تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره طرح ماکرون برای حفظ برجام گفت: فرانسه نشان داد به عنوان پادوی سیاسی برای ترامپ عمل می‌کند و ماکرون با اقداماتش شأن و جایگاه فرانسه را خیلی پایین آورد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در یکمین سالگرد خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت ماه سال جاری در بیانیه‌ای از کاهش برخی تعهدات برجامی ایران خبر داد. براساس این بیانیه ایران فرصتی 60 روزه به طرف‌های باقیمانده در برجام از جمله طرف‌های اروپایی برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود داد که این فرصت برای سومین بار نیز تمدید شد و حدود 10 روز دیگر سومین فرصت 60 روزه باقی مانده پایان می‌یابد، ولی کماکان هیچ اقدامی از سوی طرف‌های برجامی برای عمل به تعهداتشان صورت نگرفته است، در همین خصوص «مهدی فضائلی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل و فعال رسانه‌ای در گفتگو با خبرنگار فارس درباره اینکه آیا در این 10 روز شاهد تحولی از سوی اروپایی‌ها خواهیم بود؟ گفت: تصمیمی که جمهوری اسلامی ایران و شورای عالی امنیت ملی در اردیبهشت ماه امسال گرفتند بسیار درست، معقول و در چارچوب خود برجام بود.

وی توضیح داد: در برجام پیش بینی شده بود که اگر یک طرف قضیه به تعهداتش عمل نکند طرف دیگر می‌تواند تعهداتش را کاهش دهد و این اتفاق افتاد، البته شاید یک مقدار دیرهنگام، ولی بعد از اتمام حجت‌هایی که ایران داشت این تصمیم به درستی گرفته شد و تا الان سه گام از این مصوبه را پشت سر گذراندیم.

فضائلی بیان کرد: اگر طرف اروپایی نسبت به انجام تعهداتش مثل گذشته بی تفاوت باشد و نخواهد در چارچوب برجام تعهداتش را انجام دهد، جمهوری اسلامی ایران این حق را دارد که تعهداتش را باز هم کاهش بدهد. بر اساس سابقه‌ای که تا اینجا از اروپا داریم، بعید به نظر می‌رسد بخواهد برخورد عاقلانه‌ای با این قضیه داشته باشد و شرایط را آنگونه که هست درست درک کند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است دیگران تعهداتشان را اجرا کنند، ولی اگر طرف اروپایی باز هم از اجرای تعهداتش سر باز بزند، ایران حتما گام چهارم را برخواهد داشت و تعهداتش را باز هم کاهش خواهد داد.

*کاهش تعهدات باید معنادار باشد

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در عین حال تأکید کرد که این کاهش تعهدات باید معنادار باشد، یعنی تعهداتی باشد که هم برگرداندن آن برای ایران مفید و هم برای طرف مقابل هشدار دهنده باشد.

این فعال رسانه‌ای عنوان کرد: ایران انشاءالله این کار را خواهد کرد؛ مگر اینکه اروپا در رفتارش تجدیدنظرکند و آن هم نه با وعده، بلکه به صورت عملی نشان دهد که می‌خواهد تعهداتش را اجرا کند.

* موافق نیستم در این مرحله از برجام یا NPT خارج شویم

فضائلی در ادامه این گفتگو و درباره مشخصات گام چهارم و خروج از برجام و NPT نیز بیان کرد: قاعدتا ایران برای گام‌های بعد نیز فکر کرده است. خروج از برجام و NPT می‌تواند گام‌های آینده و پایانی این ماجرا باشد، موافق نیستم در این مرحله از برجام یا NPT خارج شویم. ما اینقدر اقدامات دیگری را برای انجام دادن داریم؛ مثل شروع مجدد فعالیت‌ها در تأسیسات هسته‌ای فردو یا افزایش سطح غنی سازی علاوه بر 20 درصد؛ ما می‌توانیم عددهای بالاتری را در ارتباط با پیشران هسته‌ای دنبال کنیم. مراحل دیگری را طبیعتا باید پیش‌بینی کنیم و قاعدتا پیش‌بینی شده و بحث خروج از NPT می‌تواند به عنوان گام‌های پایانی این مراحل مدنظر قرار بگیرد. 

* فرانسه نشان داد به عنوان یک پادوی سیاسی برای ترامپ عمل می‌کند

وی درباره طرحی که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به دنبال آن بود و اینکه آیا در این مدت تحولی در این زمینه رخ خواهد داد؟ نیز گفت: بعید به نظر می رسد؛ چون فرانسه نشان داد به عنوان یک پادوی سیاسی برای ترامپ عمل می‌کند و سطح اقدامات ماکرون برای شأن فرانسه بسیار بد بود و شأن و جایگاه فرانسه را خیلی پایین آورد. بعید می‌دانم حتی آن پیشنهادات را با جدیت دنبال کنند، چون اهداف دیگری پشت پرده آن پیشنهادات بود که آن اهداف محقق نشده و نخواهد شد. 

فضائلی همچنین خاطرنشان کرد: طرح هم نمی‌خواهد، خیلی شفاف و روشن است که اروپایی‌ها باید چه کار کنند و اگر بخواهند، باید تصمیم و اراده برای انجام آن داشته باشند. 

وی افزود: فکر می‌کنم اگر گام‌های جمهوری اسلامی ایران همچنان محکم با ویژگی‌هایی که برشمردم برداشته شود، طرف اروپایی چاره‌ای ندارد، جز اینکه در رفتارش و انجام تعهداتش تجدیدنظر کند.

* تلاش بی حاصل آمریکا و اروپا برای به زانو درآوردن ایران

فضائلی درباره برخی مطالب منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر تهدید اروپایی‌ها به خروج از برجام و استفاده از مکانیسم ماشه و ارسال موضوع به شورای امنیت عنوان کرد: آمریکا و اروپا از همه تلاش‌ها و فشار حداکثری برای به زانو درآوردن ایران، فروگذار نکردند و نه تنها نتیجه‌ای که می‌خواستند نگرفتند، بلکه اتفاقاتی افتاد که در حال حاضر این ذهنیت کاملا برای همه دنیا ثابت شده که ایران با این شیوه‌ها رفتارش را تغییر نخواهد داد.

وی افزود: چنین رفتارهایی، نه تنها باعث عقب نشینی ایران نمی‌شود، بلکه برای آن راه‌های جدیدی ایجاد خواهد شد، مثل توجه به توانمندی‌های داخلی و خودکفایی و این باعث قدرتمندتر شدن ایران خواهد شد که به زیان آنها خواهد بود. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل عنوان کرد: آنها همه مسیرها را تجربه کردند و اگر مطمئن شوند ما در داخل این عزم و اراده و همبستگی و انسجام را داریم، آنها مجبور خواهند شد که تجدیدنظرکنند. اگر خدای نکرده از ناحیه ما پیامی دریافت کنند یا اتفاقاتی بیفتد که احساس کنند در داخل ضعفی وجود دارد، آنها طبیعتا مثل گذشته فشار خودشان را بیشتر خواهند کرد.

به باور وی مهمترین عامل بازدارنده برای تشدید فشارهای دشمن، توانمندی و انسجام داخلی و اثبات عزم و اراده ایران برای پیگیری اهداف و برنامه‌های خودش است.