سه‌شنبه 28 آبان بود که محمدعلی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس از کلید خوردن طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با 38 امضا و اعلام وصول از سوی هیأت رئیسه خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آرمان ملی: حجتی استیضاح می‌شود! گویا صبر مخالفین بهارستان نشین وزیر جهاد کشاورزی به پایان رسیده و درصددند که این بار استیضاح وی را به نحوی برگزار کنند تا وی راه خروج از هیأت وزیران را بپیماید. همانطور که طی مقاطع گذشته برخی از هم‌قطارانش در دولت این راه را رفتند. آنطور که یوسف‌نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس گفته حجتی قرار است روز سه‌شنبه با حضور در مجلس به 18 محور استیضاح پاسخ دهد. مشخص نیست که با وی چه کسی به مجلس خواهد آمد و چه لابی‌های احتمالی صورت خواهد گرفت، اما حجتی پیش از این نشان داده که می‌تواند از جلسه استیضاح جان بدر ببرد. باید دید در این آوردگاه چه عملکردی از خود بروز خواهد داد.

از استعفا تا استیضاح

انگار عزم‌ها جزم شده تا وزیر کشاورزی دولت روحانی را به هر صورت از کابینه بیرون کنند چه با شایعه استعفا، چه با سوال و استیضاح، اما حجتی بارها نشان داده که تا لبه پرتگاه می‌رود و باز می‌گردد. وی که سابقه وزارت در دولت‌های سازندگی و اصلاحات را در کارنامه دارد توانسته با تمام سختی‌ها و مشکلات تا اینجای کار عصای دست حسن روحانی در حوزه کشاورزی باشد، اما برخی چندان خوش ندارند وزیر اصلاح‌طلب روحانی در سر کار باقی بماند. از این رو بود که چندی پیش پس از بازداشت برخی مدیران و کارمندان در وزارت جهاد کشاورزی شایعه استعفای حجتی از وزارت نیز روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که از سوی روابط عمومی این وزارتخانه تکذیب شد. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد برخی دست‌ها در کار است تا وزیر موفق دولت را از کار بیندازند. چرا که وزارت جهاد کشاورزی جزو معدود وزارتخانه‌هایی است که کمتر دستخوش تغییر و تحول شده و طی شش سال گذشته با وجود انتقادات بسیار روند ثابتی را طی کرده است. هر چند که محمود حجتی نیز مثل سایر وزرا به دفعات پایش به بهارستان باز و برای پاسخ به سوال یا استیضاح با نمایندگان مجلس رودررو شده، اما جالب اینکه هر بار نیز به نحوی نمایندگان را قانع کرده و به دفتر کار خود باز گشته است. با این حال گویا نمایندگان نمی‌خواهند که حجتی هفتمین سال وزارت خود در دولت تدبیر و امید را تجربه کند و به هر نحوی درصددند تا او را از صندلی وزارت پایین بکشند. همین دوشنبه هفته گذشته بود که وزیر کشاورزی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان ملایر و مشکین شهر مبنی بر علت انتخاب و به کار گماردن افراد غیر متخصص در راس بنگاه‌های بزرگ اقتصادی که سبب ورشکستگی و نهایتا واگذاری آنها به بخش خصوصی به قیمت بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی و علت فقدان برنامه عملیاتی و اجرایی برای کشت محصولات کشاورزی که به صورت غیراستاندارد آب مصرف می‌کنند به مجلس رفت و با پاسخ‌ به سوالات نمایندگان آنها را قانع کرد، اما مجلس دهم که بارها حجتی را به استیضاح کشیده درصدد است تا بار دیگر نیز شرایط را برای استیضاح وی فراهم کند تا شاید مخالفین حضور وی در وزارت کشاورزی نفس راحتی بکشند.

محورهای استیضاح

سه‌شنبه 28 آبان بود که محمدعلی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس از کلید خوردن طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با 38 امضا و اعلام وصول از سوی هیأت رئیسه خبر داد. هر چند که به اذعان محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس برخی دلایل استیضاح حجتی را می‌توان در عدم حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی، عمل نکردن به قانون مکتوب مجلس و عدم برخورد با مدیران متخلف نام برد. البته نباید از یاد برد که در برخی از آنچه حجتی را متهم می‌کنند مثل محدودیت در صادرات وزارت صمت نیز مقصر است. با این حال استیضاح کنندگان وزیر 18 محور برای استیضاح مطرح کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «انحصار در صادرات و واردات نهاده‌های کشاورزی، امضای محدودیت در صادرات محصولات کشاورزی، نحوه عزل و نصب‌ها در وزارتخانه، عملکرد بد وزارتخانه در خرید تضمینی محصولات کشاورزی و عدم حفاظت صحیح از جنگل‌ها و مراتع» اشاره کرد. باید دید وزیر کشاورزی که از چندین استیضاح با موفقیت بیرون آمده است آیا در این مقطع نیز می‌تواند با پاسخ‌های خود یکبار دیگر نمایندگان را قانع کرده و به وزارتخانه متبوع خود بازگردد یا اینکه آذر 98 ایستگاه پایانی وزارت محمود حجتی در دولت حسن روحانی خواهد بود.

زمان استیضاح

یک عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار کرد: استیضاح آقای حجتی روز سه‌شنبه در مجلس برگزار می‌شود و وزیر جهاد کشاورزی قرار است با حضور در مجلس به 18 محور استیضاح پاسخ دهد. ایسنا نوشت؛ علی اصغر یوسف‌نژاد گفت: جلسه غیرعلنی مجلس با موضوع تنظیم بازار با حضور وزیر دادگستری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان تعزیرات نیز دوشنبه برگزار خواهد ‌شد.