در عین حال باید حواس‌مان باشد دامی برای ما ایجاد نکنند که آژانس بتواند روی آن مانور دهد مانند مواردی که پیش از این برای ایران درست کرده بودند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این که مخاطب کاهش تعهدات برجامی ایران، ایالات متحده آمریکا است نه اروپا، گفت: باید این مسیر کاهش تعهدات را به همراه اقدامات تکمیلی در مورد اصلاحات اقتصادی در داخل کشور ادامه دهیم تا به نتیجه برسد.
حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: اقدامی که ایران در برداشتن گام‌های کاهش تعهدات انجام می‌دهد از جهت این‌که توان هسته‌ای خودمان را بالا می‌بریم اقدامات خیلی خوبی است، زیرا ایران برای این‌که بتواند طرف مقابل را مجاب کند تا از سیاست غلطی که در پیش گرفته  دست بردارد، این اقدامات را باید انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد:  مخاطب گام‌های ایران، ایالات متحده آمریکا است نه اروپا.  در یک سال گذشته ثابت شده که اروپایی‌ها عملا کاری از دستشان بر نمی‌آید البته می‌توانند فشار سیاسی  به آمریکا وارد کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: اصلی‌ترین بخش همان مساله اقتصادی و خواست ایران مبنی بر صادرات نفت است و این‌که بتوانند حساب بانکی داشته باشند و در آمد حاصل از نفت را به داخل کشور منتقل کنند که این درخواست ایران عملا از دست اروپایی‌ها بر نمی‌آید. در واقع اروپایی‌ها می‌توانند فشار سیاسی و دیپلماتیک به آمریکا وارد کنند تا از سیاست غلطی که در پیش گرفته دست بردارد.

بهشتی‌پور اظهار کرد:‌ تصور کنید توان هسته‌ای خودمان را افزایش دهیم برای این‌که آمریکا تجدیدنظر کند، این برآورد خطایی است. اما ایران باید اقدامات تکمیلی در این زمینه انجام دهد که مهم‌ترین آن بحث اقتصادی است، یعنی تا زمانی که آمریکایی‌ها ببینند سیاست تحریم بر اقتصاد ایران تاثیرگذار است، دست از سیاست‌های خود برنمی‌دارند.

وی افزود:‌ بنابراین برای این‌که آمریکایی‌ها تجدیدنظر کنند، علاوه برتوان هسته‌ای باید اقداماتی را در راستای اصلاحات اقتصادی در کشورانجام دهیم و همه این مسائل مستلزم این است که اصلاحاتی در بانک‌ها انجام شود،‌ نظام مالیاتی کشور اصلاح شود و نهادهایی که مالیات نمی‌پردازند مجبور به پرداخت مالیات شوند، از طریق بخش اقتصادی قدرت رقابت اقتصادی داشته باشیم، همچنین  نظام گمرکات کشور مورد ارزیابی قرار گیرد زیرا مراکزی که کالای قاچاق وارد کشور می‌کنند، موجب کاهش تولید داخل می‌شوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: این اصلاحات اقتصادی هیچ ربطی به برجام ندارد و می‌تواند با قاطعیت از طرف دولت، مجلس و قوه قضائیه و سایر نهادها انجام شود،  همچنین رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باید سیاست‌های ایران را برای افکار عمومی دنیا ترویج و توضیح دهند که ملت ایران درچه وضعیتی قرار گرفته‌اند، در واقع به یک برنامه وسیع رسانه‌ای نیاز است که بتوان آمریکا را وادار به تجدیدنظر کرد.

بهشتی پور با اشاره به این‌که نشست اخیر شورای حکام در مورد گزارش‌های مربوط به تورقوزآباد و مباحث مربوط به بازرس آژانس بود، گفت:‌ تا مادامی که فعالیت هسته‌ای زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، آژانس نمی‌تواند به ایران اعتراضی داشته باشد زیرا ایران طبق ان. پ. تی و پروتکل الحاقی عمل می‌کند و همه گزارش‌ها نشان می‌دهد ایران انحرافی پیدا نکرده است.

وی اظهار کرد: در عین حال باید حواس‌مان باشد دامی برای ما ایجاد نکنند که آژانس بتواند روی آن مانور دهد مانند مواردی که پیش از این برای ایران درست کرده بودند.  بنابراین در حالی که حواسمان هست تا بهانه دست آژانس ندهیم باید کارهایی را که به اصطلاح لازم است مانند کاهش تعهدات انجام دهیم. زیرا تا موقعی که اقدامی نکرده بودیم آن‌ها بی خیال بودند اما بعد از اجرای گام سوم به تحرک درآمده‌ و دیدند که ایران اقداماتی را انجام می دهد لذا باید این مسیر را به همراه اقدامات تکمیلی ادامه دهیم تا به نتیجه برسد.