وزیر دفاع گفت: به خودروسازان گفته‌ایم هر جا که خروج شرکت‌های خارجی، شما را با مشکل مواجه کرد، آماده‌ایم که کمک کنیم تا به آن تکنولوژی برسید و تولید را حفظ کنید.

ناوشکن دماوند قدرتمند تر آماده شده و به دریای خزر باز می گردد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیرسرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع صبح امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه با توجه به اقدامات نیروهای مسلح در تولید خودروهای نظامی همچون «کیان» آیا درخواستی از سوی دو شرکت خودروسازی کشور همچون ایران خودرو و سایپا برای همکاری در تولید قطعات و غیره با توجه به شرایط تحریم داشته‌اند یا خیر؟ اظهار داشت: ما خودروی نظامی برای نیروهای مسلح می‌سازیم اما خودروی شخصی نمی‌سازیم، بنابراین با توجه به این تکنولوژی که در اختیار داشتیم به عزیزان خودروساز گفتیم هر جا که شرکت‌های خارجی رفته‌اند و فناوری را به خاطر تحریم‌ها با خود برد که تولید شما را با مشکل مواجه کرد ما آماده‌ایم که کمک کنیم تا شما به آن تکنولوژی برسید و تولید را حفظ کنید.

وی افزود: در این روند ما امروز همکاری بسیار خوبی را با هر دو خودروساز بزرگ کشور همچون ایران خودرو و سایپا داریم و امروز طبق اخباری که بنده دارم تعداد تولید خودروسازان ما خوب است و بحمدالله تحریم باعث شد که مقدار زیادی از قطعات و اقلام مهم داخلی شود که بخشی از این قطعات را صنایع دفاعی کشور می‌سازد.

وزیر دفاع در پاسخ به این پرسش که یعنی وزارت دفاع بخشی از قطعات را برای شرکت‌های خودروسازی کشور می‌سازد؟ گفت: بله، همین‌گونه است ما در تولید قطعات به شرکت‌های خودروسازی کشور کمک می‌کنیم.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه ناوشکن دماوند آماده شده و به زودی به دریای خزر و نیروی دریایی ملحق خواهد شد، گفت: ما فردا یک کار جدیدی را به مردم ایران ارائه خواهیم کرد و ما دارای مجموعه‌ای هستیم که به معنای واقعی کلمه گمنام است و آنها جنگ مبارزه با مین را انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: کشور ما سال‌های نه چندان دور آلوده‌ترین کشور در حوزه مین بود و وضعیت قرمز داشت بنابراین مجموعه همکاران ما در مرکز مین‌زدایی صورت دادند و بحمدالله امروز بخش اعظم سرزمین پاک و مقدس ما از لوث وجود مین‌های دشمن پاکسازی شده است. البته بخشی از کار مانده و این با قوت ادامه پیدا می‌کند، ما در این خصوص فردا گزارش مفصلی را به مردم شریف ایران ارائه می‌کنیم.

وزیر دفاع به ارائه توضیحات بیشتری در مورد ناوشکن دماوند پرداخت و گفت: ناوشکن دماوند چندی پیش با حادثه مواجه شد و دماوندی که در یک دوره طولانی ساخته شده بود، الان یک دماوند جدید است، یعنی اورهال نشده است به عبارتی در یک زمان بسیار کوتاه‌تر از دماوند نخست ما این دماوند را ساختیم که آماده شده و تجهیز می‌شود و به زودی به نیروی دریایی عزیزمان ملحق می‌‌شود. 

امیر سرتیپ حاتمی همچنین در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره ارسال موشک‌های دوربرد ایران به یمن گفت: مردم یمن ملتی باهوش، مقاوم و توانمند هستند و آنچه که تا به امروز استفاده کردند نوآوری‌های خودشان بوده است. 

وی افزود: کمک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در واقع انجام می‌دهد در حد کمک‌های مستشاری به عنوان ملتی که تحت ظلم شدید قرار گرفته است. حق و حقوق ملت یمن ضایع شده و تعداد زیادی تلفات انسانی در اثر محاصره و تهاجمات مختلف وارد شده است بنابراین ما به مردم یمن صرفاً کمک مستشاری می‌کنیم. 

ناوشکن دماوند که 18 اسفند 93 به ناوگان شمالی کشور ملحق شده بود، 20 دی 96 در حال ورود به بندر انزلی به موج‌شکن شرقی این بندر برخورد کرد و دچار سانحه شد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ایرنا گفته، مراحل بازسازی و ساخت این ناوشکن کاملا ایرانی به پایان رسیده است و به زودی به ناوگان دریایی شمال ملحق می شود.
امیر دریادار حسین خانزادی افزود: دماوندی که به دریای خزر می رود با دماوند قبلی کاملا متفاوت است و از قابلیت های بیشتری بهره می برد.
وی درمورد تغییرات این ناوشکن که کار بازسازی آن در شرکت صنایع دریایی شهید تمجیدی انزلی انجام شد، تصریح کرد: تسلیحات به کار رفته در دماوند تقویت و این ناو برای رویارویی با شرایط خشن دریای خزر آماده تر شده است.