ایرنا - معاون عملیاتی ارتش ( آجا) گفت: کشور ما جزو تولیدکنندگان تسلیحات راهبردی و نظامی در سطح جهان بوده و در بحث سامانه های موشکی و یگان‌های پروازی نیز چنین بوده و این امر موجب شده تا دشمننان تا دندان مسلح ما جرات نکنند نگاه چپ به مرزهای آبی، زمینی و هوایی ما داشته باشند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امیر دریادار سیدمحمود موسوی، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای منطقه قابل تامین است، افزود: حضور کشورهای فرا منطقه ای نه تنها تامین کننده امنیت در این منطقه نبوده، بلکه از عوامل اصلی ناامنی بوده که به دنبال ایجاد تفرقه بین ملت های مسلمان حاشیه خلیج فارس و دولت ها و کشورهای همسایه و گل آلود کردن آب و گرفتن ماهی خود از آن هستند.

وی اظهار داشت: ما اعتقاد داریم اگر این کشورها در راستای خواسته مردمان خود قدم بردارند، خواسته آنان نیز چیزی جز خواسته مردنم ایران نیست.

معاون عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( آجا) با اشاره به اینکه تجربه ۸ سال دفاع مقدس برای استعمار و استعمارگران کافی است که بار دیگر نیازی نداشته باشند آن را بیازمایند، گفت: در دوران جنگ ظرفیت و توان کنونی در کشور نبود و ظرفیت و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با دوران گذشته نیست.

امیر دریادار موسوی، ادامه داد: با توجه به تاکیدات سیاستمداران جمهوری اسلامی ایران، ما هیچ وقت دنبال درگیری و جنگ نبوده ایم، اما همواره آمادگی لازم و کافی برای دفاع از مرزهای کشور و آرمان های جمهوری اسلامی را داریم.

وی یادآوری کرد: اگر دشمنان تاکنون تعرضی به جمهوری اسلامی ایران نداشته اند، به خاطر توان بازدارندگی کشور ما است، زیرا در عمل ثابت کرده ایم در دفاع از کشور خودمان با هیچ کشوری مماشات نخواهیم کرد، از هیچ حرکت و اقدامی برای دفاع از خودمان چشم پوشی نخواهیم کرد و با حداکثر توان و قدرت از مملکت و مردم خودمان دفاع خواهیم کرد.

حمل و نقل دریایی ایمن ترین و ارزان ترین راه تجارت بین کشورهاست

معاون عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( آجا) با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد صادرات و واردات کشور ما از طریق دریا انجام می شود، گفت: مناسب ترین، ایمن ترین و ارزان ترین راه حمل و نقل و تجارت بین کشورها حمل و نقل و تجارت دریایی است.

امیر دریادار موسوی، افزود: برای استفاده از این ظرفیت باید سیطره و تسلط خود را بر مرزها و آبراه های دریایی داشته باشیم، زیرا  بخش زیادی از نیازمندی های جبهه و جنگ نیز از طریق دریا تامین می شد و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول دوران دفاع مقدس حتی نگذاشت یک روز هم خدشه ای در واردات و صادرات کشور وارد شود.

وی با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش بیش از ۱۰ هزار فروند از کشتی های یگان های تجاری و نفتکش را اسکورت ( محافظت) کرد تا این زنجیره دچار خدشه نشود، اظهار داشت: از این تعداد فقط ۲۵۰ فروند مورد حمله موفق قرار گرفت و بخشی از آن ها نتوانستند ادامه مسیر کنند.

معاون عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( آجا) با اشاره به نقش کلیدی نیروی دریایی در کمک به صادرات و واردات به کشور گفت: بعد از دوران دفاع مقدس و دوران سازندگی نیز این نیرو از فرصت موجود استفاده و با برقراری ارتباط با مراکز صنعتی، علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی به جایی رسیده که تجهیزات خود را نوسازی، بازسازی و تعمیر می کند و قادر است نه تنها یگان های زیرسطحی را راهبری، نگهداری و تعمیر کند، بلکه آنها را طراحی کند و بسازد.

امیر دریادار موسوی، ادامه داد: هم اکنون کشور ما جزو تولید کنندگان تسلیحات راهبردی و نظامی در سطح جهان بوده و در بحث سامانه های موشکی و یگان های پروازی نیز چنین بوده و این امر موجب شده تا دشمنان تا دندان مسلح ما جرات نمی کند نگاه چپ به مرزهای آبی، زمینی و هوایی کشور ما داشته باشند.

 وی یادآوری کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به این ظرفیت بسنده نمی کند، بلکه در راستای مطالبه رهبر معظم انقلاب همواره تلاش می کند تجهیزات و علم خود را به روز کرده و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را در همه عرصه های زمینی، هوایی و دریایی ارتقا دهد.

توسعه کشور باید دریا محور باشد

معاون عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( آجا) با اشاره به هدف خود از سفر به تبریز گفت: این سفر در راستای اجرای فرمان رهبری مبنی بر ارتقای فرهنگ دریایی در بین مردم است و باید کاری کنیم تا حتی استان هایی که در مجاروت دریا نیستند، به ظرفیت های دریا شناخت پیدا کنند و فرهنگ دریایی به عنوان فرهنگ غالب در کشور نهادینه شود.

امیر دریادار موسوی، افزود: برای توسعه کشور راهی نداریم جز اینکه توسعه دریا محور باشد و بتوانیم از ظرفیت و پتانسیل دریا حداکثر استفاده و بهره برداری را برای پیشرفت کشورما داشته باشیم.

دشمنان نخواهند توانست صادرات نفت ایران را به صفر برسانند

وی با بیان اینکه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران حافظ تامین امنیت کلیه آبراه هایی است که یگان های شناور تجاری و نفتکش جمهوری اسلامی ایران از آن ها استفاده می کند، اظهار داشت: هم اینک ناوگروه رزمی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هزاران کیلومتر دورتر از آب های سرزمینی خودمان در حال اسکورت یگان های تجاری و نفتکش است تا به دشمنان ثابت کند که نخواهند توانست صادرات نفت جمهوری اسلامی را به صفر برسانند.

معاون عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( آجا) گفت: ما به هر قیمتی از یگان های خودمان دفاع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد چرخه واردات و صادرات تحت شعاع قرار گیرد.

امیر دریادار موسوی، با اشاره به اینکه تولید امنیت نیاز به تجهیزات دارد، ادامه داد: در بحث عرصه دریا قادر هستیم یگان های شناور رزمی با تناژ بالای یک هزار و ۵۰۰ تن را تولید کنیم که نمونه آن ناوشکن « جماران» بود.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی با وجود تمام محدودیت ها، اکنون به یک کشور تولید کننده شناورهای رزمی با تناژ بالا تبدیل شده است و ناوشکن های دیگری مشابه ناوشکن جماران با ظرفیت های بهتر و مناسبت تر تولید شده و در دریا حضور دارد و تعدادی نیز در اینده به این ناوگان ملحق خواهد شد.

معاون عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( آجا) ساخت یگان های آموزشی را برای آموزش افسران خود در دستور کار قرار داده است، گفت: ساخت ناوشکن سنگین با تناژ بالای ۵ هزار تن نیز در دستور کار دارد و به زودی این محصولات تولید و در اختیار نظام جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد.

امیر دریادار موسوی، با اشاره به اینکه همه تجهیزات مورد نیاز ناوشکن ها مانند سامانه های الکترونیکی، توپ، موشک و مهمات در داخل کشور تولید می شود، افزود: در زمان کنونی ظرفیت خوبی در کشور برای تولید سامانه های کوچک و بزرگ و یگان های شناور در بحث سطحی و زیرسطحی وجود دارد.

 پهبادها و یگان های پروازی قدرت آفندی کشور را در دنیا ارتقا  داده است     

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در ساخت و تولید پهبادها و پرنده های بدون سرنشین از پیشگامان و از کشورهای صاحب فناوری است، یادآوری کرد: پهبادها و یگان های پروازی جمهوری اسلامی ایران قدرت آفندی نظام را در دنیا ارتقا داده است.

معاون عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( آجا) گفت: این تجهیزات در نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران و در نیروهای زیرمجموعه سپاه به خوبی استفاده و بهره برداری می شود و بکارگیری آن ها در دریا و یگان شناور دارای شرایط خاصی است.

امیر دریادار موسوی، با بیان اینکه استفاده از این سامانه ها در یگان های شناور نیازمند دانش پیشرفته است، افزود: در زمان کنونی از این تجهیزات برای شناسایی و رصد فعالیت های یگان های شناور بیگانه در دریا استفاده می شود.

وی اظهار داشت: این نیرو قادر است هم از سواحل جمهوری اسلامی و هم از روی شناورها برای شناسایی، گشت و کنترل تحرکات دشمنان و انجام عملیات آفندی بکار گیرد چراکه یگان های شناور می توانند هزاران کیلومتر از سواحل فاصله بگیرند.

ایران از کشورهای پیشگام در مبارزه با تروریسم و دزدی دریایی است

معاون عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( آجا) با اشاره به اقدامات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با دزدان دریایی، گفت: در زمان کنونی حجم تحرکات دزدان دریایی همانند گذشته نیست و این بخاطر عزم کشورها برای مقابله با آن است و ایران از کشورهای پیشگام در مبارزه با تروریسم و دزدی دریایی به صورت مستقل و با یگان‌های شناور خود است.

امیر دریادار موسوی، افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه تعداد زیادی از یگان‌های تجاری کشور را اسکورت و محافظت می کند به سایر کشورهای درخواست کننده نیز کمک رسانی می کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از ماموریت های اصلی ناوگروه های جمهوری اسلامی ایران مقابله با تروریسم و دزدی دریایی است، یادآوری کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تنها نیرویی در جهان است که کشتی ربوده شده و گروگان‌های گرفته شده را آزاد کرده و کارکنان آن را به آغوش خانواده بازگرداند و دزدان دریایی را دستگیر کرده است.

معاون عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( آجا) گفت: ما در عمل نشان داده ایم که با دزدی دریایی مقابله می کنیم و هر جا بتوانیم برای تامین امنیت دریانوردی و امنیت کارکنان دریانورد بر روی یگان های شناور برای جلوگیری از ایجاد مشکل در حمل و نقل جهانی در آب راه‌های بین المللی اقدام می کنیم.

رزمایش مشترک نیروی دریایی ایران با روسیه و چین برگزار می‌شود

معاون عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( آجا) گفت: در سال جاری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با برقراری ارتباط و تعاملات نظامی با کشورهای همسو مانند روسیه و چین رزمایش دریایی مشترک برگزار می کند.

امیر دریادار موسوی، ادامه داد: مقدمات، جلسات و هماهنگی های اولیه انجام شده است و این رزمایش به نفع همه کشورهای منطقه بوده و با برخی از کشورهای همسایه هم تمرینات زیادی در ناوگان دریایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در سه ماهه چهارم این رزمایش مشترک در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: در انتهای امسال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم میزبانی کشورهای عضو «آیونز» یا مشارکت کنندگان در تامین امنیت اقیانوس هند تمرینی را پیش بینی کرده‌ است.

ناوشکن « دنا» به زودی وارد چرخه شروع آزمایشات علمی در دریا می شود

معاون عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( آجا) گفت: در سال جاری زیردریایی متوسطی به پیکره سازمان رزم نیروی دریایی ارتش ملحق شده که عملا به کار گرفته شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

امیر دریادار موسوی، ادامه داد: به زودی ناوشکن « دنا» وارد چرخه شروع آزمایشات عملی خودش در دریا می شود و یگان های موشک اندازی ساخته شده اند که مراحل انتهایی خود را طی می کنند که به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی یادآوری کرد: در ارتباط با یگان های پروازی نیز بدون سرنشین نیز پروژه ها و طرح هایی در سطح نیروی دریایی در حال انجام است که در مرحله نهایی قرار دارد و به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

معاون عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( آجا) گفت: در سطح نیروی هوایی نیز جنگنده آموزشی برای انجام الزامات و آموزش های کادر پروازی وارد چرخه عملیاتی شد و در خط تولید انبوه قرار گرفته است و تعداد جنگنده بومی ساعقه افزایش می یابد و وارد سازمان رزم نیروی هوایی می شود.

امید دریادار موسوی، با بیان اینکه در کنار آن برخی از سامانه های موشکی برد بالا نیز در دستور کار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، افزود: برخی از این سامانه ها که دارای بیش از ۹۰ درصد پیشرفت هستند بعد از طی آزمایشات نهایی وارد چرخه کار می شوند.

وی اظهار داشت: در بحث نیروی زمینی ارتش نیز در یگان های زرهی و تجهیزاتی که خودروها زرهی را حمل می کند، کارهای خوبی انجام شده و برخی محصولات تولید شده است و در خصوص سامانه های جنگ الکترونیک و سامانه های مقابله با پرنده های بدون سرنشین نیز پیشرفت های خوب و قابل توجهی شده و سامانه های جدیدی وارد نیروی های چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران شده که مورد بهره برداری قرار می گیرند.

پاسخ مناسب به حمله پهبادی به بخش جنوبی کشور با هوشیاری سامانه های پدافندی داده شد

معاون عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( آجا) گفت: اقدام و تحرک پهبادی در بخش جنوبی کشور انجام شده بود که با هوشیاری سامانه های پدافندی جمهوری اسلامی ایران رصد و پاسخ مناسبی نیز به آن داده شد.

امیر دریادار موسوی، ادامه داد: بقایای آن توسط کارشناسان در حال ارزیابی است و اینکه از چه سمتی آمده و متعلق به چه گروه و کشوری است، ریشه یابی می شود و کار به طور تمام و کمال خاتمه نیافته و در دست بررسی است.

وی یادآوری کرد: پس از ارزیابی، اطلاعات در اختیار سیاستمداران جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد تا تدابیر و تصمیمات لازم اتخاذ و به مراجع بین المللی نیز اعلام شود.