بلومبرگ در گزارشی از اقتصاد ایران نوشت که روند بهبود وضعیت به تدریج در حال آشکار شدن است و این موضوع را نشانه ای بر شکست خوردن فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران دانسته است. در این گزارش تصریح شده است که تحریم ها باعث شده که صادرات غیرنفتی بر نفتی فزونی گرفته و ایران دیگر یک اقتصاد نفتی نباشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 به گزارش ایسنا و تسنیم، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران با اشاره به پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی به منفی 9.5 درصد در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول نوشت: در نگاه اول به نظر می‌رسد که رویکرد موسوم به «فشار حداکثری» دولت ترامپ در حال جواب دادن است اما در همین گزارش پیش‌بینی شده است که اقتصاد ایران سال آینده از این رکود عمیق خارج شده و به تدریج به سمت رشد مثبت حرکت کند. با نگاهی دقیق‌تر در می‌یابیم که بهبود تدریجی اقتصاد ایران هم اکنون نیز در حال انجام است؛ ثبات نسبی به قیمت‌های مصرف‌کننده، تولید، تجارت و ارزش پول ملی بازگشته است.

نشانه های بهبود اقتصاد ایران

بلومبرگ در ادامه، تقویت ۴۰ درصدی ارزش ریال در مقایسه با سال قبل را مشهودترین نشانه از بهبود وضعیت اقتصاد ایران خوانده و افزوده است :از ماه می (اردیبهشت) تاکنون، ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا 40 درصد تقویت شده است. بانک مرکزی ایران با به کارگیری فناوری های جدید صرافی ها را به بانک ها متصل  و یک بازار متشکل ارزی ایجاد کرده است که به صورت دیجیتالی مورد نظارت قرار می گیرد و بدین ترتیب راه برای سوء استفاده سفته بازان و دلالان از بازار ارز بسته می شود. به نظر می رسد که سیستم جدید حتی با اوج گیری تنش های ژئوپلیتیک در تابستان امسال کارایی خود را به اثبات رسانده و توانسته جلوی نوسانات شدید بازار ارز را بگیرد.

بهبود چشم انداز اقتصاد ایران

به گفته بلومبرگ، ریال قدرتمندتر، خود به مهار تورم کمک کرده است تا جایی که تغییرات شاخص مصرف‌کننده در ماه سپتامبر به 6.1 درصد رسید که کمترین رقم ثبت شده در طول ۱۸ ماه اخیر محسوب می‌شود. بلومبرگ در ادامه می‌افزاید: مردم عادی ایران عموما دید خوبی به وضعیت اقتصادی کنونی ندارند اما به نظر می‌رسد شرایط رو به تغییر است. در یک نظرسنجی فراگیر تازه صورت گرفته، ۵۴ درصد شرکت‌کنندگان معتقد به بدتر شدن شرایط بوده‌اند که این رقم ۱۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. همچنین شمار افرادی که معتقد بوده‌اند کارزار فشار دولت ترامپ راه به جایی نخواهد برد، به ۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

ترمیم بخش تولید

بلومبرگ همچنین تصریح کرده است که ثبات در بازار ارز ایران به ترمیم بخش تولید در این کشور نیز کمک کرده است. بر اساس شاخص مدیران خرید که توسط اتاق بازرگانی ایران گردآوری شده، فعالیت های تولیدی پس از چند ماه کاهش در ابتدای سال، به تدریج در حال افزایش است. رقم شاخص مدیران خرید ایران در پنج ماه از هفت ماه گذشته از رقم 50 فراتر رفته است که نشان دهنده ترمیم بخش تولید در این کشور است.

به مدد تحریم ها، اقتصاد ایران دیگر نفتی نیست

بلومبرگ همچنین نوشته است: بر اساس پیش بینی ها صادرات غیرنفتی ایران در سال جاری میلادی به رقم بی سابقه بیش از 40 میلیارد دلار خواهد رسید. در نتیجه تلاش دولت و بخش خصوصی برای تقویت تجارت منطقه ای، احتمالا امسال برای اولین بار در تاریخ مدرن ایران، میزان صادرات غیرنفتی این کشور از صادرات نفتی اش فراتر خواهد رفت. میزان صادرات نفت ایران در نتیجه تحریم های دولت آمریکا به حدود 10 میلیارد دلار کاهش یافته است. هرچند کاهش درآمدهای نفتی موجب کم شدن درآمدهای ارزی ایران شده و به منابع درآمدی دولت لطمه زده است، اما یک تطبیق ساختاری بین هزینه های کشور با صادرات غیرنفتی کشور در حال انجام است. هم اکنون صنعت نفت حدود بیش از 20 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد. این بدان معناست که ایران دیگر یک اقتصاد نفتی محسوب نمی شود.