تهران- ایرنا- آلمان چهارمین گام ایران در کاهش تعهدات برجامی را «غیرقابل پذیرش» خواند و خواستار بازگرداندن این اقدامات شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری فرانسه چهارشنبه‌شب گزارش داد که آلمان چهارمین گام ایران در کاهش تعهدات برجامی را «غیرقابل پذیرش» خوانده و خواستار بازگشت کامل تهران به این توافق شده است.

همچنین امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در واکنش به آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: من فکر می‌کنم این اولین بار است که ایران به گونه‌ای آشکار و بی‌پرده تصمیم گرفته است که از برجام خارج شود که این نشان‌دهنده یک تغییر موضع اساسی است.

این واکنش رئیس جمهور فرانسه، در پی این مطرح می‌شود که در اجرای دستور ریاست جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی امروز (چهارشنبه) روند تزریق گاز هگزا فلوراید اورانیوم (uf6) تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سانتریفیوژهای فعال در سایت فردو آغاز شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه در واکنش به آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران، از ایران خواست تا تعهداتش نسبت به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را اجرا کند اما همچنین گفت که مسکو درک می‌کند که چرا تهران تعهداتش را کاهش می‌دهد.

لاوروف در مسکو به خبرنگارها گفت که رویدادهای پیرامون توافق هسته‌ای به شدت ترسناک است.

 

 او آمریکا را مقصر این وضعیت دانست که از توافق هسته‌ای خارج و تحریم‌ها را دوباره علیه ایران اعمال کرد.