یک نماینده سابق مجلس گفت: کاهش تعهدات برجامی ایران و موضع مقتدرانه ایران در این زمینه می‌تواند باعث شود کشورهای اروپایی اندکی به خود آیند و روسیه و چین بیشتر از قبل ما را حمایت کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کمال الدین پیر موذن در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که ضرورت برداشتن گام چهارم در کاهش تعهدات هسته‌ای در شرایط فعلی می‌تواند منجر به چه تاثیراتی در روند ارتباط ایران با  کشورهای 1+5  شود، اظهار کرد: با توجه به بدعهدی دولتمردان آمریکایی و کوتاهی و ناتوانی زمامداران اروپا در حمایت از برجام و نیز بهره مند نشدن کامل ایران از سیاست‌های حمایتی روسیه و چین در برجام برخلاف آن چه که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران بوده است، شاهد مشکل آفرینی در روند تعاملات اقتصادی ما با دنیا به دلایل واهی و ادعاهای نادرست ترامپ هستیم.

وی با تاکید بر این که به قول ایرانی‌ها الان باید پاداش کلوخ انداز را با سنگ داد، اظهار کرد: ضرورت برداشتن گام‌های بلند در زمینه کاهش تعهدات ما به برجام امروز بیش از گذشته احساس می‌شود و ما با برخورداری از حمایت مردم باید به این سمت حرکت کنیم که مسئولان ضمن اعلام کاهش تعهدات برجامی ایران فضا را برای به دست آوردن حق‌مان و نیز حفظ موضع مقتدرانه ایران بیش از گذشته فراهم آوردند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی  تاکید کرد: چنین شرایطی باعث می‌شود که اروپاییان به خود آیند و چین و روسیه نیز اندکی بیش از گذشته از ما حمایت داشته باشند که در این زمینه انتظار مردم و خواست افکار عمومی همین است که در برابر فشارهای ناحق آمریکا ایستادگی شود هرچند که تا امروز توانستیم به خوبی این فشارها را رفع کنیم.

پیرموذن  با اشاره به اقدامات احتمالی ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی درگام چهارم اظهار کرد: در این زمینه می‌توانیم راکتور اراک را مجددا راه اندازی کنیم و کمتر از گذشته به تعهدات برجامی‌مان خوش قول بمانیم. ما از نیروی انسانی برخوردار هستیم و امیدوارم بتوانیم به جبران مافات  همه آن عنایت‌ها و خوش قولی‌هایی که در زمینه تعهدات برجامی داشتیم امروز نشان دهیم که اعمال نادرست تحریم‌ها ما را محدود نمی‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم شدت و تسریع عمل مسوولان برای بازگشت به شرایط پیش از برجام همان قدر باشد که در زمینه حفظ تعهدات ما از خود نشان داده‌اند.