​رئیس گروه مطالعات جنگ و مقاومت دانشگاه ماساچوست تاکید کرد که خروج از سوریه و خیانت به متحدان کرد اعتبار آمریکا را ضعیف کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دارن کو (Darren Kew)، استادیار علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و رئیس گروه مطالعات جنگ و مقاومت و حقوق بشر و مدیر مرکز صلح و دموکراسی و توسعه در دانشگاه ماساچوست است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تنش میان ایران و آمریکا مطرح کرده است.

دارن کو در ابتدا در مورد تنش در منطقه گفت: تنش میان ایران و آمریکا علاوه بر دلایل ساختاری دلایل دیگری هم دارد. در ابتدا ایران و آمریکا سال‌هاست با هم رقابت و دشمنی دارند و سال‌هاست منافع آنها در تضاد با یکدیگر قرار گرفته است از سوی دیگر هم این دو کشور به هم اعتماد ندارند و دائم در سوءظن نسبت به یکدیگر به سر می‌برند. اما سیاست‌های فعلی ترامپ این عوامل ساختاری را وخیم‌تر می‌کند.

رئیس گروه مطالعات جنگ و مقاومت در دانشگاه ماساچوست گفت: کارهای ترامپ مانند ترک بدون دلیل و یک‌جانبه از برجام تنش‌ها را بیشتر کرد و باعث شد ایران در واکنش به این اقدام و فشارها دست به اقداماتی مانند کاهش تعهدات برجامی خود بزند. 

 

وی در ادامه در مورد سیاست ترامپ گفت: من فکر می‌کنم ترامپ سیاست خارجه را از طریق لنز سیاست داخلی تماشا می‌کند اکنون ترامپ با مشکل جدی اختلاف با کنگره و استیضاح مواجه است. از سوی دیگر می‌خواهد برنده انتخابات باشد. به نظر من ترامپ از افزایش تنش با ایران استفاده می‌کند تا حواس‌ها را پرت کند. یعنی می‌خواهد افکار عمومی را روی تنش با ایران متمرکز کند تا مواردی مانند استیضاح و اختلاف با کنگره فراموش شود.

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد افزایش فشار بر  ایران گفت: من فکر می‌کنم فشار، نتایج متفاوتی خواهد داشت. این فشار در واقع می‌تواند تنش‌های بیشتری را ایجاد کند. فعالیت ایران در یمن، عراق و سوریه بیشتر خواهد شد و این به معنی افزایش مشکلات برای آمریکا خواهد بود. ایران اکنون از موقعیت برتری برای مذاکره با آمریکا برخوردار است. ایالات متحده از مدیریت ضعیف رنج می‌برد که اعتبار ایالات متحده را در معرض خطر قرار داده است. ترامپ فاقد استراتژی‌های مدیریتی است.

وی هم چنین افزود: ترامپ با افزایش فشار بر ایران، در راستای تقویت حاکمیت ایران قدم برمی‌دارد و باعث می‌شود رهبران ایران قدرتمندتر شوند؛ چراکه آنها موفق می‌شوند در مقابل ترامپ مقاومت کنند. 

دارن کو در ادامه در مورد مذاکره با ترامپ گفت: ترامپ مطمئناً خود را به عنوان مذاکره‌کننده متخصص می‌شناسد، اما خیانت اخیر وی به متحدان کرد آمریکا در سوریه اعتبار وی را در سراسر جهان تضعیف کرده است. 

رئیس گروه مطالعات جنگ و مقاومت در دانشگاه ماساچوست با بیان اینکه استیضاح علیه ترامپ باعث ضعف او در آمریکا می‌شود و همین امر انگیزه‌ای را برای افزایش تنش با ایران ایجاد می‌کند تا توجه را از ادعاهای کنگره علیه وی منحرف کند، گفت: ایران باید بسیار مراقب باشد تا به رئیس‌جمهور ترامپ بهانه‌ای برای شروع اقدامات اقتصادی یا حتی نظامی بیشتر علیه تهران در ماه‌های آینده، به ویژه در مورد برنامه هسته‌ای ندهد.

وی تاکید کرد: من فکر می‌کنم که ایران از مذاکرات با واشنگتن که احتمالاً بهتر است با بهانه‌ای در مورد سوریه و یمن آغاز شود، سود خواهد برد، کمترین فایده این است که فشارهای اقتصادی علیه ایران کاهش پیدا می‌کند.