عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است: تعامل کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه دو کشور امارات و عربستان با ایران و دوری این کشورها از بیگانگان در کاهش تنش‌های منطقه‌ تاثیرگذار است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد ابراهیم رضایی در توضیح دلایل امارات برای کاهش سطح تنش با ایران گفت: وضعیت امارات با عربستان کمی متفاوت است، امارات از گذشته تعاملات سیاسی و مناسبات اقتصادی با ایران داشته و اکنون نیز به دنبال افزایش روابط و کاهش تنش‌ها است.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امارات حُسن همجواری را در نظر گرفته است البته از زمانی که متوجه شدند آمریکا همکار و شریک قابل اعتماد نیست و ایران جویای صلح منطقه است، برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای تلاش بیشتر کردند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به دنبال تضییع حقوق همسایگان خود نبوده و حق حاکمیت را محترم شمرده است، هرچند اصرار به حفظ حقوق، دفاع از تمامیت ارضی و منافع ملت ایران دارد. این سیاست جمهوری اسلامی ایران برای اماراتی‌ها سطحی از اعتماد و اطمینان خاطر را ایجاد کرده است.

رضایی معتقد است: فریب آمریکایی‌ها حاکمان جوان عربستان را تحت تاثیر قرار داده و به ابزاری علیه امنیت منطقه برای پیشبرد اهداف تبدیل شده است اما سعودی‌ها نیز متوجه شدند آمریکا اعتنایی به حقوق شرکای خود ندارد. بنابراین عربستان باید قوه عاقله خود را فعال‌ کند تا امنیت در منطقه برقرار شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مقامات جمهوری اسلامی برای مذاکره و گفت‌گو با سعودی‌ها نیز اعلام آمادگی کردند لذا آنها باید پیام‌های مقامات ایرانی را در نظر بگیرند و در مسیر درست حرکت کنند.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: تعامل کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه دو کشور امارات و عربستان با جمهوری اسلامی و دوری این کشورها از بیگانگان در کاهش تنش‌ها تاثیرگذار است.