لندن – ایرنا – سفیر افغانستان در انگلیس می گوید دولت کابل بدون حضور نیروهای نظامی آمریکا در این کشور توانایی مقابله با نا آرامی های داخلی را دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

«سیدطیب جواد» این مطلب را در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کردکه از او پرسید: با توجه به خروج نیروهای آمریکا از سوریه و احتمال اقدام مشابه در افغانستان، آیا دولت کابل توانایی ادامه مقابله با نا آرامی‌های داخلی را دارد؟

وی گفت: در افغانستان کمبود شهامت و کمبود جرات برای ادامه‌ی جنگ به وسیله خود افغان ها وجود ندارد. چیزی که در بعضی موارد کمبود آن  احساس می شود مهارت‌ها است و در صورتی که کمک دوستان ما - شامل امریکا - برای نیروهای امنیتی افغانستان ادامه پیدا کند خود افغان ها قادر هستند که جنگ در مقابل طالبان و تروریست ها ادامه دهند.

طیب جواد ادامه داد که افغانستان «یقینا» توانایی جبران خلا آمریکا را خواهد داشت چرا که « مسئولیت جنگ با افغان ها است و نقش کشورهای خارجی بیشتر حمایتی است.»

زمانی که از او درباره سطح روابط افغانستان و ایران سوال شد، وی گفت: روابط دو کشور بسیار نزدیک، دوستانه و برادرانه است و این رابطه بر اساس پیشینه قوی فرهنگی، اشتراک زبان و منافع مشترک اقتصادی و امنیتی است. مخصوصا ظرف ۱۸ سال گذشته که در افغانستان تغییراتی رخ داده، همیشه رابطه ما با ایران نزدیک‌ و همکاری با مقامات ایرانی در عالی ترین سطح بوده است.

وی از اینکه ایران در سالیان متمادی و از زمان تجاوز شوروی از مهاجران افغان میزبانی کرده تقدیر کرد. او گفت: اوضاع این طور نخواهد ماند و «بهتر است یک خاطره بسیار نیکی از دوستی و محبت بین مردم ایران و افغانستان  برای همیشه به جا باشد.»

درباره ابتکار صلح هرمز، طرحی که به تازگی از سوی «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد، سفیر کشور افغانستان گفت: ما بسیار علاقمند هستیم هر تنشی که در منطقه به وجود می آید حل شود و کاهش یابد. ما بهای گزافی را برای هر نوع تنشی که در منطقه ایجاد می‌شود می‌پردازیم.

وی تصریح کرد: ما نه تنها به راه‌های ترانزیتی ایران نیاز داریم بلکه می‌خواهیم رابطه خوبی را با همه کشور ها  حفظ کنیم.

طیب جواد ادامه داد: به رغم اینکه افغانستان در گذشته هم پیمان نزدیک کشورهای عضو ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) و آمریکا بود اما توانسته روابط بسیار خوب و نزدیک با ایران حفظ کند.

وی افزود: ما می خواهیم که این راه ادامه پیدا کند و همان طور که گفتم ایران همسایه نزدیک ما است و داشتن رابطه نیک با ایران بخش مهمی از سیاست خارجی افغانستان است.

ایران همسایه نزدیک ما است و داشتن رابطه نیک با ایران بخش مهمی از سیاست خارجی افغانستان است.

سفیر افغانستان ابراز امیدواری کرد که تنش های به وجود آمده « از راه مفاهمه حل شود » و دولت کابل هم از طریق تماس با دوستان بیین المللی در این زمینه همکاری خواهد کرد.

او در پاسخ به سوالی درباره پویش ضد ایرانی آمریکا گفت: ما طرفدار هیچ نوع  تنش در منطقه نیستیم چون باید بهای گرانی را برای آن بپردازیم.

در ادامه این مصاحبه طیب جواد به موضوع مذاکرات آمریکا و طالبان و دیدگاه افکار عمومی در افغانستان اشاره کرد. او گفت: در خواست مردم افغانستان صلح است. آنها می خواهند جنگ در افغانستان تمام شود  و ما امیدوار هستیم که با نهایی شدن انتخابات ریاست جمهوری مذاکرات صلح، بین دولت و مردم افغانستان و طالبان شروع شود.

او درباره علت تحرکات اخیر طالبان و ناآرامی های بوجود آمده گفت: زمانی که مذاکرات شروع می شود هر دو طرف تلاش می کنند در موقعیت قوی تر قرار بگیرند. سفیر افغانستان عنوان کرد ایجاد نا آرامی توسط طالبان مساله تازه ای نیست و آنها از دو دهه گذشته به این کار مشغول بوده‌اند.

طیب جواد درباره معضل مواد مخدر در افغانستان هم پاسخ‌هایی را ارائه کرد. او مواد مخدر را یک مشکل جدی در افغانستان خواند و گفت: اعتیاد  به مواد مخدر یک مسئله تازه نیست اما علیرغم  تولید مواد  مخدر در افغانستان تعداد معتادان افغان کم بوده است.

وی افزود:‌ متاسفانه ما با این مشکل رو به رو هستیم که معایب ناشی از مواد مخدر نه تنها باعث رواج تروریسم بلکه باعث رواج فعالیت‌های جنایی در منطقه و در افغانستان می‌شود.

سفیر افغانستان ادامه داد:‌ ما با تمام امکاناتی که داریم می خواهیم علیه مواد مخدر مبارزه کنیم. این مساله نه تنها برای ما بلکه برای کشورهای همسایه خطرناک است و همان طور که گفتم معایب ناشی از مواد مخدر یک وسیله مخرب برای افغانستان و برای دوست ها و کشور های منطقه و برای جهان است.

وی سپس عنوان کرد که برای مقابله با این معضل به یک استراتژی جامع نیاز است که بر اساس آن نه تنها تولید مواد مخدر در افغانستان بلکه در زمینه قاچاق، تولید و استعمال آن در بیرون از افغانستان هم هماهنگی  صورت بگیرد.

طیب جواد ادامه داد تا زمانی که بازار مصرفی برای مواد وجود داشته باشد و کشورها و افرادی باشند که این مواد را بخرند کنترل آن در سطح تولید بسیار مشکل است.

سفیر افغانستان در پاسخ به این سوال که آیا دولت افغانستان اقداماتی را در این زمینه صورت داده بیان داشت: استراتژی ملی ما برای مبارزه با موادمخدر شامل همکاریهای منطقه ای و تشریک مساعی برای جلوگیری از ترویج اقدامات جنایت کارانه، چه به شکل تروریسم و چه اقدامات جنایی را شامل می شود.

سید طیب جواد یکی از چهره‌های مطرح عرصه سیاسی و اجتماعی افغانستان در بیشتر از یک دهه گذشته بوده است. او از سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ سفیر افغانستان در ایالات متحده آمریکا و همزمان سفیر «غیر مقیم» در کشورهای مکزیک، برزیل، آرژانتین و کلمبیا بوده است. طیب جواد پیش از آن رئیس دفتر دولت افغانستان به ریاست حامد کرزی بود.