینده خاش در ادامه با انتقاد از تعیین تکلیف نشدن حق آبه ایران از رودخانه هیرمند گفت: شما به وظایف قانونی و   وجدانی خود درباره حقابه ایران عمل نکردید. افغانستان از جاری شدن آب به هیرمند خودداری کرده که این باعث خشک شدن سیستان و مهاجرت مردم به استان‌های دیگر و حاشیه نشینی شده است.

کُرد افزود: از طرف دیگر هر گاه به نفع پاکستان باشد مرزها را برای اقتصاد باز می‌کنند. نباید حسن نیت ما یک طرفه باشد ما دیپلماسی خنده نمی‌خواهیم دیپلماسی باید قاطعانه باشد.