26 خرداد محمدباقر قالیباف در پیامی ویدئویی با تاکید بر اهمیت جوانگرایی در تغییر شرایط سیاسی و مناسبات قدرت در کشور از جوانان انقلابی خواست تا در انتخابات پیش روی مجلس به میدان بیایند و خود را در معرض رقابت قرار دهند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه آرمان ملی :  شهرداران به بهارستان می‌روند؟ این بار موضوع فرق دارد و قرار نیست شهرداری برای توضیح موضوعی به مجلس برود بلکه این روزها اخبار زیادی مبنی بر تمایل شهرداران سابق به کاندیداتوری در انتخابات مجلس منتشر می‌شود و با توجه به شایعات زیادی که در سایت‌های خبری منتشر شده، بعید نیست برای انتخابات مجلس یازدهم لیست شهرداران سابق تهیه شود!

افشانی به مجلس می‌رود؟

از جمله شایعاتی که درباره کاندیداتوری شهرداران سابق منتشر شده می‌توان به شایعه کاندیداتوری محمدعلی افشانی شهردار سابق تهران اشاره کرد. یک سایت خبری نوشت: «در هفته جاری جمعی از اصلاح‌طلبان حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ به همراه اصلاح‌طلبان مرکزنشین در یکی از باغ‌های فرحزاد تهران نشستی برگزار کردند. یکی از افراد آگاه به این نشست که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت: که از مدت‌ها پیش برخی از اصلاح‌طلبان به نتیجه رسیدند که در صورت عدم تغییر شرایط امکان موفقیت اصلاح‌طلبان کهگیلویه بزرگ در انتخابات آتی وجود ندارد چراکه اختلاف نظر بین دو طیف لاهوتی و منطقیان حتی به نسبت دور قبل گسترده‌تر شده است لذا باید به دنبال کاندیدایی باشیم که فراتر از این تقسیم‌بندی‌ها باشد و هم مقبول لاهوتی و منطقیان باشد. وی افزود در حواشی این نشست جمعی از اصلاح‌طلبان از محمدعلی افشانی شهردار سابق تهران و علی اسماعیلی با اولویت افشانی دعوت کردند که کاندیدای انتخابات مجلس از این حوزه انتخابی شود که واکنش افشانی در این جلسه حضور نداشت اطلاعی در دست نیست». سایت دیگری هم نوشت: «از تابستان امسال که تنور انتخابات به گرمی هوای گرمسیری کهگیلویه بزرگ نبود، خبر غیر رسمی نشست برخی اصلاح‌طلبان در تهران برای وحدت و ترغیب به کاندیداتوری محمدعلی افشانی از حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ مطرح گردید. افشانی که در میان اصلاح‌طلبان از کاریزمای خوبی نسبت به سایر چهره‌های سیاسی کهگیلویه در اردوگاه چپ برخوردار است می‌توانست تنها نقطه مشترک وحدت آنها باشد‌. اما حالا شنیده‌ها از وحدت برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و طیف اعتماد ملی در مرکز استان فارس از موافقت با کاندیداتوری افشانی در شیراز خبر می‌دهد.»

تردید حضور قالیباف در مجلس

26 خرداد محمدباقر قالیباف در پیامی ویدئویی با تاکید بر اهمیت جوانگرایی در تغییر شرایط سیاسی و مناسبات قدرت در کشور از جوانان انقلابی خواست تا در انتخابات پیش روی مجلس به میدان بیایند و خود را در معرض رقابت قرار دهند. قالیباف در این پیام ویدئویی تنها راه اصلاح کشور را حضور خودجوش جوانان مومن و خبره دانسته است و از همه کسانی که خودشان یا در میان آشنایان و دوستان کسی را دارای صلاحیت و آمادگی برای انتخابات می‌دانند، دعوت کرده است تا در یک سامانه اینترنتی ثبت نام کنند. شایعه کاندیداتوری محمدباقر قالیباف برای ورود به مجلس به رغم تکذیب برخی افراد اما هنوز گرم است. محسن پیرهادی، از چهره‌های نزدیک به قالیباف چندی قبل درباره احتمال حضور شهردار اسبق تهران در انتخابات مجلس یازدهم در قامت یک کاندیدا می‌گوید: «اگرچه اقبال خوبی در تهران و استان خراسان به قالیباف وجود دارد، اما احتمال کاندیداتوری او در مجلس فعلا بعید ولی ممکن است.» اما او روز پنجشنبه به ایلنا گفت: «قالیباف احتمالا از حوزه انتخابیه تهران در انتخابت شرکت خواهد کرد.» برخی می‌گویند نواصولگرایی که از سوی قالیباف مطرح شد برنامه او برای ارائه لیست انتخاباتی مجلس است که خودش در راس این لیست قرار می‌گیرد. چندی پیش رضا شیران خراسانی درباره حضور قالیباف در انتخابات مجلس یازدهم گفت: «با قطعیت می‌گویم آقای قالیباف نه از مشهد و نه از تهران کاندیدا نمی‌شود، چرا که قصدی برای حضور درانتخابات مجلس ندارد». اما محمد‌ دامادی نماینده مردم ساری در مجلس می‌گوید: چنانچه شرایط به گونه‌ای پیش رود که حضورشان در مجلس لازم باشد حتما این اتفاق می‌افتد و نظر دوستان درباره حضور یا عدم حضور ایشان، صرفا برآورد شخصی آنان است.

شهردارانی که نماینده مجلس شدند

البته ورود شهرداران به مجلس مسبوق به سابقه است. محمدحسین مقیمی از 30 دی 1381 تا 30 اردیبهشت 1382 شهردار تهران بود که در انتخابات هشتمین دوره مجلس شرکت و وارد مجلس شد. سیدرضا زواره‌ای هم شهردار تهران برای مدت کوتاهی بود که او هم به مجلس رفت و نماینده مجلس شد. زواره‌ای در سال 1359 به مدت 2 هفته با حفظ سمت، شهردار تهران شد و پس از آن از سال 60تا 66 نماینده مردم تهران در مجلس بود.