​یک نماینده مجلس با اشاره به اینکه رئیس‌جهور تاکنون لایحه‌ای برای همه‌پرسی به مجلس ارسال نکرده است، گفت: تعیین سیاست خارجی در صلاحیت رئیس جمهور نیست و هدف از طرح موضوع همه‌پرسی در این حوزه ایجاد دوقطبی در جامعه است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش پایگاه خبری کاوش، در پی اظهارت اخیر «حسن روحانی»، رئیس جمهور اسلامی ایران درباره لزوم برگزاری همه‌پرسی و روجوع به آرای عمومی در مسایل مهم و راهبردی کشور، این پرسش پیش می‌آید که هدف رئیس جمهور از این اظهارات چیست و به صورت مشخص از به همه‌پرسی گذاشتن چه موضوعی سخن می‌گوید و پرسش دیگر اینکه آیا پس طرح چندباره لزوم این کار، تا کنون گامی عملی در این راستا برداشته و برای تحقق آن تلاشی کرده است یا خیر؟  

چون نخستین اقدام لازم برای برگزاری همه‌پرسی  تقدیم لایحه آن به مجلس شورای اسلامی است، از این رو گفتگویی با «ابوالفضل ابوترابی»، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون  حقوقی و قضایی، داشتیم که شرح آن را در ادامه خواهید خواند:

 

لایحه‌ای برای همه‌پرسی به مجلس ارائه نشده است / رئیس جمهور منظور خود از همه‌پرسی را تعریف نمی‌کند

 

*آقای ابوترابی! این چندمین باری است که رئیس جمهور، مساله همه‌پرسی را طرح می‌کند، آیا تا کنون اقدام عملی نیز در این مورد انجام داده‌اند و لایحه‌ای به مجلس ارسال شده یا خیر؟

همه ‌پرسی در قانون اساسی آمده است اما شرایطی دارد، برای نمونه مقام معظم رهبری باید حکم آن را تنفیذ کند و دو سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به آن رای مثبت دهند. این شیوه از رجوع به ارای عمومی در همان مواردی که قانون اساسی پیش‌بینی کرده و با همان شرایط قید شده در قانون امکان‌پذیر خواهد بود، اما کشور هنوز به آن مرحله نرسیده است که گذاشتن امور به همه‌پرسی ضرورتی پیدا کند.

*خود رئیس‌جمهور نیز اقدامی در این زمینه نداشته‌اند؟ برای نمونه لایحه‌ای برای همه‌پرسی به مجلس تقدیم کرده باشند؟

خیر! توجه داشته باشید که اصلا مساله مهمی وجود ندارد که همه‌پرسی را ضروری کند، اما رئیس‌جمهور نظرشان این است که ما باید مساله تعامل و تقابل با کشورهای دنیار را که از آغازا انقلاب وجود داشته است، به همه‌پرسی بگذاریم.

 خوب باید گفت که معنای حرف رئیس جمهور، متاسفانه کاملا اشتباه بوده و ایشان حتی منظور خود را تعریف نیز نمی‌کنند. روشن است که ما از آغاز انقلاب با همه کشورهای دنیا در تعامل بودیم، حتی با وجود خباثت‌هایی که در حق کشورمان شد و توطئه‌هایی که علیه ما انجام دادند و جنگی با پشتیبانی از صدام علیه ما تحمیل کردند، بازهم هم ما تعامل خود را حفظ کرده و از رفتار ناشایستی که کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه و ... و کشورهای منطقه مانند عربستان و حتی کویت و بسیاری کشورهای دیگر نسبت به ایران داشتند، گذشتیم و در این چهل سال به هیچ کشوری تجاوز نکردیم.

تنها مصداقی که با آن تعامل نداشتیم و نداریم، رژیم اشغالگر قدس است و اگر منظور رئیس جمهور تعامل با آن است، خوب منظورش را روشن کند چرا لفافه سخن می‌گوید؟ ما حتی در تعامل با آمریکا نیز محدودیتی نداشتیم و در همین دولت با مقامات آمریکایی دور یک میز نشستند و گفتگو کردند و آقای ظریف با خصم کشورمان پیاده‌روی کرد و خندید. ما با آنها مذاکره کردیم و پیمان بستیم و این نشان می‌دهد که ما با دنیا در تعامل هستیم، حتی با کشوری که علیه ما دشمنی می‌کند و پس از مذاکره نیز خلف وعده کرده است.

پس دیگر جایی باقی نمی‌نماند و من نمی‌دانم که منظور آقای روحانی از تعامل، ارتباط با کجاست، چون تنها استثنای باقی مانده همان رژیم صهیونیستی است. متاسفانه رئیس‌جمهور مانند همیشه سخنانی را بر زبان می‌آورد بدون آن که ابعاد آن را بداند و اگر هم می‌داند و به عمد بیان می‌کند یا غیر عمدی است، هیچ کدام برای من روشن نیست، تنها چیزی که می‌دانم این است که ایشان منظور خود را دقیق توضیح نمی‌دهند.

 

در مسایل مهم‌تر، مجلس نیز موافق همه‌پرسی است

 

نکته دوم این است در مورد تعامل با دنیا و سیاست خارجی، بر پایه اصل 110 قانون اساسی ، مقام معظم رهبری باید تصمیم‌گیری کنند و این مساله در حوزه اختیارات و صلاحیت رئیس جمهور نیست. اما در مورد همه‌پرسی در این زمینه باید بگویم که ما با تمام دنیا در تعامل هستیم و نیاز به آرای عمومی در این زمینه نیست و این اظهارات رئیس‌جمهور کاملا اشتباه است، چون ما همواره با دنیا در تعامل بوده‌ایم و برخی از کشورهای جهان هستند که در حق ایران دشمنی می‌کنند.

اما در مسایل مهم‌تر، ما نیز موافق همه‌پرسی هستیم و ساز و کار آن نیز تعریف شده است. دولت می‌تواند لایحه آن را به مجلس بیاورد تا تصویت شده و پس از تنفیذ برگزار شود. این سازوکاری است که در قانون اساسی  مترقی ما که به وسیله اشخاص بسیار باهوش و دوراندیش تدوین شده، پیش‌بینی شده است و می‌توان از آن در مواقع ضروری استفاده کرد، هرچند که این ضرورت تا کنون پیش نیامده است.

 

هدف رئیس جمهور از طرح همه‌پرسی حاشیه سازی است/ روحانی برای پنهان کردن عملکرد بد خود دوقطبی ایجاد می‌کند

 

 *با توجه به آنچه شما گفتید و اینکه رئیس جمهور نیز اقدامی عملی در این‌ باره انجام نداده است،علت تکرار پیاپی این موضوع توسط ایشان به چه دلیل است؟

رئیس جمهور اکنون در شرایطی است که در بازه 6 ساله مسئولیت خود، هیچ چیز قابل ارائه ‌ای برای مردم ندارد. افزایش نرخ بیکاری، بدتر شدن وضعیت فساد اداری، افزایش بسیار زیاد شمار افراد نفوذی و جاسوس در رده‌های بسیار بالای دولت که حتی پیرامون برخی معاونان رئیس جمهور نیز چنین افرادی دیده می‌شوند و وخامت بسیار معیشت مردم و گرانی بی‌سابقه و بسیاری موارد دیگر موجب شده است که آقای روحانی هیچ حرف دیگری برای گفتتن نداشته باشد.

حتی با وجود تاکید مقام معظم رهبری به هیئت دولت و توصیه ایشان به رئیس جمهور که از حاشیه پرهیز کند، چون دولت هیچ چیزی به جز یک برجام سوخته که آغاز نافرجام بود و ما نیز از ابتدای کار با آن مخالف بودیم، در دست ندارد، آقای رئیس جمهور این توصیه را نادیده گرفته و حاشیه سازی می‌کند و طرح موضوع همه‌پرسی هم در این راستاست تا آقای روحانی بتواند از پاسخگو بودن در مورد وضعیت موجود کشور بگریزد و با ایجاد دو‌قطبی، عملکرد بد خود را پنهان کند.

 

تصمیم برای تعامل و سیاست خارجی در صلاحیت رئیس‌جمهور نیست

 

*به نظر شما اساسا برگزاری همه‌پرسی در مسایل مربوط به سیاست خارجی و امنیت ملی کار درستی است؟

نخیر، این مسایل اصلا در حوزه اختیارات رئیس جمهور نیست و بر پایه اصل 110 قانون اساسی در حیطه مسئولیت مقام معظم رهبری قرار دارد. سخنان رئیس جمهور از پایه نادرست است.

یک اینکه سیاست خارجی در حوزه صلاحیت ایشان نیست و دوم اینکه ما با همه دنیا تعامل داریم و نیازی به طرح چنین پرسشی از مردم نیست.