یک مقام دیپلماتیک دولت انگلیس اعلام کرد، «بوریس جانسون» در نشست جی 7 تحت تأثیر سخنان ترامپ قرار نمی‌گیرد و لندن همچنان حامی برجام خواهد بود.

انگلیس: دیدار جانسون با ترامپ تاثیری بر موضع ما در قبال برجام نخواهد داشت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک مقام انگلیسی اعلام کرد، تغییری در حمایت بریتانیا از توافق هسته‌ای با ایران، در طول نخست‌وزیری «بوریس جانسون» به وقوع نخواهد پیوست.

به نوشته خبرگزاری « رویترز »، این مقام دیپلماتیک روز جمعه اعلام کرد، از آنجا که توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران، بهترین راه برای اعتماد به برنامه هسته‌ای این کشور است، دیدار جانسون با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تأثیری بر روی حمایت انگلیس از برجام نخواهد گذاشت.

این مقام انگلیسی در آستانه برگزاری نشست گروه 7 در فرانسه گفت: «ما از حامیان سرسخت برنامه جامع اقدام مشترک هستیم. ما معتقدیم بسیار مهم است که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند».

این دیپلمات افزود: «مهم است که این [توافق] ادامه پیدا کند و گمان نمی‌کنم تغییری در موضع دولت بریتانیا [در قبال آن] پیدا کنید».

این منبع دولت انگلیس گفت بسیار حیاتی است که ایران به تعهدات خود پایبند بماند. با این‌که جانسون موضع ترامپ را خواهد شنید، اما تغییری در رویکرد دولتش در قبال برجام ایجاد نخواهد کرد.

جانسون دو هفته پیش شخصاً اعلام کرد موضع لندن در قبال ایران و توافق هسته‌ای تغییری نکرده است.

حتی سفر «جان بولتون» مشاور امنیتی ترامپ به انگلیس نیز نتوانست موضع این کشور درقبال برجام را تغییر دهد. بولتون ابراز امیدواری کرد که کشورهای امضا کننده برجام به همان عیب‌هایی که آمریکا در این توافق رسید نیز برسند.

دولت ترامپ 18 اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و تحریم‌های معلق‌شده به موجب این توافق را علیه ایران احیا کرد. این تحریم‌ها از مردادماه و آبان‌ماه سال گذشته اجرایی شده‌اند.

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه رو آورده است.

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز 18 اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف 60 روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.