رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه آمریکا چشمه تولید تهدید علیه کشور ماست، گفت: باید توجه داشته باشیم که به هیچ وجه پیام ضعف از درون به دشمن مخابره شود و اقتدار درونی را حتی اگر مشکل داریم، حفظ کنیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 سردار غلامرضا جلالی در هشتمین همایش ملی پدافند غیرعامل که با حضور آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت چند تن از استانداران و مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد، با بیان اینکه تهدیدات پیش رو در چند وقت اخیر سبب تغییر سیاست‌ها و موازنه قدرت در منطقه شده است، گفت: این تحولات، سبب تشکیل عصر جدیدی در غرب آسیا یا به تعبیر غربی ها ظهور خاورمیانه جدید شده است و منطقه وارد دوران گذار شده است.

وی افزود: نخستین نتیجه این تحولات این است که آمریکا در حال خروج از منطقه است چون نه توان ماندن دارد و نه ابزار آن را. آنجایی هم که آمریکا حضور دارد نیز تنها نمایشی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه نتیجه دیگر این تحولات، تولد یک قدرت جدید در منطقه به نام ایران مقتدر اسلامی، گفت: اکنون دیگر قدرت و نفوذ ایران در منطقه سبب شده تا همه کشورهای منطقه استراتژی‌های خود را با ایران تنظیم کنند. دیگر دوران نفاق و فعالیت پشت پرده از سوی کشورهای مرتجع منطقه به پایان رسیده است.

سردار جلالی تصریح کرد: از منظر آمریکا، 5 مولفه، راهبرد جمهوری اسلامی است که توسط آنها رصد می‌شود. نخست قدرت راهبردی ایران است. دوم وضعیت زیرساخت‌های حیاتی و تاب آوری کشور است. سوم انسجام داخلی و پنجم نیز درک دشمن از الگوی رفتاری ماست.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا چشمه تولید تهدید علیه کشور ماست، خاطرنشان کرد: اما آنچه مسلم است جنس تهدیدات، از نوع تهدیدات ترکیبی است که در مولفه‌های مختلف، اقتصادی، سیاسی، سایبری، مردم محور و... را شامل می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ویژگی این تهدیدات که تحت عنوان قدرت هوشمند در نظر گرفته می‌شود این است که قابلیت هم‌افزایی دارد، تصریح کرد: یعنی تهدیدات می‌تواند حوزه‌های مختلفی همچون اقتصاد، سیاست و اجتماع را با هم درگیر کند.

سردار جلالی با بیان اینکه یکی از جنبه‌های نوین تهدیدات، فناور محور شدن آنهاست، اظهار داشت: واقعیت این است که تهدید در ذات فناوری است. همین باعث می‌شود که تهدیدات وارد زیرساخت‌ها شود به طوری که ما در این حوزه با اختلاط تهدید و فرصت مواجهیم. مقابله با این تهدیدات هم پیچیده است چون هم نیاز به نظریه دارد و هم باید برای مقابله راهبرد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حریف نظامی ما آمریکایی‌ها هستند خاطرنشان کرد:  آمریکا اکنون به نقاط ضعف خود پی برده است. از همین رو راهبرد دیگری را برای حمله علیه ما بکار برده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: آمریکا اکنون تمام زیرساخت‌های اقتصاد جهانی را علیه ما بکار گرفته است. در حوزه سایبر نیز تنها کشوری که به ما اعلام رسمی حمله سایبری کرده، آمریکا است که البته چتر دفاعی سایبری ما پاسخ آنها را داده است. همچنین در حوزه رسانه نیز آمریکا به دنبال تاثیر بر افکار عمومی است.

وی با بیان اینکه با این تصویر از تهدیدات رویکرد ما برای مقابله باید خاص باشد، ادامه داد: نخستین استراتژی موثر در این مسیر مقاومت فعال است که از سوی مقام معظم رهبری تبیین شده است. یعنی همه بخش‌ها غیر از آنکه فعالیت رو به پیشرفت خود را انجام می دهند باید مقاومت ساختارمند را دنبال کنند تا انسجام بین دستگاهی در حوزه قدرت دفاعی و قدرت پدافند غیرعامل شکل گیرد.

سردار جلالی با بیان اینکه استراتژی بعدی دفاع قاطع در حوزه نظامی است، گفت: این یعنی از زمین، دریا و هوا اجازه هیچگونه تجاوزی را به حریم کشور نخواهیم داد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل استراتژی دیگر موثر در شرایط کنونی را تصمیم قاطع سیاسی مبنی بر تداوم کاهش تعهدات برجام تا زمان تحقق وعده‌های آن دانست و گفت: باید توجه داشته باشیم که به هیچ وجه پیام ضعف از درون به دشمن مخابره شود و اقتدار درونی را حتی اگر مشکل داریم، حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه استراتژی دیگری که مقام معظم رهبری به کار گرفته‌اند مردمی کردن دفاع است، خاطرنشان کرد: چون تهدیدات مردم‌محور است باید دفاع نیز مردم‌محور باشد. ما باید صف ضد انقلاب را از مردمی که به شرایط اعتراض به حق دارند جدا و تفکیک کنیم.

سردار جلالی افزود: برخورد با فساد، فاسد و مفسد نیز در این زمینه بسیار موثر بود که البته باید شفاف و غیر سیاسی باشد. مانند همین رویکردی که آیت الله رئیسی در قوه قضائیه پیش گرفته اند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: در این مسیر باید اصلاح مداوم و دائمی کارها را در دستور کار قرار دهیم و با همراهی مردم، توسعه پدافند مردم محور را در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه همچنین در کنار تمام این اقدامات، مصون‌سازی زیرساخت‌ها در قالب پدافند کالبدی و حفاظت سایبری از آنها باید به جدیت دنبال شود، گفت: در این مسیر باید آمادگی‌مان را هم به مردم و هم به دشمنان نشان دهیم تا مردم از دیدن آن روحیه بگیرند و دشمن نیز با دیدن آنها مایوس و درمانده شود.