سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک با تاکید بر این‌که در شرایطی می‌توانیم به مذاکرات ادامه دهیم که ایالات متحده آمریکا به تعهدات خود برگشته و به آن‌ها عمل کند، گفت:‌ ایران این موضوع را روشن کرده است که تحت‌فشار تحریم هرگز وارد مذاکره نمی‌شویم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، محمد تقی حسینی سفیر کشورمان در مکزیک با مجله تحلیل سیاسی بوثص این کشور  گفت‌وگویی کرده است به مشروح آن در زیر آمده است: 

پرسش: حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، مذاکره با ایالات‌ متحده آمریکا را تا زمانی که تحریم‌ها ادامه دارد رد کرده است. نظر شما در این رابطه چیست؟

پاسخ: ما هرگز نمی‌گوییم که مذاکره نخواهیم کرد؛ اما به دنبال این هستیم که این گفت‌وگوها هدفی داشته باشند. درصورتی‌که گفت‌وگو تنها برای گرفتن تعدادی عکس و جهت استفاده تبلیغاتی باشد به هیچ‌کس خدمت نخواهد کرد. باید این را در نظر بگیریم که ایران هرگز از گفت وگوها خارج نشده است. مذاکرات بسیار طولانی با کشورهای گروه 1 + 5 انجام شد و نتیجه آن توافق هسته‌ای بود.

آنچه از سوی رئیس‌جمهور روحانی اعلام شد همان چیزی است که همیشه اعلام کرده‌ایم، در شرایطی می‌توانیم به مذاکرات ادامه دهیم که ایالات‌متحده به تعهدات خود بازگردد و به آن‌ها عمل کند. وقتی ایالات‌ متحده هیچ‌یک از تعهدات خود را برآورده نکرده و در مقابل دست به اقدامات سختی ازجمله تروریسم اقتصادی علیه ایران زده است، صحبت از مذاکرات جدید چه معنی دارد؟ از طرف دیگر، ایران این موضوع را روشن کرده است که تحت‌فشار تحریم‌ها هرگز وارد مذاکره نمی‌شویم.

پرسش:‌ بعد از حمله به آرامکو تنش در خلیج‌فارس افزایش یافت. کشورهای غربی همه ایران را متهم می‌دانند، نظر شما چیست؟

پاسخ:‌ من تاکید می‌کنم که این اتهامات هیچ کمکی به آن‌ها نمی‌کند. آنها فاقد هرگونه سند و مدرکی برای تائید این اتهامات هستند. توافقنامه خرید تسلیحات بسیار زیادی میان عربستان سعودی و ایالات‌متحده آمریکا وجود دارد که یک مورد آن مبلغی بالغ‌بر 110 میلیارد دلار است. این بیانگر این مطلب است که آنها تسلیحات ردیابی بسیار پیشرفته در اختیار دارند. علاوه بر این نیروهای ایالات‌متحده همواره تمام تحرکات منطقه را زیر نظر دارند. حال با این‌وجود چگونه امکان دارد که ایران به این مکان‌ها حمله کند، بدون آنکه متهم کنندگان قادر باشند شواهدی دال بر ادعایشان ارائه کنند؟

از دیدگاه من، این بسیار دشوار است که عربستان سعودی و ایالات‌ متحده آمریکا بپذیرند که از طرف دشمنی از دید آنها ضعیف مانند یمن در چنین مقیاس بزرگی ضربه خورده باشند. این برای ایالات‌ متحده مایه‌ شرمساری است. آمریکا میلیاردها دلار از عربستان سعودی برای تضمین امنیت آن‌ها در منطقه دریافت کرده است، آنگاه کشوری مانند یمن که سلاح و فناوری پیشرفته زیادی ندارد، موفق به وارد کردن چنین ضربه‌ای به تأسیساتی می‌شود که این تأسیسات تحت مراقبت‌های بسیار ویژه قرار دارند.

برای رهایی از این شرمساری، برای آن‌ها راحت‌تر است که ایران را که همگی به قدرت آن واقف‌اند و پیشرفت‌ها و قدرت دفاعی و تکنولوژیکی خود را نشان داده است، متهم کنند. شاید از این طریق بتوانند حفظ آبرو کنند. واقعیت این است که ایران هیچ دلیل، انگیزه و نیازی برای انجام اقداماتی از این قبیل ندارد.

ایالات‌متحده آمریکا آنقدر تسلیحات پیشرفته‌ در اختیار عربستان سعودی قرار داده است که در یمن هیچ جایی حتی  بیمارستان‌ها، اتوبوس‌های مدارس و مناطق مسکونی از بمباران سعودی‌ها در امان نمانده است. وقتی که این‌گونه به مردم و مکان‌های متعدد حمله می‌کنند، چه انتظاری دارند؟ آیا انتظار دارند که به ایشان شاخه گل هدیه دهند؟

صادقانه بگویم، از اینکه تأسیسات عربستان مورد حمله قرارگرفته است خوشحال نیستم چراکه تولیدات این تأسیسات باید برای تأمین رفاه مردم منطقه مورد استفاده قرار گیرد. ایران به‌عنوان همسایه، اعلام کرده است که این جنگ می‌بایست هر چه زودتر پایان یابد، یک روز ادامه بیشتر این جنگ، خسارات بیشتری را وارد کرده و جان‌های بیشتری را می‌گیرد.

از ابتدا اعلام کردیم که حمله به یمن یک اشتباه بود. در سال 2015 طرح صلح خود را تقدیم شورای امنیت کردیم و معتقدیم که این طرح همچنان راه‌حل این مشکل است. بر اساس این طرح جنگ هر چه زودتر باید پایان پذیرد و کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی افزایش یابد. گفت‌وگوهای یمنی باید شکل بگیرد و یمنی‌ها خودشان در خصوص حکمرانی در این کشور تصمیم بگیرند. دیگر کشورها می‌توانند بدون هیچ‌گونه تحمیل عقیده‌ای به این روند کمک کنند.

امیدوارم که این جنگ هرچه زودتر خاتمه یابد و دیگر هرگز شاهد حادثه‌ای که در تأسیسات نفتی سعودی رخ داد و یا آنچه بر مردم یمنی می‌گذرد نباشیم. واقعیت این است که می‌خواهیم منطقه‌ای آرام داشته باشیم؛ که به‌جای تهدیدات و جنگ، در فضایی مبتنی بر همکاری، گفت‌وگو و مذاکره اختلافات حل و فصل شوند.

پرسش:  رئیس‌جمهور روحانی در سازمان ملل طرح هرمز را ارائه کرد.  این طرح چیست؟

پاسخ: همان‌طور که گفتید دکتر روحانی طرح "ائتلاف امید، ابتکار صلح هرمز " را مطرح کرد. عمیقا معتقدیم که همه کشورهای منطقه باید در این سازوکار شرکت کنند.  هرگز به این فکر نکرده‌ایم که کشوری را از مشارکت در امنیت و ثبات منطقه بیرون نگه‌داریم. فکر می کنیم که با همسایگان می‌شود اتحادیه همکاری‌های صلح خلیج‌فارس و دریای عمان را امضاء کرد.

ایران پیش‌ از این نیز پیشنهاد امضای معاهده عدم تجاوز، پیشنهاد سازوکار همکاری اقتصادی خلیج‌فارس و همچنین تضمین اینکه کشورهای مرزی بدون هیچ خطری بتوانند به‌راحتی در این پهنه آبی تردد کنند، را ارائه کرد. همزمان با آن، طرح همکاری برای توسعه و تأمین رفاه ملت‌های منطقه از طریق گفت‌وگوهای دائمی برای رفع اختلافات محتمل را ارائه کردیم.  متأسفانه، همسایگان ما این پیشنهادها را نپذیرفته‌اند.

در مقابل، ترجیح داده‌اند که با قدرت‌های فرا منطقه‌ای متحد شده و با آن‌ها همکاری کنند. عمیقا به این نکته معتقدم و تجربه هم آن را ثابت کرده است که امنیت منطقه می‌بایست از درون منطقه تأمین شود. امنیت وارداتی که از آن سوی دیگر دنیا به منطقه برسد، امکان‌پذیر نیست. همچنین می‌دانیم که حضور ایالات‌ متحده آمریکا در منطقه دلیل اصلی نا امنی‌هاست.  زیرا این کشور در جستجوی بهانه‌تراشی برای فروش بیشتر تسلیحات نظامی است.

منافعی که شرکت‌های بزرگ تسلیحات نظامی در این میان به جیب می‌زنند را نمی‌توان نادیده گرفت. آنها برای فروش هر چه بیشتر تسلیحات، نیاز دارند که تظاهر به وجود تهدید در منطقه کنند.

پرسش: نیویورک در انتظار این بود که رئیس‌جمهور روحانی و دونالد ترامپ با پادرمیانی رئیس‌جمهور فرانسه با یکدیگر دیدار کنند، این دیدار صورت نگرفت، اما آیا در آینده این امکان وجود دارد؟

پاسخ: از رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل ماکرون و دیگران که در این زمینه تلاش‌های زیادی کردند قدردانی می‌کنیم اما در عین‌حال امیدواریم که به تعهدات خود در توافق‌نامه هسته‌ای با ایران نیز عمل کنند. در نیویورک دیداری میان اعضای برجام پیش بینی شده است. ایالات‌متحده آمریکا از این شانس برخوردار است و می‌تواند در این نشست شرکت کند و از این فرصت به‌عنوان فضایی برای مذاکره استفاده کند.