رویارویی آمریکا با ایران در عرصه نظامی یک ویژگی بارز دارد که اکنون کلید بازدارندگی و امنیت پایدار کشور است و آن ویژگی «شکست همیشگی» آمریکا در تقابل با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

سیلی هایی که آمریکایی ها در زمین و هوا و دریا از ایران خورده اند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح برآمده و تربیت شده در مکتب آن نه‌تنها خط مقدم مقابله با تهدیدات گوناگون تدارک دیده شده علیه مردم، نظام و کشور ایران هستند، بلکه سرتاسر جهان اسلام و محور مقاومت را می‌توان عرصه پیکار و مقابله آنها با دسیسه‌ها و فتنه‌گری از سوی دشمنان بویژه آمریکا برشمرد.
تفاوت رویارویی آمریکا با ایران در عرصه نظامی با سایر عرصه‌ها را می‌توان یک ویژگی بارز دانست که این ویژگی اکنون کلید «بازدارندگی» و «امنیت پایدار» کشور در منطقه پر تنش غرب آسیاست و آن ویژگی «شکست همیشگی» آمریکا در تقابل با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.
به مناسبت سیزدهم آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز استکبارستیزی، خبرگزاری فارس در گزارش‌هایی به بررسی شکست‌های آمریکا در عرصه‌های مختلف پرداخته است که در این گزارش به بررسی شکست‌های ایالات متحده در رویارویی نظامی می‌پردازیم.

** نادر مهدوی؛ زننده اولین سیلی به آمریکا

Pl9vXVVMRwUy

ماجرای رویارویی مستقیم ایران و آمریکا، پس از عملیات والفجر۸ آغاز شد؛ آنجاکه با فتح فاو و تسلط ایران بر اوضاع جبهه‌ها و به دست آوردن موقعیت برتر در جنگ، آمریکا که بیم از ادامه یافتن فتوحات ایران در جبهه ها داشت، ناچارا به بهانه حفاظت از نفتکش‌های شرکای منطقه‌ای خود و در قالب ناتو وارد خلیج فارس شد.

تصور آمریکایی‌ها از آمدن به خلیج فارس این بود که خواهند توانست موازنه قدرت را به نفع عراق تغییر دهند و ایران را هم در جبهه‌ها و هم در منطقه در موضع انفعالی قرار دهند، اما دیری از آمدن آمریکا به منطقه نگذشته بود که دریافتند راه سختی پیش روی خود دارند و به اهداف خود نخواهند رسید.

اسکورت نفتکش کویتی توسط ناوهای آمریکایی

شاید نخستین مقابله مستقیم ایران و آمریکا در خلیج فارس را بتوان ماجرای انهدام نفتکش بریجتون برشمرد. در تیرماه سال ۶۶ آمریکا در یک شوی تبلیغاتی تمام عیار و در حالی که خبرنگاران رسانه‌های دنیا را بر روی یک نفتکش کویتی با نام «بریجتون» جمع کرده بود، اعلام کرد که این نفتکش با اسکورت سه ناوجنگی آمریکا به نام‌های کید، فاکس و کراملین و با پرچم آمریکا به سمت کویت حرکت خواهد کرد.

اما این نفتکش در حالی که توسط سه ناو جنگی اسکورت می‌شد، در ۱۳ مایلی غربی جزیره فارسی با مین دریایی که توسط ناوگروه تحت فرماندهی شهید نادر مهدوی کار گذاشته شده بود، برخورد کرد و در بدنه آن حفره‌ای بزرگ ایجاد شد. شاید یکی از ماندگارترین صحنه‌های تحقیر شدن آمریکا در خلیج فارس را بتوان پناه گرفتن سه ناو جنگی آمریکا پشت کشتی بریجتون پس از انفجار ناشی از برخورد با مین تصور کرد. آنجایی که ناوها باید از نفتکش حفاظت می‌کردند، خود از بیم اصابت با مین ایرانی‌ها پشت نفتکش پناه گرفتند!

xXqkiUP9Jxcw

دومین سیلی که آمریکایی‌ها در ماجرای جنگ نفتکش‌ها از ایران خوردند، در ۱۶ مهر ۱۳۶۶ رقم خورد. در این روز سردار شهید نادر مهدوی به همراه چندتن از همرزمان خود که در جزیره فارسی حضور داشتند، در حالی که مورد حمله پر تعداد بالگردهای آمریکایی قرار گرفتند، موفق شدند یک فروند بالگرد آمریکایی را با آتش موشک دوش پرتاب خود ساقط کنند.

گرچه پایان این درگیری با شهادت شهید نادر مهدوی و یارانش همراه بود، اما ساقط کردن بالگرد آمریکایی و شکست هیمنه آمریکا در خلیج فارس در این عملیات آنچنان برای آنها سنگین و گران تمام شده بود که شهید مهدوی را به وحشیانه‌ترین شیوه ممکن به شهادت رساندند.

آنها شهید مهدوی را که پس از به اسارت درآوردن به عرشه ناو یو.اس.اس چندلر برده بودند، سینه‌اش را با میخ‌های فولادی بلند سوراخ سوراخ کرده بودند و سپس با شلیک سه تیر یکی به بازو، یکی به قلب و یکی به پیشانی این شهید شاخص مبارزه با استکبار و آمریکا را به شهادت رساندند.

نخستین دستگیری ملوانان آمریکایی

fzn4OI8eTKRb

بسیاری تصور می‌کنند، در سال ۱۳۹۴ برای نخستین بار ملوانان آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه به اسارت درآمدند، حال آنکه اولین باری که آمریکایی‌ها به دست دریادلان نیروی دریایی سپاه توقیف و بازداشت شدند، در سال ۱۳۸۲ بود.

در سال ۸۲ چهار نظامی آمریکایی و ۲ کویتی با کلی تجهیزات نظامی و ۲ فروند قایق قصد داشتند به اروند بیایند که نیروی دریایی سپاه آنها را بازداشت کرد. هرچند فیلم و تصویر آن هیچگاه بنا بر دلایل امنیتی پخش نشد.

دریادار تنگسیری فرمانده فعلی نیروی دریایی سپاه که در آن زمان فرماندهی منطقه سوم دریایی سپاه را بر عهده داشت، در گفتگو با فارس در این باره گفت: «آنها با دو قایق آمده بودند و نیروهای سپاه نیز با دو قایق به طرف آنها رفتند ولی تجهیزات آمریکایی‌ها خیلی بیشتر بود با این حال یکی از نیروهای سپاه با لباس پاسداری و یک اسلحه کلاش به داخل قایق آنها می‌رود و فقط می‌گوید الله اکبر و فرد کویتی به آمریکایی‌ها می‌گوید اینها پاسدار هستند و تسلیم می‌شوند.»

سردار تنگسیری علت اعلام نشدن این خبر را اینگونه روایت می‌کند:«در سال ۸۲ بنا بر وضع موجود سیاسی کشور، سپاه آن ۴ آمریکایی را رها کرد. البته این افراد ۴ روز در اختیار سپاه بودند و بعد آنها را رها کرد. همچنین شناورهای گروه آمریکایی به آنها داده‌ شد.»

 آرکیو-۱۷۰ نخستین شکار پهپادی ایران

cmkHmVkXUqqb

در تاریخ ۱۳ آذرماه سال ۱۳۹۰، خبرگزاری فارس با انتشار خبری اختصاصی به نقل از یک منبع آگاه نظامی خبر از در اختیار گرفتن کنترل یک فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی RQ-170 توسط رزمندگان کشورمان داد.

این هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین که در آن زمان بالاترین سطح فناوری آمریکا در آن به کار رفته بود، قصد نفوذ به عمق خاک ایران و جاسوسی بر فراز کشورمان ر ا داشت که پس از برخاستن از پایگاه شیندند در افغانستان از مرزهای شرقی وارد فضای جمهوری اسلامی ایران شده بود، اما با قرار گرفتن در فضای جنگ الکترونیک، کنترل آن در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفت و با کمترین خسارت به زمین نشست.

فناوری به کار رفته در RQ-170 از جمله فناوری‌هایی بود که در هواپیماهای پیشرفته آمریکا مانند F-35 و B2 به کار رفته بود و از نوع ساخت و پوشش بدنه و همچنین طراحی، از جمله پرنده های رادارگریز دنیا محسوب می‌شد.

آمریکایی‌ها گرچه در مراحل ابتدایی، تلاش کردند این اقدام را تکذیب کنند و آن را بلوفی از سوی ایران بدانند، اما پس از نمایش تصاویر اولیه از این پهپاد مدعی شدند که کنترل پهپاد را از دست داده‌اند و پهپاد ساقط شده است. در نهایت پس از نمایش تصاویر واضح از این پهپاد که حاکی از سالم بودن کلی آن بود، لب به اعتراف گشودند تا آنجا که باراک اوباما رئیس جمهور وقت ایالات متحده رسما و در پشت تریبون از ایران درخواست کرد که RQ-170 را به آنها بازگرداند.

 دستگیری تفنگداران؛ تحقیری ابدی برای US.Navy!

Gpqql5V5tYfG

ساعت ۱۶:۳۰ سه‌شنبه ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۴ حوالی جزیره فارسی در خلیج فارس؛ صحنه دیگری از تحقیر آمریکایی‌ها در منطقه و جهان رقم خورد. ۱۰ تفنگدار متجاوز آمریکایی از ناوگروه ترومن شامل ۹ مرد و ۱ زن با دو فروند از شناورهای خود و مجهز به سلاح‌های سبک و نیمه سنگین حدود ۳ مایل وارد آبهای سرزمینی کشورمان شده بودند که همین تجاوز کوچک نیز کافی بود تا نیروهای ویژه نیروی دریایی سپاه با محاصره آنها، ۱۰ تفنگدار آمریکایی را بازداشت کنند.

بازداشت تفنگداران آمریکایی آنچنان برای ناوگان نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس سقیل و سنگین بود که در اولین دقایق پس این اتفاق، چند فروند هواپیمای جنگنده آمریکایی بر فراز منطقه به پرواز درآمدند، اما با هشدار قاطع پدافند هوایی مجبور به ترک منطقه شدند.

سردار فدوی فرمانده وقت نیروی سپاه در خصوص رفتارهای آمریکایی‌ها پس از بازداشت تفنگداران آمریکایی، می‌گوید: نیروی دریایی و ناو هواپیمابر آمریکایی حدود ۴۰ دقیقه رفتار غیر حرفه‌ای و تحرکات هوایی و شناوری در منطقه داشت که برخلاف گفته‌های آمریکایی ها مبنی بر تامین آرامش در منطقه بود که با اقدام به موقع نیروهای سپاه آرامش به منطقه برگشت و تحت کنترل صد در صد ما قرار گرفت.

اما در این ماجرا هم باز آمریکایی‌ها بودند که مجبور به عذرخواهی شدند و تفنگداران آمریکایی با تعهد به اینکه دیگر نیروهای آمریکایی دچار اشتباه مجدد نخواهند شد، آزاد شدند.

 انهدام ترایتون؛ سنگین‌ترین شکست آمریکا در برابر ایران

shwKcavl9nnO

سحرگاه روز پنجشنبه ۳۰‌ خرداد ۱۳۹۸؛ کوه مبارک در جنوب ایران و در جوار سواحل تنگه هرمز شاهد شلیکی از سوی یک سامانه پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه بود، که غول فناوری بدون سرنشین آمریکایی یعنی MQ-4C معروف به ترایتون را ساقط کرد.

این پهپاد آمریکایی که در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد روز پنجشنبه ۳۰ خرداد از پایگاه الظفره امارات برخاسته بود، در نهایت پنهان‌کاری و در ارتفاع ۵۰ هزارپایی از سطح زمین به سمت تنگه هرمز و سپس در امتداد مسیر FIR(مرز هوایی) ایران به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد که در مسیر بازگشت خود در محدوده کوه‌مبارک استان هرمزگان وارد فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شد که بلافاصله و بدون درنگ با آتش سامانه پدافند هوایی بومی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه ساقط شد.

اما واکنش‌ آمریکایی‌ها به این اتفاق که در آن یکی از تسلیحات راهبردی و مهم خود را که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار قیمت آن بود را از دست داده بودند، در نوع خود قابل توجه بود. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که در ساعات اولیه با لحنی آمیخته با تهدید اعلام کرده بود «ایران اشتباه بزرگی را مرتکب شد»، پس از گذشت چند ساعت گفت که این کار (ساقط کردن پهپاد) احتمالا توسط افراد جزء و به صورت خودسرانه در ایران انجام شده است و مقامات عالی در جریان این اقدام نبوده‌اند!

یک روز پس از سرنگونی پهپاد ترایتون، لاشه این پهپاد توسط نیروی هوافضای سپاه در تهران به نمایش گذاشته شد و در حاشیه آن سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد: «در همان لحظه ای که این هواپیما رهگیری شد، هواپیمای جاسوسی دیگری با نام P-8 نیز در نزدیکی آن در حال پرواز بود که حدود ٣٥ نفر سرنشین دارد؛ می توانستیم آن را سرنگون کنیم اما این کار را نکردیم.»

این سخنان آنچنان ژست ابرقدرتی ایالات متحده در منطقه را به چالش کشید که شخص رئیس جمهور آمریکا نیز از جمهوری اسلامی ایران به دلیل ساقط نکردن هواپیمای باسرنشین تشکر کرد!

اما ادعاهای تکراری و دروغین ترامپ درباره این اتفاق تمامی نداشت و در حالی که آنها به حربه‌ها و دروغ‌های مختلف برای بازیابی آبروی به باد رفته خود تلاش می‌کردند، دونالد ترامپ در ادعایی عجیب اعلام کرد: «آنها یک هواپیمای بدون سرنشین را در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی ساقط کردند. شب گذشته آماده بودیم برای تلافی به سه سایت مختلف حمله کنیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ پاسخ یک ژنرال بود: "۱۵۰ نفر قربان". ده دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم.»

این درحالی است که سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، ماجرای لغو حمله تلافی جویانه را اینگونه روایت می‌کند: « آنها از طریق واسطه‎ها به ایران پیغام دادند که به منظور حفظ اعتبار خود قصد انجام عملیاتی در یک مکان بی ارزش علیه ایران را دارند و درخواست کرد که ایران پاسخی به این اقدام ندهد؛ اما جواب جمهوری اسلامی این بود که هر نوع عملیاتی را به منزله شروع جنگ تلقی می‌کنیم و اگر جنگ را شما شروع کنید، ما آن را بر اساس طراحی خود پیش می‌بریم و روز پایانش را ما تعیین می‌کنیم.»

چندی بعد سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز این ماجرا را اینگونه روایت کرد: روزی که پهپاد زده شد، رئیس جمهور آمریکا تا آستانه تصمیم حمله رفت، اما اجرا نکرد و بزرگترین دروغ هم این بود که گفت برای جان ۱۰۰ نفر این کار را نکردیم، در حالی که این تصمیم حاصل برآورد اطلاعاتی ارتش آمریکا و توجیهی بود که در دو جلسه ۲-۳ ساعته رئیس جمهور آمریکا شد و ژنرال‌ها برای او روشن کردند که اگر به ایران حمله کنیم در موشکی ایران چه اتفاقی می افتد، در جزایر چه اتفاقی می افتد، در خلیج فارس و تنگه هرمز چه اتفاقی می افتد، در کشورهای منطقه که ایران بازوانی را دارد چه اتفاقی می افتد.

 نفوذ به قلب مراکز فرماندهی آمریکا

نفوذ به قلب مراکز کنترل و فرماندهی آمریکایی‌ها دیگر شکستی است که ارتش آمریکا در برابر ایران تاکنون متحمل شده است. پیش‌تر هم فرماندهان و مسئولین عالیرتبه نیروهای مسلح از جمله سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه از نفوذ به مراکز فرماندهی آمریکا سخن گفته بودند؛ اما در اسفندماه سال گذشته خبرگزاری فارس با انتشار فیلمی از عملیات پهپادهای ارتش آمریکا، برای نخستین بار مستندات این موضوع را منتشر کرد.

در این فیلم ابتدا یک هواپیمای آمریکایی دچار مشکل می شود و در 10 کیلومتری پایگاه خود به سختی فرود می آید، سپس پهپاد دوم نیز از ارتش آمریکا هواپیمای صدمه دیده و محیط را رصد می کند.

آمریکایی‌ها بدلیل ترس از نیروهای سپاه جرأت نمی‌کنند نزدیک شوند و هواپیمای خود را از ده کیلومتری پایگاه خود ببرند و بعد با یک فروند جنگنده آن را بمباران کرده و از بین می برند.

البته در کنار موارد فوق می‌توان به در اختیار گرفتن کنترل پهپادهای مهم آمریکایی چون MQ-1 و اسکن ایگل نیز اشاره کرد که بدون صدمه در اختیار نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت.

o5yDHMBQFeY7

آنچه گفته شد را می‌توان تنها بخشی از شکست‌های نظامی آمریکا در برابر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برشمرد چراکه به طور قطعی بسیاری از شکست‌های نظامی آمریکا در مقابل ایران تاکنون بنا به ملاحظاتی ناگفته باقی مانده است؛ اما می‌توان بزرگترین دستاورد این رویارویی را، شکست هیمنه و قدرت پوشالی ارتش آمریکا در سرتاسر دنیا برشمرد.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: