ما از ایران می خواهیم که فوری تمام موضوعات مفتوح با آژانس بین المللی انرژی اتمی را برطرف کند و به بازرسان آژانس حق و مصونیت‌هایی را محق هستند، اعطا کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایرنا- وزیر خارجه ترامپ با موج سواری از طرح مساله‌ای اثبات نشده مبنی بر شواهد احتمالی از وجود برخی مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران، اظهارات وزیر خارجه اوباما را درباره برجام، کذب و متقلبانه توصیف کرد.
مایک پمپئو شامگاه جمعه به وقت محلی در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد ایالات متحده عمیقاً نگران موضوعاتی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست ویژه هیئت رئیسه خود مطرح کرده است.
وی با بیان اینکه اگر صحیح باشد، بار دیگر اثبات میکند اظهارات جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا که برجام را منعقد کرد، کذب و متقلبانه است، ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که شواهدی از مواد هسته‌ای اعلام نشده احتمالی در ایران شناسایی کرده است.
وزیر خارجه ضد ایرانی دولت ترامپ در ادامه این بیانیه، شواهد احتمالی را به امر اثبات شده‌ای تبدیل کرد و اینگونه گفت: ایران هیچ توضیح موجهی برای این مواد شناسایی شده، ندارد و باید توضیح دهد که این مواد هسته‌ای از کجا آمدند و اکنون در کجا نگهداری می شوند.
اینکه پمپئو همسو با سران صهیونیست یک ادعا را به منزله سند اثبات شده تلقی می‌کنند و از ایران می‌خواهند که بگوید "از کجا آمدند و اکنون کجا هستند"، بازی جدیدی نیست و در طول سال‌های گذشته بارها و بارها ادعای مشابهی از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در محافل بین المللی همچون مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شده که البته کمتر عضو این سازمان به آنها وقعی نهاده است.
وی به موضوع منع ورود یکی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به دلیل همراه داشتن مواد غیر مجاز  هم اشاره کرد و گفت: ما همچنین اوایل این هفته مطلع شدیم که ایران یکی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را بازداشت کرده است. این یک عمل غیرقانونی و توجیه ناپذیر از ارعاب است.

پمپئو اظهار کرد: ایالات متحده به طور کامل از فعالیت‌های نظارت و تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران پشتیبانی می کند و ما از عدم همکاری کافی ایران نگران هستیم. بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی باید بدون ممانعتی، مجاز به انجام کارهای مهم خود باشند.

وی افزود: ما از ایران می خواهیم که فوری تمام موضوعات مفتوح با آژانس بین المللی انرژی اتمی را برطرف کند و به بازرسان آژانس حق و مصونیت‌هایی را محق هستند، اعطا کند.

این در حالی است که نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور مبسوط و با ارائه مدارک و اسناد، دلایل منع ورود به این بازرس آژانس را تشریح کرد و گفت حفظ امنیت تاسیسات هسته‌ای به هیچ وجه قابل اغماض نیست.