ژاپن عدم پیوستن به ائتلاف آمریکا را به واشنگتن اطلاع داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری کیودو گزارش کرد که ژاپن موضوع عدم پیوستن این کشور به ائتلاف دریایی حفاظت از کشتیرانی به رهبری آمریکا را به واشنگتن اطلاع داده است.
کیودو روز چهارشنبه گزارش کرد «توشیمیتسو موتگی» وزیر خارجه ژاپن سه شنبه شب در یک تماس تلفنی به «مایک پمپئو» همتای آمریکایی خود اطلاع داده است که در ائتلاف دریایی این کشور مشارکت نخواهد کرد اما توکیو به تنهایی دو کشتی برای حفاظت از منافع خود به خاورمیانه اعزام می کند.
گزارش می افزاید در مذاکرات تلفنی میان وزرای خارجه دو کشور، پمپئو و موتگی متعهد شده اند در مورد مسائل خاورمیانه با هدف کمک به کاهش تنش ها همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.
دولت ژاپن در حال حاضر در حال طرح ریزی برای اعزام نیروهای دفاع از خود به خاورمیانه است منابع نزدیک به این موضوع گفته اند توکیو در نظر دارد دو ناوشکن از جمله یک ناوشکن که در حال حاضر در عملیات ضد دزدی دریایی در سومالی مشغول فعالیت های نظارتی است را به این کار اختصاص دهد.
کیودو می گوید ژاپن در حال حاضر نمی خواهد کشتی هایش را در تنگه هرمز در نزدیکی مرزهای ایران و عمان مستقر کند، این تنگه یک نقطه مرجع برای افزایش تنش در منطقه بوده است با این حال ائتلاف به رهبری ایالات متحده، با عضویت کشورهایی مانند انگلیس، استرالیا و عربستان سعودی در مناطقی از جمله این تنگه فعالیت می کند.

گزارش می افزاید ژاپن تصمیم گرفته است به تنهایی به دنبال تعادل در روابط نزدیک خود با ایالات متحده و روابط دوستانه با ایران باشد، تا بتواند تنش ها را بدون پیوستن به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده آمریکا کاهش دهد.

ثبات خاورمیانه برای توکیو بسیار مهم است زیرا بیش از ۸۰ درصد از واردات نفت ژاپن به این منطقه متکی است اما اعزام نیروهای دفاع از خود به خارج از کشور نیز موضوع حساسی است زیرا اعزام نیروهای ژاپن به خارج از کشور تا حد زیادی طبق قانون اساسی صلح طلب پس از جنگ جهانی دوم این کشور، محدود شده است.

به گفته وزارت امور خارجه ژاپن، موتگی و پمپئو همچنین در جریان مذاکره تلفنی توافق کردند تا اقدامات خود را برای مذاکره با کره شمالی که بتازگی نوع جدیدی از موشک های بالستیک پرتاب شده از زیر دریایی را آزمایش کرد هماهنگ کنند.