رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید می کند که ایران از حق هسته ای خود عقب نمی رود و ارزشی برای طرح پیشنهادی رئیس جمهور فرانسه قائل نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدابراهیم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به جزییات منتشر شده از طرح فرانسه برای نجات برجام، گفت: ظاهرا نادانی مکرون رئیس جمهور فرانسه به حدی رسیده که فهم درستی از آنچه که باید از ایران ببیند و متناسب با آن حرف بزند، ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براینکه مواضع ایران در برجام کاملا شفاف اعلام شده است، اظهار داشت: در شرایطی که دشمن داخلی و خارجی با هم منسجم شده بودند تا فشار حداکثری به ایران وارد کنند، ما طرح های پیشنهادی را نپذیرفتیم و یک گام از حق مان عقب نرفته ایم.

نماینده مردم خمین در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: اکنون که از همه سختی ها و فشارها عبور کرده ایم و تحریم های اثر خود را از دست داده، قطعا تن به طرح ها و سند هایی که انتظار و توقعی بیش از حقوق ایران دارد، نمی دهیم و ارزشی برای آن قائل نخواهیم بود.

ایران فرانسه برجام

وی با انتقاد از طرح پیشنهادی مکرون، بیان داشت: مکرون بیش از اینکه رئیس جمهور کشور اروپایی باشد به عنوان یک عنصر دست نشانده و عامل دسته چندم شخص ترامپ شناخته می شود و برای خوش رقصی برای رئیس جمهور آمریکا چنین رفتاری نشان می دهد.

رضایی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید براینکه هیچ حاکم عاقلی با ایران رفتار سطح پایین نمی کند، گفت:  ایران در اوج قدرت خود است، چه در حوزه منطقه ای و چه در عرصه تکنولوژی در حال رشد سریع است و نیازی ندارد تحت هیچ شرایطی برای این طرح ارزش قائل باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ایران راه خود را در حوزه فعالیت هسته ای ادامه می دهد، این موضع اصلی جمهوری اسلامی است که بارها به طور شفاف مورد تاکید قرار گرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به انفعال اروپا در اجرای برجام گفت: قطعا ایران گام های بعدی کاهش تعهدات برجامی  بر می دارد، چرا که طرف مقابل در توهمات خاصی به سر می برد، به نظر فهم درستی ندارد و قوه عاقله ای در ذهنشان نیست.

رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: غربی ها تصور می کنند که عصر قاجاریه است و اراده کنند سایر کشورها چاره ای جز اطاعات ندارند، این تفکر غلط است امروز همه ملت ها بیدارند و قطعا ما  گام های بعدی را بر می داریم تا به سطحی از تعادل و توازن بین تقاضای دوطرف دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه ای برخی از اهداف طرح میانجی‌گرانه این کشور با ایران را تشریح کرد. این سند از تهران خواسته موافقت کند «هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود و کاملاً به تعهدات خود پایبند است، ضمن آنکه مذاکره بر سر چارچوبی طولانی‌مدت‌تر درباره فعالیت‌های هسته‌ای خودش را می‌پذیرد.»

طرح فرانسه همچنین از ایران خواسته از هر گونه «ستیزه‌جویی» خودداری کرده و از طریق مذاکره به دنبال صلح و احترام واقعی در منطقه باشد.با آنکه در متن سند صریحاً به برنامه موشک‌های بالستیک ایران اشاره نشده، مقام‌های فرانسوی می‌گویند، برداشت همه طرف‌ها از لحن مربوط به نقش منطقه‌ای تهران این بود که مسائل موشکی بخشی از مذاکرات خواهد بود.

به نوشته پالیتیکو، در ازای این تعهدات، ایالات متحده با رفع همه تحریم‌های بازاعمال‌شده بعد از سال ۲۰۱۷ علیه ایران موافقت خواهد کرد.  همزمان، تحریم‌های آمریکا هم به تدریج رفع می‌شوند و ایران می‌تواند درآمد‌های نفتی خودش را داشته باشد.