یک افسر سابق جنگ روانی ارتش آمریکا بر این باور است که نقش فرمانده سپاه قدس در جنگ علیه تروریسم کاملاً برجسته و مهم بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«اسکات بنت» تحلیلگر آمریکایی مستقر در سانفرانسیسکو و افسر سابق جنگ روانی ارتش آمریکا در مصاحبه با تسنیم ضمن اشاره به نقش برجسته و مهم قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در مقابله با تروریسم، تأکید کرد: سردار قاسم سلیمانی به‌لطف اثرگذاری دیپلماتیک و نظامی‌اش توانسته است توطئه‌های آمریکا و اسرائیل را خنثی و این توطئه‌ها را نقش بر آب کند.

وی در ادامه افزود: راهبرد اتخاذشده از سوی سلیمانی برای شکست دادن توطئه‌های جنگی آمریکا و اسرائیل، حملات و تبلیغات بین‌المللی، مجموعه‌ای از ارتباطات تاکتیکی و اثرگذاری نظامی و دیپلماتیک بوده است.

متن کامل گفت‌وگوی تسنیم با اسکات بنت به‌شرح زیر است:

* نقش سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در مقابله با گروه‌های تروریستی به‌خصوص داعش را در عراق و سوریه طی سال‌های اخیر چطور ارزیابی می‌کنید؟

بنت: ایجاد و گسترش گروه تروریستی داعش توسط آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل شاید موجب وارد شدن خسارات و خرابی‌های زیادی شده باشد ولی از سوی دیگر موجب اتحاد رهبران و چهره‌های جهان برای مقابله با آن شده است. یکی از این چهره‌های بزرگ و مهم سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. سلیمانی توانست جنون کریه، مرگ و شبح داعش را که قصد داشت جهان را زیر سیطره خود درآورد، نابود کند و خودش را متعهد به انجام آن کرده بود. سلیمانی از عشق به کشور و فرهنگش، خانواده‌اش و همنوعانش الهام گرفته بود تا علیه این شرارت شیطانی مقابله و مبارزه کند.

* جنگ 33روزه که اسرائیل در سال 2006 به‌راه انداخت که مشهور به جنگ جولای است، در لبنان، بخش‌های شمالی فلسطین اشغالی و بلندی‌های جولان اتفاق افتاد، تصور می‌کنید سردار سلیمانی چقدر در تقویت محور مقاومت و مقابله با توطئه‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه مؤثر بوده است؟

بنت: راهبرد اتخاذشده از سوی سلیمانی برای شکست دادن توطئه‌های جنگی آمریکا و اسرائیل، حملات و تبلیغات بین‌المللی، مجموعه‌ای از ارتباطات تاکتیکی و اثرگذاری نظامی و دیپلماتیک بوده است. سلیمانی با نطق‌ها و اظهارات عمومی و سیاست‌هایی که نشانگر آرامش و خویشتنداری بود، سیاست‌هایی با تأکید بر آرمان‌گرایی اخلاقی و مذهبی ایران، جهان را تحت تأثیر قرار داد و بر قلب‌ها و اذهان کشورهای بی‌طرف و دلسوز تأثیر گذاشته است. این اقدامات تأثیر زیادی در خنثی کردن تبلیغات غرب داشت که بارها سعی کرده بود ایران را در منطقه متهم کند، از جمله طرح این دروغ که "ایران بزرگترین حامی تروریسم است."، این دقیقاً به آن دلیل بود که سلیمانی در عملیات ویژه نظامی خود برای مبارزه با تجاوز و تروریسم خونین داعش، با خونسردی عمل کرد و به جهان نشان داد که ایران مخالف اخلاقی داعش در همه زمینه‌هاست و جهان به‌تدریج درک کرد که ایران نه‌تنها حامی داعش نیست بلکه راهکار اصلی و واقعی برای متوقف کردن داعش است، حتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز در این باره گفت: "ایرانی‌ها حتی بیشتر از ما از داعش متنفرند."، در این خصوص حق با ترامپ است و جهان نیز این مسئله را فهمیده است.

*  بسیج نیروهای داوطلب در سوریه، عراق و لبنان توسط سردار سلیمانی نقش مهمی در شکست قدرت‌های هژمونیک و نیروهای وابسته به آنها در منطقه داشته است، نظر شما چیست؟

بنت: سلیمانی همان اوایل متوجه شد که تنها راه شکست و نابودی داعش این است که با آن مثل خاموش کردن آتش برخورد کند و بهترین راهکار برای خاموش کردن آتش، جلوگیری از رسیدن اکسیژن و خفه کردن آن است، در حالی که تاریکی داعش در حال گسترش به سراسر منطقه بود، سلیمانی نوری را در آسمان برای مردم عراق، اردن، سوریه، پاکستان، روسیه، چین و سایر کشورها و مردمی که عاشق حقیقت و عدالت بودند روشن کرد. سلیمانی این اصل معنوی را تبیین کرد: "بگذارید نور شما در برابر مردم بدرخشد همان طور که کارهای نیک شما را می‌بینند و موجب عزت و افتخار پدر شما در بهشت می‌شود."، و این کارساز بود. مردم به جنگ علیه داعش پیوستند و کشورهای بزرگی مثل روسیه، سوریه، چین و سایر کشورها مانند یک روح متحد آزادی و صلح در برابر روح شیطانی و تاریک داعش، ایستادند. اکنون به‌لطف روحیه شجاعت سلیمانی و نور ناشی از اقدامات و دعاهای وی، داعش یک حلزون پژمرده است و در گودالی از خاطره‌ها سقوط کرده است. آینده متعلق به ایران است و مردم جهان به‌زودی از این ملت بزرگ به‌خاطر رهبری‌اش در نابودی داعش تشکر خواهند کرد و همین طور به‌خاطر محافظت از آزادی، صلح و امید به آینده در جهان.