وزیر دفاع آمریکا در سفر به لندن از دولت انگلیس درخواست کرد برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش در خاورمیانه، زندانیان داعشی دارای تابعیت بریتانیایی را تحویل بگیرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا که در سفر به لندن به‌سر می‌برد به دولت انگلیس هشدار داد باقی ماندن داعشی‌های انگلیسی در عراق و سوریه، امنیت این منطقه را به خطر می‌اندازد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، اسپر روز جمعه اعلام کرد حدود ۲۰۰۰ جنگجوی خارجی که اغلب اروپایی هستند در زندان‌های موقت شمال شرق سوریه نگهداری می‌شوند که این مسئله می‌تواند موجب افزایش به‌خطر افتادن امنیت شکننده این منطقه شود.

اسپر گفت: «این وضعیت غیرقابل دفاع است. این [وضع] تا چه زمان قرار است ادامه پیدا کند؟ نظر ما این است که آن‌ها باید بازگردانده شوند و به‌طور مناسب با آن‌ها برخورد شود... در غیر این صورت خطری برای منطقه محسوب می‌شوند».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز ماه گذشته  تهدید کرد «جنگویان داعشی را به کشورهایی که از آن‌ها آمده‌اند رها خواهیم کرد که آلمان، فرانسه و جاهای دیگر را شامل می‌شود».

طبق تخمین‌ها حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ جنگجوی داعشی انگلیسی همچنان در سوریه هستند اما لندن تمایلی به بازگرداندن آن‌ها ندارد و شماری از آن‌ها نیز به‌کلی سلب تابعیت شده اند.

به‌طور کلی از زمان ظهور داعش تا شکست آن، حدود ۸۵۰ بریتانیایی با سوریه و عراق به آن ملحق شدند. طبق تخمین‌ها، چیزی حدود یک‌سوم این افراد کشته شده‌اند، حدود یک‌سوم به بریتانیا بازگشته‌اند.