مقام پیشین کاخ سفید با تاکید بر خطرناک بودن جنگ در منطقه گفت که ریاض اکنون خواهان تفاهم و صلح با تهران است چراکه متوجه عواقب جنگ با ایران شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 «فرانک هیپل» (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست‌گذاری در عرصه‌های تکنولوژی تحقیقاتی داشته است.

هیپل در سال ۱۹۹۳ موفق به دریافت فلوشیپ موسسه «مک آرتور» شد. وی دارای مدرک دکتری از دانشگاه آکسفورد است و در حال حاضر عضو هیئت مدیره پنل بین‌المللی درباره مواد شکافت‌پذیر و استاد علوم سیاسی  دانشگاه پرینستون است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را درباره تنش‌ها در خاورمیانه مطرح کرده است.

وی در ابتدا در مورد تنش‌های فعلی گفت: من در واقع جنگ را نتیجه حمله به آرامکو نمی‌دانم اما معتقدم این حمله نشان داد که در صورت درگیری نظامی چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد. اوضاع در واقع خطرناک است. 

هیپل در ادامه در مورد استراتژی ترامپ در مورد ایران گفت: من فکر نمی‌کنم که ترامپ در مورد  ایران - یا هر موضوع دیگری- استراتژی داشته باشد. او هرگز استراتژی بلد نیست او به جای متفکران استراتژیک فقط با درباریان و شاهزاده‌ها در تعامل است. چنین مردی به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده بسیار خطرناک است.

این مقام پیشین کاخ سفید درباره موفقیت فشار حداکثری بر ایران گفت: من معتقدم این فشار تاثیراتی بر اقتصاد ایران داشته است اما ایران تا زمانی که آمریکا به برجام بازنگردد، تسلیم نخواهد شد و تن به مذاکره نخواهد داد.

هیپل در مورد کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: ایران تاکنون گام‌های محدودی برای کاهش تعهدات خود برداشته است این نشان‌دهنده درک رهبری ایران است که می‌داند حرکت ایران به سمت سلاح‌های هسته‌ای چه عواقبی خواهد داشت. در حال حاضر همه انتقادها و سرزنش‌های بین‌المللی متوجه ترامپ است اما اگر ایران به سمت سلاح هسته‌ای حرکت کند، شرایط تغییر خواهد کرد.

وی در ادامه به ضعف اروپا در مقابل ترامپ اشاره کرد و گفت: اروپا متاسفانه نه تنها در مورد ایران بلکه در مورد قراردادهای آب و هوایی و موارد دیگر هم نمی‌تواند در مورد ترامپ کاری از پیش ببرد.

این استاد دانشگاه در مورد مذاکره با ترامپ گفت: مذاکره با ترامپ غیرممکن است. من ایران را درک می‌کنم برای مذاکره باید به همتای خود احترام گذاشت، چیزی که به نظر می‌رسد ترامپ بویی از آن نبرده است. من امیدوارم تا قبل از انتخابات آمریکا اتفاق بدی رخ ندهد. باید صبر کنیم تا رئیس‌جمهور جدیدی انتخاب شود اما من نگرانم در آن زمان حمایت داخلی کمی در ایران برای مذاکره وجود داشته باشد.

وی همچنین در مورد سفر عمران‌خان به ایران و مذاکره احتمالی میان ایران و عربستان گفت: طرح ابتکاری عمران‌خان برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان بسیار خوب و امیدوارکننده است و باید از این تلاش استقبال شود. اگر این تلاش‌ها جواب دهد و روابط ایران و عربستان به صلح برسد، می‌توان گفت این یک تحول مهم است و بسیار درخشان خوهد بود.این مقام پیشین آمریکایی همچنین در مورد مذاکره و یا جنگ میان ایران و عربستان گفت: تا چندی پیش عربستان خواهان جنگ در منطقه بود اما عربستان گویی متوجه خطرناک بودن این جنگ شده و با عواقب آن آشنا شده است، اکنون عربستان به سمت مذاکره و تفاهم و دوستی با ایران در حال حرکت است. هرگونه توافق میان ایران و عربستان بسیار خوشایند و امیدوارکننده است.