عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین به انتخاب یک جوان در شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: در دوره جدید یک حقوقدان جوان به شورای نگهبان وارد شد، که به قول خودش نه انقلاب را دیده و نه امام را، دیگر از این جوان‌تر نمی‌شد که وارد شورا شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سیامک‌ ره‌پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، در پاسخ این سوال که «آیت‌الله جنتی در صحبت‌های اخیر خود مطرح کردند از مدیران کنونی ناامید هستند و منتظرند جوانان بر سر کار بیایند و مشکلات کشور را حل کنند، با توجه به اینکه ایشان خود 93 سال سن دارند و اکثریت افراد با سنین بالا در این شورا حضور دارند، آیا شورای نگهبان جوان‌گرایی را در دستور کار خود دارد»، گفت: ابتدا اجازه دهید یک شوخی کنم. آیت‌الله جنتی که روحیه جوانی دارند؛ یعنی خیلی از جوان‌ها که امروز مسئولیت دارند هر روز سر کار نمی‌روند، اما ایشان هر روز سر کار هستند. صبح زود می‌آیند، بعضی از جلسات‌شان هم در پایان غروب برگزار می‌شود، به‌ اضافه اینکه قم و جاهای مختلف هم جلسه دارند.

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین به انتخاب یک جوان در شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: در دوره جدید یک حقوقدان جوان به شورای نگهبان وارد شد، که به قول خودش نه انقلاب را دیده و نه امام را، دیگر از این جوان‌تر نمی‌شد که وارد شورا شود.

 

او ادامه داد: در کنار اینها مقام معظم‌ رهبری هم توضیح دادند جوان‌گرایی به عنوان یک رویکرد مطرح است؛ یعنی رویکردی باید در کشور وجود داشته باشد که به سمت جوان‌گرایی حرکت شود، منتها مناصب با مناصب فرق می‌کند.

 

ره‌پیک با تاکید بر لزوم حضور جوانان در مناصب اجرایی کشور عنوان کرد: مناصب اجرایی بیشتر با جوان‌گرایی در ارتباط است، چون فعالیت، حرکت، تحرک و... باید وجود داشته باشد. به عنوان نمونه اگر برای وزارت وزیری بگذارید که دائم باید سفر کند و 75 سال داشته باشد، آن کارایی لازم را ندارد.

 

او اضافه کرد: مثلاً رئیس قوه قضاییه را ببینید، ایشان مسن نیستند و تحرک دارند، به استان‌ها می‌روند و....

 

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به لزوم حضور افراد باتجربه در برخی از سمت‌ها در کشور گفت: برخی مواقع هم لزوماً نگفته‌اند برای مناصبی که فکری و کارشناسی هستند و یک عقبه تجربی فوق‌العاده نیاز دارند، از جوانان استفاده کنید؛ هرچند اگر جوانی پیدا شود که این خصوصیات را داشته باشد خوب است. بنابراین مناصب با هم فرق می‌کند، اما این رویکرد باید مورد توجه قرار گیرد.

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره جوان‌گرایی در شورای نگهبان عنوان کرد: در شورای نگهبان هم به همین شکل است و ما در بدنه اجرایی شورا این رویکرد را دنبال می‌کنیم. هم در استان‌ها و هم در هیات‌های نظارت این رویکردها را داریم.

 

او ادامه داد: در حال حاضر هیات‌های نظارت استانی را تعیین و تلاش فوق‌العاده کرده‌ایم که حتماً در هیات‌های نظارت استان که پنج نفر هستند، دست‌کم یک نفر تازه‌نفس که سابقه انتخابات هم ندارد انتخاب شود، برای اینکه کادرسازی صورت گیرد. در پژوهشکده شورای نگهبان هم که کارهای مهمی برای شورای نگهبان انجام می‌دهد، همه جوان هستند و کادرسازی هم کرده‌ایم. طی 2 ماه اخیر هم به قوه قضاییه 2 سه نفر مدیر داده‌ایم و هم به عنوان هیات علمی برای دانشگاه‌شان 2 نفر را خواهیم فرستاد، بنابراین در اینجا هم جوان‌گرایی حاکم بوده است.

 

عضو شورای نگهبان با اشاره به اعضای این شورا گفت: اما در صحن شورا بالاخره شما می‌خواهید مطمئن شوید که یک قانون‌گذاری در سطح کشور در حال انجام است. قانون اساسی گفته 12 نفر بنشینند و 6 نفر از آنها واقعاً تشخیص دهند که موضوعی مغایر شرع است یا نه.

 

ره‌پیک در همین راستا توضیح داد: کسی که می‌آید آنجا و قرار است مغایر شرعی را تشخیص دهد باید کسی باشد که در حوزه علمیه هم اگر نظری داد، بپذیرند. سطح این فرد باید حتماً تا حدی باشد که مثلاً درس خارج معتبری داشته باشد و در سطح مرجعیت قرار گیرد که حرف او معتبر باشد. اگر این‌گونه در نظر گرفته نشود، خود شما اعتراض می‌کنید و خواهید گفت چه کسی تشخیص داد که این موضوع مغایر بود. باید یک حجیت داشته باشد.

 

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در پایان گفت: در میان حقوقدان‌های این شورا هم به همین نحو است، باید افرادی باشند که حرف‌شان اعتبار داشته باشد و از سابقه خوبی هم برخوردار باشند و قانون را بشناسند. اینها البته یک ایده‌آل است. بنابراین در شورای نگهبان هم این رویکرد حتماً مورد توجه است، اما خب به هر حال جا داریم تا جا.